تکرار عمره
سؤال: آيا مى توان در حج براى احتياط در يک ماه براى خود دو بار عمره انجام داد؟
جواب: مانع ندارد.
خمس پول ثبت نامى
سؤال: هم اكنون كسانى كه قصد تشرّف به حج يا عمره را دارند، بايد براى حفظ نوبت، مبلغ مقرّرى را به بانك بسپارند كه اين مبلغ مطابق قرارداد مضاربه است و سودى نيز به آن تعلّق مىگيرد و زمانى كه پس از حدود سه سال، نوبتِ تشرّف آنها فرا مىرسد، اصل پول و سود آن را دريافت مىكنند و به سازمان حج و زيارت مىسپارند و به عمره يا حج مشرف مىشوند. حال با توجّه به اينكه سپردن پول به بانك مقدّمه رفتن به عمره يا حجّ است و چنانچه كسى اين پول را به بانك نسپارد نوبتى را براى رفتن به عمره و يا حج نخواهد داشت و اكنون طريق رفتن به حج نيز همين است، آيا به اصل پول و سود آن خمس تعلّق مىگيرد يا نه؟
جواب: در فرض مرقوم، اگر در همان سالِ خمسى سپردهگذارى به حج مىرود، خمس ندارد، ولى اگر نوبت حج او پس از آن سال خمسى است، به اصل پول خمس تعلق مىگيرد و سود آن از منافع سال وصول مىباشد.
تحيّت مسجدالحرام
سؤال: تحيّت مسجدالحرام، نماز است يا طواف کعبه؟
جواب: طواف است.
معيار کثيرالشک در طواف و رمى
سؤال: معيار کثيرالشک در تعداد دورهاى طواف و تعداد ريگهاى رمى چيست؟ و عدم اعتنا به چنين شکى به چه معناست، آيا بنا بر اقل بگذارد يا اکثر؟
جواب: معيار کثيرالشک در طواف عرفى است و به همان معنايى است که براى کثيرالشک در نماز بيان شده است و اما کثيرالشک در رمى حکم خاصى ندارد و در صورت شک در عدد انداختن بايد آنقدر بيندازد تا علم پيدا کند.
پرداخت خمس اموال دخيل در حج
سؤال: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج ـ براى کسى که حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى که در طواف و نماز طواف مىپوشد، کفايت مىکند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟
جواب: در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذکور و همچنين براى پولى که براى قربانى مىپردازد، کفايت مىکند.
استحباب غسل ورود به مسجدالحرام
سؤال: آيا استحباب غسل ورود به مسجدالحرام تنها براى قادم و کسى است که اعمال عمره بجا مىآورد يا براى هر مرتبه رفتن به مسجدالحرام نيز مستحب است؟
جواب: اختصاص به ورود اول ندارد.
خارج شدن از شهر مکه و منى در ميان اعمال
سؤال: خارج شدن از شهر مکه و منى، مثلاً رفتن به جدّه، مدينه يا طائف در موارد ذيل چه حکمى دارد؟
الف: پس از اعمال روز عيد قربان پيش از اعمال مکه.
ب: در روز يازدهم پس از رمى جمرات.
ج: پس از بيتوته نيمه اول شب يازدهم يا دوازدهم.
د: پس از اعمال ايام تشريق، پيش از اعمال مکه.
جواب: در همه صور ياد شده بىاشکال است ولى بايد خروج به نحوى باشد که بتواند مناسک باقيمانده را در وقت خودش انجام دهد.
پيدا شدن غير عمدى موى زن مُحرم
سؤال: حج زنى که براى باز نگه داشتن صورت در حال احرام تلاش مىکرده و بدون اينکه خود بداند کمى از موهايش ديده مىشده قبول است؟
جواب: حج صحيح است و إن شاء الله خداوند قبول مىکند
اعمال حج شخص مبطون
سؤال: شخصى که بطور مداوم از معدهاش باد خارج مىشود و وضويش باطل مىگردد در صورتى که بخواهد محرم شده و اعمال عمره يا تمتع را انجام دهد وظيفهاش چيست؟
جواب: اگر نمىتواند وضوى خود را در طواف حفظ کند و تجديد وضو بين طواف هم حرجى است براى هر طواف و نماز يک وضو بگيريد.
خمس لباس احرام
سؤال: آيا براى صحّت اعمال عمره و حج - براى كسى كه حسابرسى خمس ندارد، پرداخت خمس لباس احرام و لباسى كه در طواف و نماز طواف مىپوشد، كفايت مىكند يا بايد حسابرسى تمام اموال صورت گيرد؟
جواب: در فرض سؤال پرداخت خمس براى اموال مذكور و همچنين براى پولى كه براى قربانى مىپردازد كفايت مىكند.
احرام بچه كوچك
سؤال: حكم پسر بچهى دو و نيم ساله كه قصد بردن ايشان به عمره مفرده را داريم از لحاظ انجام اعمال و پوشيدن لباس احرام چگونه است؟
جواب: محرم نمودن کودک غير مميز، توسط ولى او مستحب است؛ به اينگونه که به او لباس احرام بپوشاند؛ و نيّت کند که «اين طفل را محرم مىکنم براى حج» يا «اين طفل را مُعْتَمِرْ مىکنم به عمره تمتع»؛ و اگر ممکن باشد، تلبيه را به او تلقين کند، و گرنه خودش به جاى او بگويد؛ و بايد وظايف و اعمال را مطابق وظيفه انجام دهد، وگرنه در بعض صور، طفل در احرام باقى مىماند و تا تدارک نکند، نمىتواند ازدواج نمايد.
منبع: پایگاه اینترنتی معظم له