انهار
انهار
مطالب خواندنی

مخارج مازاد بر ديه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال  860 - در خصوص خسارتهاى وارده به مصدوم علاوه بر ديه شرعى بيان فرمائيد آيا هزينه‏هاى درمان و دارو و بيمارستان قابل وصول مى‏باشد يا خير؟ چنانچه صدمه شديد باشد و مانع كسب و كار مصدوم گردد آيا اجرت مصدوم در ايام عدم كارآيى وى قابل مطالبه مى‏باشد يا خير؟

جواب:  علاوه بر ديه، هزينه‏هاى درمان و ضرر و زيانى كه متوجه مصدوم مى‏شود نيز بايد پرداخت شود و در فرض اخير در صورتى كه توانائى كار كردن ندارد بايد ضرر متعارف وى جبران شود.

سؤال  861 - گرفتن خسارت مازاد بر ديه از صدمه زننده مثل هزينه درمان و دوران نقاهت صدمه ديده، چه حكمى دارد؟

جواب:  مانعى ندارد.

سؤال  862 - راننده‏اى كه همراه سرنشين ديگرى در حال ماموريت بوده در اثر بى احتياطى و سرعت زياد اتومبيلش با مانع وسط جاده برخورد كرده، واژگون مى‏شود و صدمات عديده‏اى به شرح ذيل بر سر نشين همراه راننده وارد مى‏شود:

1 - شكستگى مهره هفتم گردن و مهره چهارم سينه كه منجر به قطع نخاع كامل شده است (ضايعه دائم)

2 - فلج كامل و دائمى هر دو اندام تحتانى (هر دو پا) راست و چپ.

3 - عدم كنترل دائمى ادرار (سلس دائمى بول)

4 - عدم كنترل مدفوع.

5 - عدم توانايى مقاربت بطور كامل.

6 - فلج اندام‏هاى فوقانى (دست) راست و چپ، حدود هشتاد درصد.

7 - بروز زخم بستر بعلت عدم توانايى حركت و خوابيدن طولانى مدت در بستر كه منجر دو نوبت عمل جراحى شده است (زخمى كه در اثر بسترى شدن طولانى و عدم تحرك حادث شده است).

8 - بروز عفونت‏هاى مكرر مجارى ادرارى و كليوى كه قابل عود مجدد مى‏باشد.

9 - تكرار زخم بستر و عفونت‏هاى كليوى و ادرارى و عوارض روانى ناشى از بسترى شدن طولانى.

ضمناً بر اساس اتفاق نظر كارشناسان، راننده خودرو در اثر سرعت غير مطمئنه و خستگى مقصر شناخته شده، اكنون با توجه به موارد فوق الذكر مستدعيست بفرماييد:

الف: آيا بروز زخم كه در اثر بسترى شدن در بيمارستان و عدم توانايى حركت و خوابيدن طويل المدت حادث شده، داراى ارش جدايى از ديات معين شرعى در جنايات نقص اعضا دارد يا بعلت اينكه در اثر همان بيمارى‏هاى عارضى اصلى است ارش مجزا ندارد؟

ب: آيا عفونت‏هايى ادرارى و كليوى كه بصورت مكرر در اثر صدمات وارده بوجود مى‏آيد داراى ارش جدايى است؟

ج: در فرضى كه ضربه واحد يا حادثه واقعه موصوف، باعث عدم كنترل ادرار و مدفوع بصورت دائمى شده است آيا هر كدام ديه و ارش جدايى دارد؟

د: آيا قطع نخاع كه نوعاً منجر به فلج قسمتى از اعضاء مى‏شود و سبب ديه كامل انسان مسلمان است (مثل فلج اندامهاى تحتانى و فقدان كنترل ادرار و...) هر كدام ديه مستقل دارد؟

ه': در صورت تداخل، هر كدام را به تفكيك بيان نماييد.

جواب:  جواب الف: بايد هزينه‏هائى كه در اين رابطه متحمّل شده، پرداخت شود.

جواب: ب: خير، فقط بايد هزينه‏ها را پرداخت نمايد.

جواب: ج و د: فقط بابت قطع نخاع ديه لازم است و هزينه‏هاى صدمات وارده را نيز بايد پرداخت نمايد.

سؤال  863 - ديه مجازات است يا دين؟ و آيا مخارج مازاد بر ديه كه مجنى عليه، به سبب جنايت جانى متحمل شده، قابل مطالبه مى‏باشد يا خير؟

جواب:  ديه، دين است و مخارج مازاد بر ديه قابل مطالبه است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -