سؤال ٧١٩ - نظر جنابعالى در بارۀ اينكه ماه طوق داشته باشد معلوم مىشود كه ماه در شب سابق بوده است، چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ بعيد نيست كه با داشتن طوق ثابت شود كه شب سابق شب اول بوده است، و الله العالم.
سؤال ٧٢٠ - مگر مىشود در يك ماه دو عيد داشته باشيم و يا در يك ماه دو شب قدر كه از نظر ماه مثلاً در عربستان امروز عيد باشد و ايران فردا؟
جواب: باسمه تعالى؛ بنابر نظر كسانى كه قائل به لزوم اتفاق در افق هستند روز عيد و شب قدر نسبى است و نسبت به هر يك روز عيد و شب قدر غير از روز عيد و شب قدر در شهر ديگرى است كه در افق اتفاق ندارند، ولى اين قول مخالف ظاهر ادلّه است، و الله العالم.
سؤال ٧٢١ - عدهاى از مقلّدان حضرت آية الله خوئى ( ره)به دليل ناآگاهى از فتواى ايشان، بر مبناى رؤيت هلال در ايران رفتار كرده و روزه گرفتهاند، اكنون حكم روزههايى كه قضا شده و روزه نگرفتهاند چيست؟ و آيا كفاره هم دارد؟
جواب: باسمه تعالى؛ در صورتى كه محرز شود آن روزى را كه روزه نگرفتهاند از ماه رمضان بود و رؤيت هلال در بعضى از بلاد ثابت شده بود، روزۀ آن روز را بايد قضا نمايد و كفاره ندارد، و الله العالم.
سؤال ٧٢٢ - آيا گفتۀ راديوهاى كشورهاى عربى مبنى بر رؤيت هلال، براى اثبات، كافى است يا اقامۀ بيّنه لازم است؟
جواب: باسمه تعالى؛ به مجرد گفتۀ آنها رؤيت هلال ثابت نمىشود، بايد رؤيت هلال به طرقى كه در رساله بيان شده است ثابت شود، و الله العالم.
سؤال ٧٢٣ - برخى در زمان حيات مرحوم آية الله خوئى ( ره) در خصوص مسألۀ رؤيت هلال به مجتهد ديگر رجوع كردهاند، آيا اين رجوع صحيح است؟
جواب: باسمه تعالى؛ آنچه ايشان نسبت به آن احتياط داشتند، عدم ثبوت رؤيت هلال به حكم حاكم بود؛ ولى در كفايت ثبوت رؤيت هلال در بعضى از بلاد نسبت به بلاد ديگر ايشان فتوى داشتند، و بنابراين جاى رجوع به مجتهد ديگر نبود، و الله العالم.
سؤال ٧٢۴ - در فتواى علماء است كه: « اگر هلال ماه رمضان و يا هلال ماه شوّال در شهرى ثابت شود، در شهر ديگر ثابت نمىشود، مگر افق يكى باشد» معناى يكى بودن افق يعنى چه؟
جواب: باسمه تعالى؛ اشتراك در افق اين است كه طورى باشد كه اگر در يكى ماه ديده شد در ديگرى هم ديده مىشود، اگر چه نظر ما اين است كه اشتراك در قسمتى از شب كافى است براى ثبوت هلال در شهرى به جهت رؤيت در شهر ديگر، و الله العالم.
سؤال ٧٢۵ - - شهرى كه اكثريت با اهل سنّت است و شيعهها در اقليت هستند، در عيد قربان و عيد فطر اگر قطع به خلاف نداشته باشيم مىتوانيم با آنها عيد بكنيم؟ و اگر در نجف اشرف ماه را ببينند و ٢٩ روز روزه مىگيرند ولى در استانبول چون سنّىها ماه را نمىبينند سى روز روزه مىگيرند، يعنى يك روز بعد از نجف، وظيفۀ ما شيعهها چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ در عيد كردن با آنها بايد به حسب مذهب شيعه اول ماه ثابت شود، و حكم قاضى آنها و لو با عدم علم به خلاف اعتبارى ندارد، و الله العالم.
سؤال ٧٢۶ - اگر هلال ماه رمضان در شهرى ديده شود و در شهرهاى ديگرى كه افق آنها يك ساعت و يا دو ساعت فرق دارند، اول ماه ثابت مىشود يا نه؟
جواب: باسمه تعالى؛ ثابت مىشود، و الله العالم.
سؤال ٧٢٧ - بلند بودن ماه و دير غروب كردن آفتاب آيا مىتواند دليل بر شب دوم بودن باشد؟
جواب: باسمه تعالى؛ بلند بودن و دير غروب كردن ماه دليل بر شب دوم بودن ماه نيست، ولى تطويق علامت شب دوم مىباشد، و الله العالم.
ج2:
سؤال ۶٣٢ -در مسأله ١٧۴۴ ، در راه ثابت شدن اول ماه، فرمودهايد كه «اگر در شهرى اول ماه ثابت شود» ، كلمۀ شهر به كشورهاى خارج از ايران هم شامل و صادق است يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -بلى شامل كشورهاى ديگر هم مىشود، چنانچه اول ماه در شهرى به طريق شرعى ثابت شد براى نقاط و شهرهاى ديگر هم كه با آن شهر در شب مشترك هستند-و لو در قسمتى از شب-اول ماه ثابت مىشود، و اللّه العالم.
سؤال ۶٣٣ -اگر در ايران هلال ماه رمضان ثابت شود، آيا در كشورهاى ديگر ثابت مىشود؟
جواب: بسمه تعالى -چنانچه رؤيت هلال در شهرى به طريق شرعى-كه در رسالۀ عمليه ذكر شده است-ثابت شود، اول ماه براى مردم شهرهاى ديگر كه با آن شهر در شب-و لو در قسمتى از شب-مشترك هستند هم ثابت مىشود چه در افق اتحاد داشته باشند يا نداشته باشند، و اللّه العالم.
سؤال ۶٣۴ -طريقه و ميزان در ثبوت هلال چيست؟
جواب: بسمه تعالى -ميزان در ثبوت اول ماه، رؤيت هلال است. چنانچه رؤيت هلال ماه رمضان يا ماه ديگر در شهرى ثابت شد، براى مردم شهرها و كشورهاى ديگر كه با آن شهر در شب مشترك هستند اول ماه ثابت مىشود. و طرق ثبوت هلال در رسالۀ عمليه بيان شده، به آنجا مراجعه شود، و اللّه العالم.
سؤال635 -با توجه به اينكه در زمان حاضر، وسايل پيشرفته در زمينۀ نجوم موجود است و افرادى در اين علم داراى تخصص مىباشند، مىتوان به قول آنها اعتماد كرد؟
جواب: بسمه تعالى -موضوع در رؤيت هلال، ديدن متعارف است و ديدن با دستگاه اعتبارى ندارد، و اللّه العالم.