انهار
انهار
مطالب خواندنی

کپی رایت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

شکستن قفل نرم افزار 

سؤال: آيا شکستن قفل نرم‌افزارهايي که قفل دارد جايز است يا خير؟

جواب : جايز نيست.

 نياز و يا بالا بودن قيمت نرم افزارهاي قفل دار 

سؤال: اگر کسي مجبور شود به علت نياز شديد به نرم‌افزاري و در دسترس نبودن آن و يا بالا بودن قيمت، قفل نرم‌افزاري را بشکند اشکال دارد؟

جواب : حرام است.

 شکستن قفل نرم افزاري که بروز شده است 

سؤال: نرم‌افزارهايي که مدل به روز شده آن به بازار آمده و شرکت سازنده از مدل‌هاي گذشته پشتيباني فني نمي‌کند و به عبارتي از اعتبار ساقط شده و وقت آن گذشته، آيا شکستن قفل آنها اشکال دارد؟

جواب : در فرض مذکور چون اعراض نموده است جايز است.

 ورود به سايتهاي بسته شده با فيلتر 

سؤال: ورود به سايت‌هايي که از نظر قوانين جمهوري اسلامي فيلتر شده و ممنوع است آيا اشکالي دارد؟

جواب : حرام است.

استفاده از نرم افزارهاي اينترنتي براي شکستن فيلتر سايت هاي بسته شده 

سؤال: الف) نرم افزارهایی در اینترنت وجود دارد که با استفاده از آنها می توان به سايت‌هایي که توسط جمهوري اسلامي فيلتر شده، وارد شد. این نرم افزارها در اینترنت موجود است و نیاز به اجازه یا شکستن قفل و... ندارد. آیا استفاده از چنین نرم افزارهایی برای شکستن فیلتر سایت های فیلترشده اشکال دارد  يا خير؟

ب) استفاده از اينگونه نرم‌افزارها و شکستن فیلتر سایت ها براي اغراض عقلايي چه حکمی دارد؟

جواب : الف)حرام است.

ب)حرام است.

ذکر ممنوعيت شکستن يا تکثير بر روي سي دي 

سؤال: نرم‌افزارهايي که هيچگونه تذکري براي اجازه تکثير يا عدم اجازه ندارد را مي‌توان تکثير کرد يا بايد از رضايت صاحب اثر مطمئن بود و در اين مورد تحقيق کرد؟

جواب : استفاده اشکال ندارد و تحقيق لازم نيست.

تکثير سي دي هايي که قفل ندارد اما توليدکننده تکثير آن را ممنوع نموده است 

سؤال: سي دي و نرم‌افزاري که قفل ندارد ولي توليد کننده آن روي سي دي متذکر شده که تکثير آن ممنوع است را مي‌توان براي مقاصد عقلايي مثل ترويج فرهنگ ديني، نجات از انحراف، روشنگري و ... تکثير کرد؟

جواب : جايز نيست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -