انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه سعی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – سعی کسی که مجموع رفت و برشت بین صفا و مروه را یک دور بداند

سؤال: شخصى به اعتقاد این که رفتن از صفا به مروه، و بازگشت به صفا مجموعاً یک دور حساب مى شود، سعى خود را شروع کرده، ولى در دور سوّم متوجّه خطایش مى شود، و سعى را به هفت دور (طبق آنچه در مناسک آمده) خاتمه مى دهد. سعى او چه حکمى دارد؟

جواب: سعى او صحیح است.

٢ – تکرار قسمتی از سعی که هروله در آن مستحب است

سؤال: قسمتى که هروله در آن مستحب است را به طور عادى راه رفتم. با توجّه به این که خیال مى کردم هروله واجب است، آن قسمت را دوباره و به صورت هروله تکرار نمودم. آیا سعى من اشکال دارد؟

جواب: اشکالى ندارد و صحیح است، ولى این کار را تکرار نکنید.

٣ – قطع سعی برای نوشیدن آب

سؤال: شخصى به هنگام سعى براى خوردن آب از مسیر منحرف شده، و پس از نوشیدن آب به سعى خود ادامه داده است. چه حکمى دارد؟

جواب: سعى او صحیح است، مشروط بر این که از همان جا که قطع کرده ادامه دهد.

٤ – رعایت موالات در اشواط سعی

سؤال: آیا موالات در تمام اشواط سعى معتبر است، یا اختصاص به قسمتى از آن دارد؟

جواب: احتیاط آن است که در غیر موارد استثنا شده، موالات عرفیّه رعایت گردد.

٥ – موالات در سعی

سؤال: آیا موالات در سعى مانند طواف است؟

جواب: استراحت و نشستن در وسط سعى براى کسى که خسته شده، جایز است، ولى احتیاط واجب آن است که زیاد فاصله نشود.

٦ – وظیفه کسی که سعی عمره تمتع را به جا نیاورده

سؤال: شخصى پس از طواف عمره تمتّع گم شده، و بعد از پیدا شدن به رفقایش گفته: «سعى صفا و مروه را بجا آورده ام» سپس تقصیر نموده، و براى حجّ تمتّع محرم شده است، ولى بعد از بازگشت از عرفات و منى، و هنگام انجام اعمال مکّه اظهار مى دارد: «سعى را بجا نیاورده ام» و پس از بازگشت نگران مى شود، و وصیّت مى کند براى او نایب بگیرند. وظیفه ورثه چیست؟

جواب: وظیفه ورثه آن است که شخصى را براى انجام سعى از طرف آن مرحوم نایب کنند، و گرفتن نایب براى کلّ حجّ تمتّع لازم نیست.

٧ – تقصیر قبل از کامل کردن سعی

سؤال: اینجانب پس از تمام شدن شوط ششم در سعى، گمان کردم هفت دور بجا آورده، و تقصیر نمودم، ولى دوستانم فوراً تذکّر دادند که باید یک دور دیگر بجا آورم. آن دور را بجا آورده، و بار دیگر تقصیر نمودم. آیا سعى من صحیح است؟ اگر صحیح نبوده، کفّاره اى دارد؟

جواب: عمل شما صحیح بوده، و کفّاره اى ندارد.

٨ – انجام مجدد سعی به خاطر عدم طهارت

سؤال: اینجانب به تصوّر این که سعى هم نیاز به وضو دارد، بعد از یک شوط و نیم، سعى را قطع کرده، و پس از وضو هفت شوط دیگر بجا آوردم. آیا سعى من اشکال دارد؟

جواب: اشکالى ندارد.

٩ – وظیفه شخصی که باید با چرخ سعی کند وتمکن مالی ندارد

سؤال: شخصى بدون استفاده از چرخ نمى تواند سعى کند، و از سوى دیگر، تمکّن مالى جهت کرایه آن ندارد. وظیفه اش چیست؟

جواب: اگر مى تواند با چرخ سعى کند، هر چند با وام گرفتن از دیگران، این کار مقدّم است، و نیابت گرفتن صحیح نیست; مگر آن که موجب عُسر و حرج گردد که در این صورت نایب مى گیرد.

١٠ – سعی مستحبی

سؤال: آیا علاوه بر سعى واجب، سعى صفا و مروه مستحبّى نیز داریم؟

جواب: سعى مستحبّى نداریم، سعى فقط سعى واجب است.

١١ – سعی مستحبی

سؤال: آیا علاوه بر سعى واجب، سعى صفا و مروه مستحبّى نیز داریم؟

جواب: سعى مستحبّى نداریم، سعى فقط سعى واجب است.

١٢ – حدود صفا و مروه

سؤال: در اثر تعمیرات فعلى آخر کوه صفا و مروه معلوم نیست، کارکنان مسجدالحرام با گرفتن حقّ الزّحمه از حجّاج پیر و مریض آنها را با چرخ سعى مى دهند و زودتر از دور حجّاج،با چرخ دور مى زنند، تکلیف آنها چیست؟

جواب: قسمت سربالایى مفروش جزء کوه است و مسیرى را که چرخها طى مى کنند قطعاً روى کوه صفا و مروه است و هیچ اشکالى ندارد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -