انهار
انهار
مطالب خواندنی

شرايط ذبح

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  1345 :گوسفندى را سر بريدند. بعد معلوم شد چهار رگ بريده نشده است، ولى زنده است، آيا مى شود حلال شود؟

جواب:  در فرض سؤال ، اگر سر گوسفند از بدن جدا نشود و بلافاصله چهار رگ را از زير برآمدگى گردن قطع كنند، گوسفند تماماً (سر و بدن) حلال مى شود. ولى اگر سر از بدن جدا شده باشد، دو صورت دارد: اول آنكه سر را از بيخ، از زير چانه جدا كرده اند، در اين صورت اگر قبل از زهاق روح چهار رگ را از زير برآمدگى قطع كنند، ظاهراً بدن گوسفند حلال است ولى سر گوسفند حرام و مردار است، صورت دوم آنكه سر را از پايين حلقوم قطع كنند و حلقوم در قسمت سر مانده باشد، در اين فرض اگر بلافاصله چهار رگ را قطع كنند، سر حلال است ولى بدن حرام و مردار خواهد بود.

سؤال  1346 :ذبح حيوان با كارد استيل چگونه است؟

جواب:  جايز است.

سؤال  1347 :در رساله ذكر شده است كه سر گوسفند را بايد از زير برآمدگى گلو بريد، يعنى برآمدگى در طرف سر باشد. حال اگر اشتباه شد و برآمدگى به طرف بدن بود، آيا گوسفند حرام مى شود؟

جواب:  بلى بايد سر گوسفند را از پايين برآمدگى زير گلو ببرند تا چهار رگ بريده شود. و اهل خبره مى گويند اگر سر را از بالاى برآمدگى ببرند چهار رگ قطع نمى شود و حيوان حرام مى شود. ضمناً در اين جهت فرقى بين عمد و اشتباه نيست و اگر از بالاى برآمدگى بريده شده حرام است ولو اشتباهاً.

سؤال  1348 :گاوى است قوى كه نمى توانند بخوابانند و سر او را ببرند، آيا مى شود ايستاده رو به قبله سرش را ببرند؟

جواب:  بلى از اخبار چنين استفاده مى شود كه استقبال در صورت عدم امكان بخاطر سركشى و طغيان، ساقط است.

سؤال  1349 :آيا مى توان گاو را قبل از ذبح كردن با چوب يا سنگ يا وسيله اى ديگر بى حس كرد و سپس آن را ذبح كرد؟

جواب:  حيوان اگر در موقع ذبح كردن جان داشته باشد، گرچه با ذبح كردن حلال مى شود، ولى زدن حيوان براى بى حسّ كردن آن، جايز نيست.

سؤال  1350 :سر حيوانى را بريده اند و حيوان هم مرده است، سپس معلوم مى شود كه مقدارى از اوداج اربعه، مثلا ربع يا ثلث يا نصف يا كمتر يا بيشتر در بدن باقى مانده است آيا پاك است و خوردن آن جايز است يا نه؟

جواب:  جايز نيست، حكم ميته دارد.

سؤال  1351 :مرغى را ذبح كرده اند، به علّت تيزى كارد سرش جدا مى شود، در حالى كه مرغ زنده است و رگ همه به طرف بدن مرغ رفته است، آيا تا مرغ زنده است مى توان مقدار رگ را به طرف سر مرغ بريد يا خير؟

جواب:  اگر تا زنده است اوداج اربعه بريده شود، حلال مى شود. ولى سر كه قبل از ذبح شرعى جدا شده حرام ست.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -