انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل حيض

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نماز خواندن با غسل حيض

سؤال 1044. آيا مى توان با غسل حيض نماز خواند؟

جواب:  لازم است پس از آن وضو نيز بگيرد.

وجوب غسل حيض

سؤال 1045. خانم حائض پس از پاكى، براى چه اعمالى بايد غسل انجام دهد؟

جواب:  حائض براى هر كارى كه طهارت در آن شرط است بايد غسل نمايد.

در غسل حيض وضو هم بايد گرفت

سؤال 1046. آيا با غسل حيض همانند غسل جنابت مى توان بدون وضو نماز خواند؟

جواب:  غسل حيض در احكام و كيفيت همانند غسل جنابت است اما براى نماز از وضو كفايت نمى كند.

وقت وضو در غسل حيض

سؤال 1047. زن حائض كه مى خواهد غسل حيض كند چه وقت بايد وضو بگيرد؟

جواب:  بهتر است وضو بگيرد، خواه قبل از غسل باشد يا بعد از غسل.

غسل حيض درروز فرد يا روز زوج

سؤال 1048. غسل حيض بين روزهاى 3 ـ 10 بايد در روزهاى زوج باشد يا فرد؟

جواب:  فرقى ندارد بستگى به پاكى و ايام عادت دارد پس كسى كه 3 روزه يا 5 روزه پاك مى شود، روز فرد غسل مى كند وكسى كه 4 روزه يا 6 روزه پاك مى شود روز زوج غسل مى كند.

ناتوانى از انجام وضو

سؤال 1049. اگر حائض بعد از غسل حيض نتواند وضو بگيرد؟

جواب:  بدل از وضو تيمم نمايد.

ناتوانى از انجام وضو و غسل حيض

سؤال 1050. اگر حائض از غسل حيض و وضو هر دو عاجز شود چه تكليفى دارد؟

جواب:  دو تيمم يكى بدل از غسل حيض و ديگرى بدل از وضو به جا آورد.

آب فقط به اندازه غسل دارد

سؤال 1051. خانم حائض فقط به اندازه وضو يا غسل آب دارد كدام را انجام دهد؟

جواب:  آب را براى غسل مصرف كند.

باطل شدن تيمم بدل از غسل حيض

سؤال 1052. خانمى كه به جاى غسل حيض تيمم كرده آيا پس از كارى كه وضو را باطل مى كند دو باره بايد تيمم بدل از غسل كند؟

جواب:  تيمم بدل از غسل تا زمانى كه بتواند غسل كند باطل نمى شود؛ هر چند احتياط مستحب تجديد تيمم بدل از غسل است.

پاكى از حيض و عدم دسترسى به آب

سؤال 1053. حائضى كه در حال سفر پاك مى شود و دسترسى به آب براى غسل ندارد وظيفه اش براى نماز چيست؟

جواب:  بايد تيمم بدل از غسل حيض كند و تا دسترسى به آب با تيمم نماز بخواند.

فراموشى غسل حيض

سؤال 1054. زنى حائض بوده و غسل حيض را فراموش كرده و مدتى نماز خوانده و فقط وضو مى گرفته و در اين بين غسل هاى واجب و مستحب ديگرى انجام داده وظيفه او چيست؟

جواب:  اگر آن غسل هاى واجب را به قصد وظيفه انجام مى داده ـ كه همين طور هم هست ـ ، نمازهاى بعد از غسل قضا ندارد.

غسل حيض پس از مرگ

سؤال 1055. كسى را كه در حال حيض يا در حال جنابت مرده،آيا لازم است غسل حيض يا غسل جنابت بدهند؟

جواب:  همان غسل ميّت براى او كافى است، ولى بنابر احتياط موقع غسل دادن نيت غسل جنابت و يا حيض را نيز بنمايند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -