سؤال: اگر يك نفر مسلمان ولى نه چندان قابل اعتماد مدعى است كه اين غذا يا گوشت از مذبوح اسلامى درست شده جايز است از او بپذيريم يا خير؟
جواب: قول يك نفر حجّت نيست هر چند مورد اعتماد باشد مگر اينكه از قول او يقين حاصل شود يا ذى اليد باشد.
سؤال: اگر يك نفر مسلمان اعم از مورد اعتماد و غير اعتماد ما را براى صرف غذا در منزلش دعوت كند خوردن غذاى او جايز است يا خير؟ و آيا در مورد اسلامى بودن نتيجه بايد سؤال كرد يا خير؟
جواب: در مورد سؤال استفاده از غذاى دعوت كننده جايز است و سؤال لازم نيست.
سؤال: اقوامى كه مى دانيم از منبع غير شرعى، امرار معاش مى كنند، ارتباط با آنها در صورتى كه اطمينان نداشته باشيم كه غذا يا آبى كه براى ما مى آورند از همان منبع است خوردن آن چگونه است؟
جواب: در صورتيكه نمى دانيد از آن منبع است اشكال ندارد.
سؤال: آيا براى شوفر خوراك مجانى كه در هتلهاى بين راه يا ارزانتر از سرنشينان ماشين مى دهند حلال است؟ و همچنين مأمورين خريد ارگانها و يا گروه ها كه بخاطر خريدشان از فروشنده به آنان تخفيف ميدهند بعد از اتمام معامله پذيرائى مى كنند آيا اين كار جايز است؟
جواب: در مورد راننده اگر توقف او در مكان خاصى از لحاظ سرنشينان ماشين تفاوت نداشته باشد خوراك مجانى يا ارزانتر براى او بى اشكال است و باوجود تفاوت اگر خوراك در برابر اين عمل باشد بى اشكال نيست و در مورد مأمورين ارگانها و گروهها نيز اگر اين برنامه موجب شود كه جنس را به قيمتى كه بيشتر از قيمتى كه خريد آن از فروشنده يا محل ديگر ممكن باشد خريدارى كند اشكال دارد و خيانت است.