انهار
انهار
مطالب خواندنی

خواجه عبدالله انصاری

بزرگ نمایی کوچک نمایی

اگر امکان دارد آن را به فارسی ایمیل کنید

  • [DOC]خروجی Word

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?export=word&ID=6230
    است ، بدی را نيكی كردن كار خواجه عبدالله انصاری است " . ابن رباعی نيز از او است : عيب است بزرگ بر كشيدن خود را. از جمله خلق برگزيدن خود را. از مردمك ديده ببايد ...
  • [DOC]خروجی Word

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?export=word&ID=6229
    و - خواجه عبدالله انصاری ، عرب‏نژاد و از اولاد ابو ايوب انصاری صحابی‏ بزرگوار معروف است . خواجه عبدالله يكی از معروفترين و متعبدترين عرفا است . كلمات قصار و ...
  • آشنايي با علوم اسلامي 2 - صفحه - کتابخانه الکترونيکي انهار

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?id=16849
    خواجه عبدالله انصاری . عرب نژاد و از اولاد ابوايوب انصاری صحابی‏ بزرگوار معروف است . خواجه عبدالله يكی از معروفترين و متعبدترين عرفا است . كلمات قصار و مناجاتها ...
  • [DOC]خروجی Word

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?export=word&ID=10439
    ... خوشش می‏آيد ، فورا شانه رفيقش را می‏خاراند " بدی را نيكی كردن كار خواجه عبدالله انصاری است " حالا يك چهارمی هم دارد : " و نيكی را بدی‏ كردن كار ما مردم ايرانی است " .
  • [DOC]خروجی Word

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?export=word&ID=16879
    خواجه عبدالله انصاری در " منازل السائرين " در تعريف اراده می‏گويد: و هی الاجابة لدواعی الحقيقة طوعا . اراده پاسخگوئی ( پاسخگوئی عملی ) است كه انسان با آگاهی و اختيار ...
  • آشنايي با علوم اسلامي 2 - صفحه - کتابخانه الکترونيکي انهار

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?id=16845
    خواجه عبدالله انصاری گفته است : اول كسی كه به رمز سخن گفت‏ ذوالنون مصری بود ، جنيد كه آمد اين علم را مرتب ساخت و بسط دارد و كتابها در اين علم تأليف كرد ، و چون ...
  • آشنايي با علوم اسلامي 1 - صفحه - کتابخانه الکترونيکي انهار

    elib.anhar.ir/zpageview.asp?id=16683
    مصری ، ابو سعيد ابوالخير ، خواجه عبدالله انصاری ، ابوطالب مكی ، ابو نصر سراج ، ابوالقاسم قشيری ، محيی الدين عربی اندلسی ، ابن فارض مصری ، مولوی رومی را بايد ...
  • 192 - سيري در نهج البلاغه - صفحه - کتابخانه الکترونيکي انهار

    elib.anhar.ir/pageview.asp?ID=8981
    از خواجه عبدالله انصاری نقل شده است . البته اطلاعات من ضعيف است ولی تا آنجا كه اطلاع دارم در متون فارسی‏ يك نثر موعظه‏ای قابل توجه كه از حدود كلمات قصار تجاوز كرده ...

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -