انهار
انهار
مطالب خواندنی

مطالب ارسالی توسط: حجةالإسلام مجتبی شیخی ده آبادی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مطالب ارسالی ذیل توسط: حجةالإسلام مجتبی شیخی ده آبادی ارسایل شده و سایت انهار بدون ویراش و تصرف عیناً در اختیار مؤمنان قرار میدهد:
حجّةالإسلام شیخی ده آبادی مینویسد:
مطلب قمه زنی را در سایت مطالعه و استفاده نمودم. نطر برخی از مراجع دیگر درباره قمه زنی که در سایت نبود برایتان ارسال می دارم
1) امام خمینی: استفتاءات (امام خمینی)؛ ج 3، ص: 581: اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان این عمل نشود.
2) تبریزی استفتاءات جدید؛ ج 1، ص: 454، س 2003 : در عزاداری از اعمالی که عنوان حرامی بر آن منطبق می‌شود باید پرهیز کرد، و از اموری که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت علیهم السلام است باید اجتناب نمود، ولی ذکر فضائل اهل بیت علیهم السلام و عزاداری بصورت دسته‌های سینه‌زنی و مواکب حسینی که موجب زنده نگهداشتن خاطره مظلومیت و سیره اهل بیت و بیانگر کرامت آن خاندان باشد از عبادات است.
استفتاءات جدید (تبریزی)؛ ج 1، ص: 456
(2014) نظر مبارک حضرتعالی در مورد تعزیه و قمه‌زنی چیست؟
تعزیه مانعی ندارد؛ و عزاداری باید طوری باشد که موجب وهن بر شیعه نباشد.
3) خوئی و حاشیه تبریزی
صراط النجاة (المحشی للخوئی)؛ ج 2، ص: 445 و 446
سؤال 1404: ضرب السلاسل و التطبیر من العلامات التی نراها فی شهر «محرّم الحرام» فإذا کان هذا العمل مضرا بالنفس، و مثیرا لانتقاد الآخرین فما هو الحکم حینئذ؟
الخوئی: لا یجوز فیما إذا أوجب ضررا معتدا به، أو استلزم الهتک و التوهین، و اللّه العالم. ترجمه: درصورتی که موجب ضرر معتدا به یا هتک و توهین به مذهب باشد جایز نیست.
التبریزی: دخول ما ذکر فی الجزع المستحب لما أصاب سید الشهداء علیه السّلام محل تأمل.
4) زنجانی:
سوال شماره 8173 از سامانه پیامکی دفتر آیت الله زنجانی: حکم قمه زنی چیست؟
برگزاری مراسم عزای اهل بیت و امام حسین علیه السلام از افضل قربات الی الله و تعظیم شعائر الله است. مصادیق عزا نیز به خودی خود جائز است البته چنانچه در اثر عناوین ثانوی با در نظر گرفتن شرایط زمان، مکان و ... عناوینی همچون هتک به نوعی از عزاداری¬ها صادق باشد، این گونه امور جایز نخواهد بود. در هرحال رعایت قانون بنابر احتیاط لازم است.
5) بهجت:
استفتاءات (بهجت)؛ ج 4، ص: 539
6383. نظر مبارکتان را در مورد قمه‌زنی بیان فرمایید.
ج. حکمش به عنوان اوّلی عدم ضرر رساندن به خود یا دیگری است، به حدّی که حرام باشد؛ پس اگر مضرّ نباشد و مفسده‌ای هم بر آن مترتب نباشد فی نفسه اشکال ندارد. (قید عدم مفسده و قید فی نفسه مهم است)

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -