انهار
انهار
مطالب خواندنی

کسب های حرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1 - خريد كتاب هاى بهائى جهت رد بر آنها چه صورت دارد.

جواب:  خريد صورت شرع ندارد ولى گرفتن و نگهداشتن با اطمينان به اينكه از عهده رد بر مىآيد مانعى ندارد به شرط آن كه محافظت كند كه به دست جاهل نيفتد كه خداى نخواسته موجب اضلال شود.

سؤال 2 - بازى كردن با آلات قمار در صورتى كه منظور برد و باخت نباشد فقط جهت تفريح و سرگرمى چه صورت دارد.

جواب:  بازى با آلات قمار مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشد.

سؤال 3 - تعريف موسيقى [1] كه در اسلام حرام شده چيست و آيا موسيقى هائى وجود دارد كه از نظر اسلام حرام نباشد؟

جواب:  غنا كه حرام است، آوازى است مشتمل بر ترجيع و تطريب و مناسب با مجالس لهو و لعب و صداهاى ديگر كه اين خصوصيت را نداشته باشد حرام نيست.

سؤال 4 - آيا قبل از اسلام و در زمانهاى انبياء سلف يعنى حضرت نوح و ابراهيم و موسى و عيسى عليهم السلام موسيقى وجود داشته است يا نه و در صورتى كه آن آلات در آن زمان بوده حرام هم بوده است يا خير.

جواب:  حرمت تمام چيزهائى كه در شرع مقدس اسلام حرام است در اديان سابقه معلوم نيست بلى بعضى محرمات مانند شرب خمر و زنا و لواط وكم فروشى و قضاء بجور وغيرها در شرايع سابقه نيز حرام بوده و ممكن است بعض احكام و محرمات شريعت اسلام در اديان گذشته سابقه نداشته باشد و مسلمانان در مقام عمل مكلف‌اند از آنچه در شرع اسلام حرمت آن ثابت است اجتناب كنند خواه در شرايع سابقه حرام شده باشد يا در تشريع حرمت آن دين اسلام مؤسس باشد و راجع به موسيقى و غنا معلوم است كه قبل از اسلام وجود داشته اما در خصوص غنا حكم چگونه بوده فعلا تفصيلا در نظر ندارم و فرضا اگر در اديان پيش حلال شمرده شده باشد منافى با حرمت آن در شرع اسلام نيست.

سؤال 5 - دخترى است كه سال قبل ديپلمه شده و چون خيال مىكرد كه از لحاظ شرع مقدس اسلام شغل معلمى براى جماعت نسوان اشكال داشته باشد با آن مخالف بوده و به هيچ وجه قصد كار كردن نداشته ولى از آن موقع تاكنون شديدا تحت فشار پدر و مادرش و هم چنين فاميل و آشنا قرار گرفته با اين صورت نظر مبارك را شرعا در اين موضوع مرقوم فرمائيد.

جواب:  اگر بداند وارد شدن در تعليم موجب ارتكاب معصيت يا ترك واجبات نيست معلمى نمودن دروس مشروعه اشكال ندارد مخصوصا اگر بتواند اطفال را به عقايد حقه دينيه و احكام شرعيه راهنمائى نمايد.

سؤال 6 - اين جانب از جهت بيكارى و ناچارى و به علت اين كه كار سنگين نمىتوانم انجام بدهم دست به سيگار فروشى زده‌ام كه آن هم سيگار خارجى يعنى

ونستون مىباشد از شهرستانى مىخرم و به شهرستانى ديگر مىبرم تا لقمه نانى براى زن و بچه‌ام تهيه كنم آيا اين كسب از نظر شرع مقدس اسلام مباح است يا خير.

جواب:  نظر به اين كه دولت اسلامى از قاچاق فروشى نهى كرده شما بايد قاچاق فروشى نكنيد و از مقررات دولت متابعت نمائيد.

سؤال 7 - بطورى كه در رساله‌ها مرقوم فرموده‌ايد موسيقى حرام است فهميدن معناى موسيقى براى ما مشكل شده كه كدام نوع از اصوات، موسيقى هست و كدام نيست و مسأله بزرگ ما اينها است كه از راديوها بعضى از اوقات صدائى مثل زنگوله مىشنويم و از نظر عرف آن طور صداها را مناسب مجالس لهو و لعب مىدانيم در صورتى كه شهوت انگيزى ندارد ولى در اين كه مناسب لهو و لعب مىباشد شكى نيست.

جواب:  هر صوتى كه يقين داريد كه غناء و مناسب مجالس لهو و لعب است حرام است.

سؤال 8 - شخصى در حال فقر از آبادى خود مهاجرت نموده و در شهرى در يك مغازه شراب فروشى كه مربوط به شخص يهودى بوده مشغول به حمالى شده فعلا از اين كسب داراى مستغلات شده باز هم به همين شغل مذكور اشتغال دارد اگر خواسته باشد مبلغى به ساختمان مسجد كمك و مساعدت نمايد جائز است يا نه.

جواب:  پول حمالى شراب حرام است و لكن اگر حرام بودن عين پولى كه براى مسجد داده معلوم نباشد و احتمال داده شود كه خصوص اين پول را از طريق حلال تهيه نموده است اشكالى ندارد اگر چه بهتر است از پول مشتبه نيز اجتناب شود خصوصا در ساختمان مسجد.

سؤال 9 - خريد و فروش عذره و خون و موى انسان چه صورت دارد.

