سؤال ۴٢٢: جاهايى كه اهل سنّت هستند و شخص بنا به طريقۀ شيعه نماز خوانده در بعضى موارد از ترس، تقيه نموده، حكمش چيست؟
جواب: باسمه تعالى؛ كسى كه به طريقۀ شيعه خوانده اگر مورد از موارد تقيۀ مداراتى بوده يا اصلاً تقيه نبوده، نمازش صحيح است، و كسانى كه با خوف يا از جهت مدارات تقيه كردهاند، نمازشان صحيح است، و الله العالم.
سؤال۵٨٣: نماز جماعت با اهل سنّت چگونه است در حال تقيه؟
جواب: باسمه تعالى؛ تقيۀ مداراتى در بلاد اهل سنت مانعى ندارد، ولى در جماعت با آنها شخص بايد قرائت را خودش و لو آهسته بخواند، و الله العالم.
سؤال ٢٢٠٩: رواياتى دلالت دارند بر اينكه اسم مبارك قائم آل محمد صلى الله عليه و آله و سلم را بر زبان نياوريم، آيا اين روايات شامل زماننا هذا نيز مىشوند يا خير؟ و اگر نه آيا اسم آقا را بردن بهتر است يا تخاطب ايشان با القاب خاصۀ ايشان؟
جواب: باسمه تعالى؛ ظاهراً حكم مخصوص زمان تقيه بوده است، و احتياط در زمان حاضر اين است كه با القاب نام آن حضرت برده شود، و الله العالم.
سؤال ٣٣١ -مراد از تقيه در جواز اقتداء به ائمۀ جماعت حرمين و جواز سجده بر فرشهاى مسجدين كدام قسم از تقيه است؟ آيا شامل تقيۀ مداراتى هم مىشود؟ يا اختصاص به خوف ضرر بر نفس يا عرض يا مال دارد؟
جواب:بسمه تعالى -تقيۀ مداراتى است و جايز است، و تقيۀ خوف ضرر واجب است و در هر صورت اقتداء صورى است و بايد قرائت را و لو به صورت حديث نفس بخواند، و اگر در قسمتهايى از حرمين سنگ يا حصير باشد بايد در آنجا سجده كند، و اللّه العالم
سؤال ١٠٣٢ -توريه كردن در صورتى كه مصلحتى در آن نباشد و سبب مفسدهاى هم نگردد، بلكه صرفا براى مزاح و شوخى باشد، شرع چه حكمى براى آن داده است؟
جواب:بسمه تعالى -توريه داخل كذب نيست و در موارد تقيه يا خوف ضرر مالى يا جانى مانعى ندارد، امّا مطلق توريه يعنى در تمام موارد، ثقه بودن انسان را از بين مىبرد، و اللّه العالم.
سؤال ٢٠۶٨ -با عنايت به اينكه در بعضى از مسافرتهاى خارجى، انسان مجبور به تراشيدن ريش مىباشد، آيا مىتوان تقيّه نمود؟
جواب:بسمه تعالى -در مورد تراشيدن ريش، تقيّه و اضطرار نيست، و اللّه العالم.