سؤال 5 - در بعضى از محل ها رسم است كه گندم و جو را در هم و مخلوط مىكارند پس از چيدن، اگر از هم جدا شود هيچ كدام، به نصاب زكات نمىرسد و اما مخلوط آن - كه نه گندم بر آن صدق مىكند و نه جو، و آن را خلطك مىگويند - به مقدار نصاب است آيا زكات آن واجب است يا نه؟.
جواب: ميزان در نصاب اين است كه هر يك از گندم يا جو به حد نصاب برسد و اگر مجموعا به مقدار نصاب باشد زكات واجب نيست.
سؤال 6 - طلائى است مسكوك كه مقدار آن بيش از حد نصاب و چند سال است كه زكات آن داده نشده آيا نسبت به تأخير در پرداخت زكات سنوات گذشته، اشتغال ذمه است يا فقط معصيت كرده و با پرداخت زكات فعلى، تدارك مىشود و اگر از چهل دينار يك دينار را بايد بدهد در صورتى كه به پول رائج، به قيمت در آورده و پرداخت و آن يك دينار در ملك او باقى ماند باز هم نصاب زكات، نسبت به چهل دينار باقى است يا نه و بعد از پرداخت زكات اگر در سالهاى بعد، بقيه طلا كه باز هم بيش از حد نصاب است باقى ماند مجددا مشمول حكم زكات مىشود يا نه؟.
جواب: در فرض مسأله، علاوه بر معصيت، هر قدر تأخير شده زكات آن را بايد بپردازد تا از نصاب ساقط شود مثلا اگر چهل دينار طلاى مسكوك به سكه رائج را سى سال نگاهداشته بيست دينار و سه دهم - (3 / 10، 20) زكات بايد بدهد كه كمتر از نصاب باقى بماند و اگر از مال ديگر زكات را بدهد و عين طلا را نگاهدارد هر سال بايد همان زكات سال قبل را بدهد.
سؤال 7 - املاك زن و مادر كه در دست شوهر و فرزند است و با املاك خود، مخلوط و زراعت مى كنند و زن يا مادر، دخالتى در املاك خود ندارند آيا غله هر كدام بايد به حد نصاب برسد يا مجموع زراعت، روى هم حساب شود؟.
جواب: چنانچه زراعت، بنحو مزارعه باشد سهم هر يك از مالك و زارع بايد جداگانه به حد نصاب برسد ولى اگر املاك بنحو اجاره و يا مجانا در اختيار شوهر يا فرزند باشد بطورى كه زن و مادر، سهيم در زراعت نباشند چون همه زراعت ملك شوهر و يا فرزند است اگر مجموع به حد نصاب رسيد زكات دارد.
سؤال 8 - هر گاه گندم يا جو يا خرما يا كشمش به حد نصاب برسد زكات را از همه بايد داد يا از بالاتر از حد نصاب؟.
جواب: هر كدام كه به حد نصاب برسد بعد از مخارج، زكات تمام آن را بايد بدهد.