جواب:  خريد و فروش عذره جايز نيست اما پول گرفتن بعنوان رفع يد مانعى ندارد ولى جواز خريد و فروش خون براى تزريق بعيد نيست لكن احوط اجتناب است مگر به نحوى كه در عذره ذكر شد و خريد و فروش مو اشكال ندارد.

سؤال 10 - خريد و فروش تيغ هاى صورت تراشى و جوراب هاى نازك زنانه و قوه هاى گرام چه صورت دارد

جواب:  چيزى كه منفعت آن حرام است و منفعت معتد به حلال ندارد خريد و فروشش جايز نيست.

سؤال 11 - اگر كسى جنسى را با جنس ديگر مخلوط كند مثلا روغن را با پيه مخلوط نمايد غش است ولى اگر جنس يكى باشد و لكن از حيث قيمت با هم تفاوت داشته باشد و آن را مخلوط كنند چه حكمى پيدا مىكند مثلا چاى كيلوى 120 ريال را با 80 ريالى مخلوط كرده و به مشترى اعلان ننموده آيا اين معامله غش است يا نه و يا مثل برنج صدرى كه كيلوئى 80 ريال است با 60 و 40 ريالى مخلوط كنند و به مشترى هم نگويند چه حكمى پيدا مىكند و شرعا اين معامله چه صورت دارد

جواب:  در فرض سؤال اگر جنسى را كه مخلوط مىنمايد ظاهر باشد به نحوى كه مشترى بفهمد كه جنس گران و ارزان مخلوط شده غش نيست و اگر ظاهر نباشد بطورى كه بر مشترى مخفى بماند كه جنس ارزان داخل شده غش و حرام است.

سؤال 12 - افرادى كه كارمند بانك هستند اگر معاملات بانكى ربوى باشد حقوق آنها اشكال دارد يا نه.

جواب:  اجرت مقابل فعل حرام، حرام است.

سؤال 13 - اجناسى از خارج وارد مىشود به ايران كه بدون گمرك مىباشد و در بازار معروف شده اينها قاچاق است و خيلى از مسلمان ها خريد و فروش مىكنند و اين اجناس قماش و پارچه‌هاى زنانه و چيت و ابريشم و تترون و غير اين ها است آيا شما خريد و فروش آنها را اجازه مىفرمائيد يا خير.

جواب:  چنانچه حاكم شرع جامع الشرائط از وارد كردن و خريد و فروش قاچاق بعنوان حكم نهى كرده باشد وارد كردن و خريد و فروش آن حرام است.

سؤال 14 - در بازار مسلمين شيوع دارد كه گوسفند را به شرط گوشتى مىفروشند اگر مسلم گوسفند را به شرط گوشت به يهودى بفروشد اشكال دارد يا نه چون يهودى گوسفند را كه مىخرد مىكشد و پولش را بر طبق وزن گوشت مىدهد آيا اين عمل فروش ميته محسوب نمىشود

جواب:  ذبيحه يهودى ميته است و جواز بيع ميته به يهودى خالى از اشكال نيست لذا احوط ترك اين نحو فروش است.

سؤال 15 - آيا شغل سلمانى به علت تراشيدن ريش شغل حرام محسوب مىشود و اگر اين طور باشد آيا مىشود با دادن خمس در آمد آن مال را حلال كرد يا نه.

جواب:  تراشيدن ريش حرام است و مزد آن هم حرام است و مزدى را كه گرفته اگر صاحبانش معلوم باشند از آنها استرضا نمايد يا پس بدهد و اگر صاحبانش مجهول باشند و آن مال حرام جدا باشد صدقه بدهد و هم چنين اگر مخلوط به مال حلال شده لكن قدرش معلوم است صدقه بدهد با اذن حاكم شرع و اگر مقدار و صاحب آن معلوم نيست و با مال حلال مخلوط شده خمس آن را بدهد بقيه حلال است.

سؤال 16 - آيا در دين مقدس اسلام و در فرمايش پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله شارب گذاشتن حرام گرديده و زدن شارب بالا براى شخص مسلمان واجب است يا خير.

جواب:  اخبار كثيره از پيغمبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام در مذمت شارب گذاشتن ومدح شارب زدن وارد شده و اگر كسى بعنوان استحباب و رجحان آن شارب خود را بلند بگذارد بدعت در دين گذاشنه و حرام است.

سؤال 17 - مرقوم فرمائيد كه حد ريش چه اندازه است كه از آن كوتاه تر نباشد.

جواب:  بقدرى باشد كه عرفا بگويند ريش دارد كافى است.


[1]موسيقى بنابر آنچه بعضى از اهل اطلاع تعريف كرده‌اند فن تركيب اصوات است به نحوى كه خوشايند باشد و بنابر تعريف بعضى ديگر معرفت الحان و آنچه التيام الحان به آن كامل شود موسيقى است بنابر اين هر يك از اين دو تعريف موسيقى فن وعلم است و اگر عملى بر طبق آن انجام نشود يا تعليم وتعلم غنا كه حرام است در آن وارد نشود موضوع حكم حرمت غنا نيست اما سؤال بر اين دريافت عرفى است كه موسيقى را صداها و اصوات مىدانند لذا پاسخ آن همان است كه در جواب ذكر شده كه آنچه از صداها و الحان در شرع حرام است غنا است و تعريف غنا هم همان است كه در جواب مرقوم فرموده‌اند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -