انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل متفرقه خريد و فروش

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 101 - اشخاصى هستند كه ادعاى درويش بودن مىكنند در ضمن ائمه ما صلوات الله عليهم اجمعين را قائلند آيا معاشرت و داد و ستد با آنها جايز است يا خير.

جواب:  در صورتى كه اقرار بما جاء به رسول الله صلى الله عليه وآله داشته باشند و بدعت در دين نگذارند داد و ستد با آنها جايز است لكن معاشرت وترويج غير طريقه اهل بيت عصمت و طهارت موجب خطر است.

سؤال 102 - خوردن ميوه باغى كه صاحب آن مطلع نيست چه صورت دارد چون از قديم بين ما متعارف است كه مىگويند هر كس در باغى برود و به اندازه خوراك خود از آن باغ ميوه بخورد براى او حلال است.

جواب:  كسى كه از راهى به سمت مقصدى مىرود و در بين راه به درخت ميوه يا زراعتى عبور كند و در رفتن از آن راه قصد بر خورد به آن درخت و زراعت نداشته باشد جايز است از ميوه آن درخت و زراعت بقدرى كه سير شود بخورد ولى جايز نيست از آن چيزى ببرد و احتياط اين است كه اقتصار كند به صورت عدم علم به كراهت مالك و اين حكم در صورتى است كه درخت ميوه و زراعت در راه باشد اما اگر در باغ محصور باشد رفتن در آن باغ و خوردن از ميوه آن بدون اذن مالك جايز نيست.

سؤال 103 - اشخاصى كه معامله هاى ربوى انجام داده‌اند فعلا نادم هستند طريق تطهير اموالشان را بيان فرمائيد

جواب:  هر مقدارى كه ربا از اشخاص گرفته اگر آنها را ولو اجمالا مىشناسد بايد به خود آنها يا به ورثه آنها بپردازد و يا از آنها استرضاء كند و اگر به هيچ وجه صاحبان آن را نمىشناسد ولى مقدارى كه ربا گرفته مىداند حكم مجهول المالك را دارد و بايد از طرف صاحبان آن به فقير غير سيد صدقه دهد و اگر نه مقدار و نه صاحب آن ولو اجمالا معلوم نيست و با اموال حلال ديگر خود مخلوط است بايد تخميس نمايد.

سؤال 104 - كسى كه از جهت جهل و نادانى قمار كرده است و فعلا مىخواهد توبه كند راه نجات او چيست نسبت به آنچه از دست او رفته و يا بدست او آمده ولى صاحب پول را نمىشناسد چه عملى انجام دهد كه توبه او قبول شود.

جواب:  نسبت به آنچه از دست او رفته فقط توبه كند و نسبت به آنچه از مردم پيش او هست يا تلف كرده ضامن شده اگر صاحبش را نمىداند و مقدارش را مىداند مظالم بدهد و اگر حرام مخلوط به مال حلالش شده و مقدار معلوم نيست و صاحب مال هم معلوم نيست خمس اين مال را بدهد و توبه كند.

سؤال 105 - اگر كسى در معامله دروغ بگويد و بعد روى آن قسم ياد كند اين معامله چه صورت دارد.

جواب:  گناه كرده اما معامله صحيح است.

سؤال 106 - شخصى با بهائى معامله نموده فعلا آن شخص فوت شده و فرزند آن شخص مىخواهد از ورثه بهائى حليت بطلبد ولى نمىداند در موقع معامله پول يا جنس بهائى مرتد مال زمان اسلامش بوده كه مال ورثه شده يا بعد از ار تداد آن پول را پيدا كرده و معامله نموده است.

جواب:  با عدم علم به غصب بودن اموال مذكوره تصرف در آنها جائز است و شخص مذكور تكليفى ندارد.

سؤال 107 - عده‌اى از فرق ضاله (بهائىها) در يك مكان سكونت دارند پس از كوچ كردن آنها خريدن خانه آنها چه صورت دارد.

جواب:  در اين فرض مانعى ندارد اگر ملك خودشان باشد نه ملك وارث مسلم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -