انهار
انهار
مطالب خواندنی

مسائل طواف

بزرگ نمایی کوچک نمایی

طواف در پل جديد مسجدالحرام 

سؤال:  در طرح جدید توسعه مسجد الحرام، مکانی جدید به صورت پل در ارتفاع 13 متری از سطح زمین در اطراف کعبه ساخته شده و هدف آن افزایش فضای طواف است، به گونه‌اي که افراد ویلچری، مسن و ناتوان در ازدحام دور کعبه روی این پل طواف کنند. آیا انجام طواف‌های عمره مفرده و یا تمتع در مکان جدید برای افراد ناتوان، مسن و ویلچری مجاز است یا خیر؟

 جواب:  طواف در آن مکان براي همۀ افراد، مطلقاً جايز است.

چرخيدن شانه چپ طواف کننده 

سؤال:    اگر هنگام طواف، شانه چپ طواف کننده مقداري از سمت کعبه بچرخد، طواف او چه حکمي دارد؟

جواب:  لازم نیست در همه حالات شانه چپ به طرف کعبه باشد و اگر به واسطه رسیدن به حجر اسماعیل یا رسیدن به گوشه‌های خانه کعبه و نظایر آن، شانه چپ قدری از سمت کعبه خارج و یا متمایل به پشت شود، اشکال ندارد. و به طور کلی طواف‌ کننده باید به‌طور متعارف و همانطور که همه مسلمین طواف می‌کنند، دور بزند و از کارهایی که اهل وسوسه می‌کنند، پرهیز نماید.

طواف در طبقات بالا 

سؤال:  فضاي‌ كعبه‌ قبله‌ است‌ و ظاهر اين‌ است‌ كه‌ اگر مطاف‌ را چند طبقه‌ كنند، طواف‌ در آن‌ طبقات‌ بايد جايز باشد، اگر چنين‌ است‌ آيا مقام‌ ابراهيم‌ و نماز پشت‌ مقام‌ نيز در صورت‌ چند طبقه‌ شدن‌ همين‌ حكم‌ را دارد؟

جواب:  طبقات‌ بالا مثل‌ طبقه پايين‌ است‌ بنابراين‌ مثلاً حجر اسماعيل‌ بايد بيرون‌ از طواف‌ باشد و مقلّد كسي‌ كه‌ طواف‌ را بين‌ المقامين‌ مي‌داند و نماز طواف‌ را پشت‌ مقام‌ ابراهيم‌ واجب‌ مي‌داند در طبقه بالا هم‌ چنين‌ است‌.

ابطال طهارت در هنگام طولف 

سؤال:  در مسأله 25 مناسك‌ فرموده‌ايد: اگر طهارت‌، قبل‌ از شوط‌ چهارم‌ باطل‌ شود، طواف‌ باطل‌ است‌. اكنون‌ اگر بتواند در اين‌ صورت‌ (قبل‌ از اتمام‌ شوط‌ چهارم‌) تحصيل‌ طهارت‌ كند به‌ طوري‌ كه‌ موالات‌ عرفي‌ در طواف‌ بهم‌ نخورد، آيا مي‌تواند ادامه‌ دهد يا ادامه‌ دادن‌ واجب‌ است‌ يا طواف‌ باطل‌ است‌؟

جواب:  بايد بعد از طهارت‌، طواف‌ را از اوّل‌ شروع‌ كند.

قصد ورود يا رجاء براي نماز طواف 

سؤال:  آيا خواندن‌ نماز طواف‌ واجب‌ كعبه‌ به‌ جماعت‌ به‌ قصد ورود يا رجاء صحيح‌ است‌؟

جواب:  مي‌تواند به‌ قصد ورود بخواند.

محدوده طواف حج 

سؤال:  حضرتعالی محدوده طواف واجب در حج را چه قسمتی از مسجدالحرام می دانید؟

جواب:  همه مسجدالحرام مطاف است و جای مخصوصی ندارد چه در حج واجب و چه مستحب. ولی میان مقام ابراهیم و خانه خدا بهترین جا برای طواف است.

 ابطال عمره 

سؤال:  اگر کسی در عمره مفرده کاری انجام دهد که موجب فساد عمره شود. مثلاً بعد از تقصیر بفهمد که عمداً یا بواسطه جهل به مسأله طواف را ترک یا از آن کم کرده است، بنابراین آیا واجب است به میقات برگردد و عمره را از سر گیرد یا می تواند عمره را رها کند و به وطن خود برگردد؟

 جواب:  اگر در جایی عمره باطل شد، لازم نیست دو مرتبه عمره به جا آورد ولی بدون عمره از مکّه بیرون رود سزاوار نیست مگر ضرورتی جلو بیاید.

 آغوش کردن طفلي که لباسش نجس است 

سؤال:  هنگام طواف در بغل گرفتن طفلی که لباس یا بدن او نجس است، به طهارت و صحّت طواف لطمه می زند؟

جواب:  لطمه نمی زند.

  آگاه کردن فردي که لباسش نجس است 

سؤال:  اگر کسی ببیند، لباس دیگری نجس است - هر چند او از نزدیکان باشد- آیا باید به او اطلاع دهد؟

جواب:  لازم نیست.

آگاه کردن فردي که لباسش نجس است 

سؤال:  اگر کسی ببیند، لباس دیگری نجس است - هر چند او از نزدیکان باشد- آیا باید به او اطلاع دهد؟

جواب:  لازم نیست.

شک در صحت شوط به هنگام طواف 

سؤال:  اگر کسی در اثنای طواف در صحّت شوط سابق شک کند چه وظیفه ای دارد؟

جواب:  آن شک را به حساب نیاورد.

  جابجا شدن در هنگام شوط طواف 

سؤال:  اگر کسی در اثنای یک شوط از طواف، اجباراً جا به جا شود یا به طرف کعبه برگردد، طواف او باطل می شود و باید از سرگیرد؟

جواب:  باطل نمی شود.

اعاده شوط و نقطه شروع مجدد 

سؤال:  اگر کسی در اثنای یک شوط از طواف، بخواهد همان شوط را اعاده کند، باید همراه طواف کنندگان دور بزند تا دوباره به حجرالاسود برسد یا می تواند از همان جا که قرار براعاده شد، برگردد تا به حجرالاسود برسد؟

جواب:  فرق نمی کند.

حائض شدن به هنگام طواف 

سؤال:  اگر زنى هنگام طواف قبل از رسيدن به دور چهارم حائض شود با اينكه عادت او هفت روز است، وظيفه او چيست؟ و چه موقع طواف را انجام دهد و اگر بعد از دور چهارم باشد تكليف چيست؟

جواب:  باید طواف را رها کند و فوراً از مسجد بیرون رود وبرای کارهایی که طهارت می خواهد نایب بگیرد.

حائض شدن به هنگام طواف 

سؤال:  اگر زنى هنگام طواف قبل از رسيدن به دور چهارم حائض شود با اينكه عادت او هفت روز است، وظيفه او چيست؟ و چه موقع طواف را انجام دهد و اگر بعد از دور چهارم باشد تكليف چيست؟

جواب:  باید طواف را رها کند و فوراً از مسجد بیرون رود وبرای کارهایی که طهارت می خواهد نایب بگیرد.

ابطال وضو در حال طواف 

سؤال:  اگر کسی در اثنای یکی از اشواط طواف، محدث شده و وضوی او باطل گردد، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟

جواب:  باید برود وضو بگیرد و اگر چهار شوط نموده باشد، می تواند از شوط پنجم شروع کند و بهتر است از سر بگیرد.

فراموش کردن خواندن نماز طواف 

سؤال:  اگر کسی بعد از طواف عمره، نماز را فراموش کند و بعد از تقصیر به یاد آورد نماز طواف را نخوانده است، چه وظیفه ای دارد؟

جواب:  نماز را بخواند واگر خارج از مکّه است و بطور متعارف نمی تواند برگردد، نایب بگیرد تا نماز را بخواند.

آگاهي به ناقص بودن قسمتي از اعمال پس از بازگشت از سفر حج 

سؤال:  اگر کسی در وطن خود متوجه شود که سهواً  یا از روی جهل به مسئله طواف عمره تمتّع را ترک یا قسمتی از آن را کم کرده است، در این صورت چه وظیفه ای دارد؟ آیا محرّمات احرام بر او حرام است؟

جواب:  اگر طواف نساء را به جا آورده است مُحلّ شده است و برای آنچه به جا نیاورده است، نایب بگیرد ولی اگر طواف نساء را به جا نیاورده یا ناقص به جا آورده است تا نایب از طرف او طواف نساء را انجام ندهد مُحلّ نمی شود.

محل خواندن نماز طواف 

سؤال:  به فتوای حضرتعالی نماز طواف (طواف واجب و مستحب) در چه مکانی از مسجدالحرام صحیح است؟

جواب:  در طواف واجب مقابل مقام ابراهیم تا آخر مسجد و در طواف مستحب همه جای مسجد.

 تاخير در انجام طواف 

سؤال:  کسی که محرم به عمره مفرده یا تمتّع شده است، پس از ورود به مکّه واجب است فوراً به مسجد الحرام رفته و طواف کند؟ یا تأخیر آن جایز است؟

جواب:  تأخیر جایز است

تامل در طواف پس از ورود به مسجدالحرام 

سؤال:  کسی که محرم به عمره مفرده یا تمتّع است، پس از ورود به  مسجد الحرام باید فوراً مشغول طواف شود یا می تواند کمی تأمل کند و بدون نیّت طواف اطراف خانه کعبه را دور بزند و...؟

جواب:  کلیه فروض جایز است

 زمان انجام طواف در ورود به مسجدالحرام 

سؤال:  کسی که محرم به عمره مفرده یا تمتّع است، در مرتبه اولی که وارد مسجد الحرام می شود، واجب است طواف کند یا می تواند طواف را در دفعات بعدی انجام دهد؟

 جواب:  می تواند تأخیر بیاندازد.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -