انهار
انهار
مطالب خواندنی

میقات

بزرگ نمایی کوچک نمایی

محل محرم شدن براي کسي که قبل از ايام در مکه بوده است 

سؤال:كسي‌ كه‌ در غير (اشهر) ــ(ماههاي‌)ــ حج‌ّ، با احرام‌ عمره مفرده‌ وارد مكّه‌ شده‌ و اعمال‌ عمره مفرده‌ را انجام‌ داده‌ و تا ايّام‌ حج‌ّ در مكّه‌ مانده‌ است‌، آيا مي‌تواند براي‌ احرام‌ عمره تمتّع‌ به‌ تنعيم‌ برود يا بايد از يكي‌ از مواقيت‌ پنجگانه‌ محرم‌ شود.

 جواب:  (براي‌ احرام‌ براي‌ عمره‌) اگر مي‌تواند بايد به‌ يكي‌ از مواقيت‌ برود و اگر قدرت‌ ندارد از ادني‌ الحل‌ّ كفايت‌ مي‌كند.

 محل محرم شدن 

سؤال:با توجّه‌ به‌ مسائل‌ اوّل‌ و دوّم‌ مناسك‌ در صفحات‌ 9 و 10 و با توجّه‌ به‌ اين‌ كه‌ كساني‌ كه‌ از جدّه‌ عازم‌ مكّه‌ هستند براي‌ محرم‌ شدن‌ راه‌ خود را كج‌ نموده‌ و با طي‌ّ مسافتي‌ طولاني‌ به‌ جحفه‌ مي‌روند و پس‌ از محرم‌ شدن‌، اين‌ راه‌ طولاني‌ را برمي‌گردند، بدين‌ معنا كه‌ جحفه‌ در سر راه‌ آنان‌ قرار ندارد. اينها مي‌توانند در محاذات‌ محرم‌ شوند الاّ اين‌ كه‌ محاذات‌ مشخّص‌ نيست‌ لكن‌ حديبيه‌ كه‌ ادني‌ الحل‌ّ است‌ در سر راه‌ آنان‌ قرار دارد و حتّي‌ مي‌توانند قبل‌ از رسيدن‌ به‌ حديبيه‌، از طريق‌ جادّه كمربندي‌ دور حرم‌ به‌ وادي‌ عقيق‌ رفته‌ و در آنجا محرم‌ شوند، نظر مبارك‌ را مرقوم‌ فرماييد.

جواب:  اشكال‌ ندارد.

  ميقات افضل 

سؤال:کدامیک از مواقیت احرام افضل از سایر مواقیت است؟

جواب:  مسجد شجره

  محاذات مواقيت 

سؤال:محاذات مواقیت یعنی چه؟ به عبارت دیگر تا چه  فاصله ای از میقات های حج، می شود محرم شد؟ همچنین محاذات فقط ارضی است یا در هوا مثلاً در هواپیما هم محسوب می شود؟

جواب:  درمکانی که تعیین شده است برای احرام ازآنجا باید محرم شود ولی اگرعذری باشد می تواند درجاهایی نزدیک به آن مکانها محرم شود چه در زمین و چه درهوا

 ميقات ساکنين در مکه 

سؤال:میقات کسانی که در مکّه یا شهر های اطراف مکّه ساکن هستند، کجاست؟

جواب:  ادنی الحل نظیر تنعیم و جحفه.

حد مواقيت براي نيت احرام 

سؤال:با توجه به اینکه ساختمان ها و صحن های مواقیت در سال های اخیر گسترش پیدا کرده است، دقیقاً از چه محلی در این مواقیت، نیّت احرام صحیح است؟

جواب:  در همه آنجا احرام صحیح است.

محل اعاده احرام پس از ابطال 

سؤال:اگر عمره مفرده یا عمره تمتّع کسی باطل شد، برای اعاده آن باید به میقاتی که از آن محرم شده است برگردد یا می تواند در«ادنی الحل» مثلاً مسجد تنعیم محرم شود؟

جواب:  احرام از «ادنی الحل» کفایت می کند


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -