انهار
انهار
مطالب خواندنی

موارد متفرقه خمس

بزرگ نمایی کوچک نمایی

خمس وام 

سؤال: بنده مستأجر هستم و تا يكي دو ماه ديگر بايد محل خود را عوض كنم. به همين منظور وامي دريافت نموده‌ام. لذا با توجه به سررسيد سال خمسي ام، قبل از استفاده وام آيا به اين وام خمس تعلق ميگيرد؟

 جواب:  خمس ندارد.

  پرداخت خمس کل درآمد 

سؤال: سلام اگر بخواهم هر پولی که بدست آوردم خمس آن را بدهم، چه خمس تعلق بگیرد چه نگیرد، آیا درست یا نه؟ آیا یک نوع بدعت نیست؟

جواب:  اتفاقاًٌ خمس درآمد را باید فوراً پرداخت کرد و اگر امام جواد« سلام الله علیه» فرموده اند: «الخمس بعد المؤونه»، یک تخفیف است و منّت از ایشان است.

عدم تعلّق خمس به وسايل بلا استفاد? زندگي 

سؤال: همسر اینجانب وضع مالی خوبی ندارد و به شدت بدهکار است. از آنجا که ما با خانواده همسرم زندگی می کنيم و منزل و اثاثیه مستقل نداريم، از ابتدا هر چه پول به دستم می رسید به امید اینکه روزی مستقل شويم، وسایل منزل البته وسایل کوچک خریدای کرده ام تا بتوانم در آینده از آن استفاده کنم و تا به حال از آن استفاده نکرده ام. آیا به این وسایل خمس تعلّق می گیرد؟

جواب:  خمس ندارد.

 تعيين سال خمسي و نحوه محاسبه سالهاي گذشته 

سؤال: بنده 50 سال سن دارم و تا كنون حساب خمسی نداشته ام. البته بضاعتی هم نداشته ام. چندين وام گرفته و داراي 3 دانگ خانه و يك خودرو مي باشم. الان به لطف خداوند مي خواهم داراي سال خمسی شده و تكليفم را روشن كنم. لطفاً مرا راهنمائي كرده و از اين مشكل نجاتم دهيد. ضمناً خود و خانواده مقيد به انجام كامل مسائل شرعي و واجبات مي باشيم ولي در اين زمينه كاهلي كرده ام.

 جواب:  اگر فعلاً چیزی که مورد لازم زندگی نیست، دارید، نظیر پول و مستغلات، خمس دارد و مابقی را حاکم شرع به شما می بخشد.

خمس وام دانشجويي 

سؤال: آیا پس از گذشت یک سال، به وام دانشجويي خمس تعلق مي گيرد؟

 جواب:  اگر اقساط آن را نداده باشد خمس ندارد.

 خمس سهام 

سؤال: اينجانب سهامدار يك شركت هستم كه در سال گذشته داراي سود بوده است. ليكن سود خود را تقسيم نكرده است. اين سود به سال بعد منتقل مي شود و معمولاً هر چند سال يك بار اين سود تقسيم مي شود. ممكن است در يك سال سود و در سال ديگر شركت زيان كند و مانده سود تقسيم گردد. در اين صورت با توجه به اينكه بنده تا زمان تقسيم سود(بعد از گذشت چند سال) پولي دريافت نكرده ام، تكليف من را در رابطه با خمس بفرماييد.

جواب:  می توانید صبر کنید و هر وقت پولی دریافت کردید، خمس درآمد را بدهید.

خمس حق سنوات 

سؤال: سلام علیکم حق سنوات جزئی از حقوق کارمندان وکارگران است که در آخر هر سال پرداخت می شود. و کارفرما همانطور که موظف به پرداخت حقوق است، وظیفه دارد حق سنوات را هم پرداخت کند. البته در اکثر مواقع این مبلغ در پایان هر سال پرداخت نمی شود، بلکه ذخیره شده و در سال آخر خدمت و یا چند سال بعد از شروع به کار پرداخت می شود و ملاک محاسبه در پرداخت نرخ حقوق همان سالی است که پرداخت می شود. یعنی اگر کسی بخواهد حق سنوات ده سال پیش را امسال پرداخت کند باید به نرخ حقوق امسال بپردازد. حال خواهشمند است بفرمایید: اولا:ً به این مبلغ خمس تعلق می گیرد؟(در بعضی از نهادها یا کارگاهها از حق سنوات با عنوان پاداش آخر کاریاد می شود). ثانیاً: در صورتی که مبلغ مذکور متعلق خمس است بفرمایید وقتی وسط سال خمسی دریافت می شود، مانند سایر حقوق ومزایا جزء معونه است و در پایان سال خمسی به مانده آن خمس تعلق می گیرد یا باید به محض دریافت خمس آن را پرداخت کرد؟

جواب:  بسمه تعالي

خمس دارد ولي مانند سائر حقوق و مزايا جزء مؤونه است و در پايان سال خمسي به آن هم خمس تعلق مي گردد كه اگر قبل از سال آن را خرج کرد خمس ندارد.

9 سئوال در باب موارد خمس 

سؤال: در موارد ذيل‌ اگر به‌ سال‌ خمسي‌ رسيديم‌ و هنوز، پول‌، مورد استفاده‌ قرار نگرفته‌ بود يا لازمه استفاده‌ از آن‌، مدّت‌ دو يا سه‌ سال‌ (براي‌ كار مورد نظر) زمان‌ نياز داشت‌ تعلّق‌ يا عدم‌ تعلّق‌ خمس‌ به‌ آن‌ چگونه‌ است‌؟.

1) هديه‌.

2) ارث‌.

3) مهريه‌.

4) جوايز دريافت‌ شده‌ در مسابقات‌ يا بانك‌ها.

5) مستمرّي‌ زني‌ كه‌ شوهرش‌ فوت‌ نموده‌ و تأمين‌ اجتماعي‌ ماهانه‌ به‌ او مقرّري‌ مي‌دهد.

6) پولي‌ كه‌ براي‌ مثلاً سفر كربلا، فردي‌ ماهانه‌ جمع‌ كند تا دو يا سه‌ سال‌ ديگر به‌ اين‌ سفر برود و اين‌ پول‌ را در راه‌ ديگري‌ خرج‌ نكند.

 

7) پولي‌ را كه‌ براي‌ پرداخت‌ مهريه همسر براي‌ مدّت‌ طولاني‌ (مثلاً پانزده‌ سال‌) جمع‌ كنيم‌ تا اين‌ بدهي‌ را پرداخت‌ كنيم‌.

 

8) پولي‌ را كه‌ فرد مجبور است‌ در صندوق‌ قرض‌ الحسنه‌ نگه‌ دارد تا امتياز كسب‌ كرده‌ و وام‌ بگيرد، و يا مسدود است‌ تا وام‌ او تمام‌ شود و بيش‌ از يك‌ سال‌ خمسي‌ به‌ طول‌ انجامد.

 

9) پولي‌ كه‌ براي‌ جهيزيه دختري‌ كه‌ مثلاً الان‌ پنج‌ ساله‌ است‌ يا براي‌ خريد اتومبيل‌ يا وسائل‌ مورد نياز در منزل‌، بايد براي‌ مدّتي‌ جمع‌ شود تا امكان‌ تهيه آن‌ فراهم‌ گردد، يا تهيه مخارج‌ تحصيل‌، وقتي‌ كه‌ بيش‌ از يك‌ سال‌ نياز به‌ زمان‌ دارد.

 

 

 

جواب:  1) خمس‌ ندارد.

 

2) خمس‌ ندارد.

 

3) خمس‌ ندارد.

4) خمس‌ ندارد.

5) خمس‌ ندارد.

6) خمس‌ دارد.

7) خمس‌ دارد.

8) خمس‌ دارد.

9) خمس‌ دارد.

خمس همان ماليات است؟ 

سؤال: آيا ماليات‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ همان‌ خمس‌ تلقّي‌ مي‌شود و آيا خمس‌ همان‌ ماليات‌ دولت‌ اسلامي‌ تلقّي‌ مي‌گردد؟

جواب:  ماليات‌ در جمهوري‌ اسلامي‌ ربطي‌ به‌ خمس‌ ندارد و در جمهوري‌ اسلامي‌ چنانچه‌ بايد ماليات‌ داد بايد خمس‌ و زكات‌ داد.

آيا ماليات در حکم خمس نيست؟ 

سؤال: آيا ماليات‌ دولت‌ جمهوري‌ اسلامي‌ همان‌ خمس‌ تلقّي‌ مي‌شود و آيا خمس‌ همان‌ ماليات‌ دولت‌ اسلامي‌ تلقّي‌ مي‌گردد؟

جواب:  ماليات‌ در جمهوري‌ اسلامي‌ ربطي‌ به‌ خمس‌ ندارد و در جمهوري‌ اسلامي‌ چنانچه‌ بايد ماليات‌ داد بايد خمس‌ و زكات‌ داد.

عشريه مکفي از خمس است؟ 

سؤال: آيا عشريه‌ كه‌ نزد صوفيه‌ مرسوم‌ است‌ ريشه اسلامي‌ دارد؟ و آيا مكفي‌ از خمس‌ است‌؟

جواب:  ريشه ندارد و كفايت‌ از خمس‌ نمي‌كند.

رفت و آمد با افرادي که خمس نمي دهند 

سؤال: كسي‌ كه‌ اهل‌ پرداخت‌ خمس‌ نيست‌ يا زكات‌ واجب‌ مالش‌ را نمي‌پردازد، رفت‌ و آمد با او و استفاده‌ از اموالش‌ چه‌ صورتي‌ دارد؟

جواب:  اشكال‌ ندارد.

سال خمسي 

سؤال: اگر شخصي‌ روز اوّل‌ تير ماه‌، روز حساب‌ سالش‌ باشد، پول‌ و اموالي‌ كه‌ يكي‌ دو روز قبل‌ از آن‌ بدست‌ مي‌آيد، در روز اوّل‌ تير جزو اموالي‌ است‌ كه‌ سال‌ بر آن‌ گذشته‌ است‌ و بايد حساب‌ شود؟

جواب:  بلي‌ بايد خمس‌ آن‌ را بدهد.

پرداخت خمس بدون اجازه پدري که خمس نمي دهد جايز نيست 

سؤال: پدرم‌ به‌ پرداخت‌ خمس‌ و زكات‌ اهمّيّتي‌ نمي‌دهند، تكليف‌ اينجانب‌ چيست‌؟ آيا وظيفه‌اي‌ بر عهده من‌ است‌؟ آيا مي‌توانم‌ بدون‌ اطّلاع‌ ايشان‌ تا آنجا كه‌ مي‌توانم‌ از اموال‌ ايشان‌ بپردازم‌؟

 جواب:  استفاده شما از مال‌ پدرتان‌ جايز است‌. ــ(و نمي‌توانيد بدون‌ اجازه او از اموالش‌ چيزي‌ برداريد.)

  

 خوردن غذاي کسي که خمس نمي دهد 

سؤال: اگرچیزي‌ به‌ ما بدهند، يا در منزل‌ اقوام‌ به‌ ما گفتند چيزي‌ را بخوريم‌ و بدانيم‌ يا يقين‌ داشته‌ باشيم‌ كه‌ خمس‌ و زكات‌ آن‌ پرداخت‌ نشده‌، يا از اموال‌ بيت‌ المال‌ است‌، يا پول‌ نزول‌ و بهره‌ است‌، چه‌ بايد بكنيم‌؟ آيا بايد خودمان‌ قبل‌ از مصرف‌ خمس‌ و زكات‌ آن‌ را بپردازيم‌؟

جواب:  استفاده‌ نمودن‌ از اموال‌ آنها جايز است‌.

  پرداخت خمس از درامد همان سال 

سؤال: آيا پول‌ خمس‌ را بايد از همان‌ درآمد سال‌ داد يا بايد از درآمد سال‌ بعد پرداخت‌ نمود؟

جواب:  خمس‌ را بايد از درآمد همان‌ سال‌ داد.

گرفتن خمس با استفاده از قوه قهريه 

سؤال: آيا امتناع‌ از پرداخت‌ خمس و زكات‌، تمرّد از احكام‌ ضروري‌ دين‌ تلقّي‌ مي‌شود و آيا منكر ضروري‌ بودن‌ آن‌ محكوم‌ به‌ كفر است‌ و آيا اسلام‌ براي‌ گرفتن‌ خمس و زكات‌ از چنين‌ فردي‌ مي‌تواند به‌ قوه قهريه‌ متوسل‌ شود؟

جواب:  گناه‌ كسي‌ كه‌ خمس‌ يا زكات‌ پرداخت‌ نكند بزرگ‌ است‌ و قرآن‌ در سوره توبه‌ تهديد عجيبي‌ راجع‌ به‌ اينگونه‌ افراد دارد، ولي‌ صرف‌ امتناع‌ از پرداخت‌ خمس‌ و زكات‌ موجب‌ كفر نمي‌شود ولي‌ اگر منكر آن‌ باشد انكار كفرآور است‌ و حكومت‌ اسلامي‌ حق‌ گرفتن‌ خمس‌ و زكات‌ را دارد و مي‌تواند آن‌ را قهراً بگيرد.

خمس شهريه طلبه 

سؤال: اين‌ جانب‌ طلبه‌ هستم‌ و شهريه حوزه‌ را مي‌گيرم‌، آيا خمس‌ به‌ شهريه حوزه‌ تعلّق‌ مي‌گيرد؟

 جواب:  شهريه‌ خمس‌ ندارد.

 خمس اجاره خانه 

سؤال: آيا كرايه‌ منزلي‌ كه‌ از مستأجر مي‌گيريم‌ خمس‌ دارد؟ و اگر اين‌ كرايه‌ نزد مستأجر بماند يا نتواند به‌ موقع‌ بدهد و سال‌ از آن‌ بگذرد و بعداً يك‌ جا پرداخت‌ كند، آيا خمس‌ دارد؟

جواب:  كرايه‌اي‌ كه‌ مي‌گيريد اگر نزد شما و يا نزد مستأجر شما سال‌ روي‌ آن‌ بگذرد خمس‌ دارد و الاّ خمس‌ ندارد.

سؤال: آيا شركت ها و شخصيت هاي حقوقي مشمول خمس مي شوند؟

 جواب:  در این خصوص فرقی میان شرکت و غیر شرکت نیست

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -