١ – رفت و آمد کارکنان کاروان به بیرون حرم
سؤال: بعد از اعمال عمره تمتّع، کارکنان کاروان حج براى تعیین چادر و بردن آذوقه حجّاج چند دفعه بدون احرام حجّ تمتّع به عرفات و منى رفت و آمد مى کنند، حکمشان را بیان فرمایید؟
جواب: جایز است و چنانچه عسر و حرج نباشد محرم به احرام حج شوند.
٢ – طواف مستحبی برای کسی که نیت حج کرده
سؤال: آیا براى کسى که نیّت احرام حج کرده و نیّت او محقق شده است، جایز است که طواف مستحبّى انجام دهد؟
جواب: احتیاط آن است که طواف مستحبّى را ترک کند امّا اگر انجام داد ضررى براى حج او ندارد.
٣ – محل احرام حج
سؤال: آیا احرام بستن در حجّ تمتّع باید در مکّه قدیم باشد یا در هر کجاى مکّه باشد اشکالى ندارد؟
جواب: فرق نمى کند.
٤ – احرام حج از محلات جدید مکه
سؤال: آیا از محلاّت جدیدالإحداث مکّه مثل محلاّت قدیم، بستن احرام حجّ جایز است؟
جواب: مانعى ندارد ولى احتیاط واجب این است که از مناطقى که بعد از مسجد تنعیم در بیرون حرم واقع شده، احرام نبندد.
٥ – انجام اعمال مکه قبل از وقوفین بدون احرام
سؤال: دو سال قبل به حج مشرّف شدم. به خاطر ناتوانى و بیمارى و خوف از ازدحام و ترس از حیض، اعمال بعد از منى را قبل از وقوفین به جا آوردم. لکن در اثر جهل به مسأله آنها را بدون احرام انجام دادم. سپس محرم به احرام حجّ شده، و به عرفات و مشعر رفتم، و اعمال منى را انجام دادم. اکنون متوجّه اشتباه خود شده ام. لطفاً تکلیف بنده را روشن فرمایید.
جواب: نگران نباشید، اعمال شما صحیح بوده و نیاز به اعاده نیست.
٦ – انصراف از حج بعد از انجام عمره تمتع
سؤال: فردى که قبلا حجّ واجب خود را انجام داده، هنگام تشرّف به مکّه مکّرمه به قصد حجّ تمتّع استحبابى، احرام عمره تمتّع بسته، و پس از انجام اعمال عمره، به عللى از انجام حجّ تمتّع منصرف مى شود. لطفاً بفرمائید:
اوّلا: آیا مى تواند بدون انجام حجّ تمتّع به کشورش بازگردد؟
ثانیاً: آیا مى تواند به میقات برگردد و به نیابت از دیگرى احرام عمره تمتّع ببندد و پس از انجام عمره، حج تمتّع را هم به نیابت از آن شخص بجا آورد؟
ثالثاً: اگر این کار جایز باشد و نتواند به میقات برود، آیا مى تواند از ادنى الحل محرم گردد؟
جواب: احتیاط واجب آن است که تا مجبور نباشد تغییر نیّت ندهد و حجّ تمتّع خود را تکمیل کند، و به سراغ نیابت از دیگرى نرود.
٧ – احرام حج از محلات جدید الاحداث مکه
سؤال: فاصله برخى از محلّه هاى جدید الاحداث مکّه تا مسجد الحرام شاید بیش از هیجده کیلومتر است، و عرفاً از توابع مکّه محسوب مى شود، ولى ظاهراً جزء مکّه نیست، چرا که تابلوهاى راهنمایى با فلش جهت مکّه را مشخّص نموده است. با توجّه به این مطلب، احرام بستن از محلّه هاى مذکور چه حکمى دارد؟
جواب: اگر از محلّه هاى مکّه محسوب شود احرام بستن از آن مانعى ندارد; ولى چنانچه عرفاً از محلّه هاى آن نیست، یا مشکوک است، کفایت نمى کند.
٨ – آگاهی از نگفتن تلبیه احرام حج در وقوفین
سؤال: اگر شخصى در عرفات یا منى متوجّه شود که به هنگام احرام حج تلبیه نگفته، تکلیف او چیست؟
جواب: در صورت امکان باید به مکّه بازگردد و دوباره محرم شود، و تلبیه بگوید و بقیّه اعمال را انجام دهد، و اگر ممکن نیست همانجا قصد احرام کند و «لبّیک» بگوید، و اگر بعد از تقصیر یا حلق یادش بیاید، اعمالش صحیح است و نیازى به احرام و لبّیک نیست.
٩ – لزوم احرام برای کسی که بعد از انجام مناسک به أدنی الحِل رفته
سؤال: کسی در ماه ذیقعده عمره بجا آورده و در ماه حج مناسک حج را انجام داده حال اگر به ادنی الحل رفت باید محرم شود؟
جواب: آری؛ باید محرم شود