نيت در تقليد از مرجع
سؤال:اگر انسان نيّت كند كه از فلان مجتهد تقليد نمايد،
أ) آيا با داشتن چنين نيّتي، تقليد محقّق ميشود؟
ب) با داشتن نيّت تقليد در سؤال (أ)، حكم باقي ماندن بر تقليد آن مجتهد بعد از فوت او چه ميباشد؟
ج) اگر جواب سؤال (أ) و (ب) منفي باشد شرط تحقّق تقليد از مجتهد جامع شرائط چيست؟
جواب : أ) چون تقليد نزد اينجانب التزام صرف است، تقليد محقّق ميشود.
ب) چون بقاء بر تقليد ميّت را به صرف التزام جايز ميدانم بعد از فوت آن مجتهد بقاء در كليه مسائل جايز است.
ج) عمل نيست بلكه صرف التزام است.
تقليد يا تحقيق در اصول دين
سؤال:آيا واجب است كه اعتقاد انسان به اصول دين از روي تحقيق باشد يا اين كه تقليد از اهل فن كفايت ميكند؟
جواب : اگر يقين پيدا كند كفايت ميكند.
انجام اعمال بر طبق فتواي مرجع غيرمشخص حي
سؤال:اگر انسان يقين كند عملي كه انجام ميدهد مطابق فتواي يكي از مراجع معظّم تقليد است، كفايت ميكند؟
جواب : اگر مطابق حيّ باشد و اعلم هم احراز نشده باشد كفايت ميكند.
قبول نداشتن پاره اي از فتاوا
سؤال:برخي افراد هستند كه برخي از احكام فقهي را قبول ندارند، حكم اين افراد چيست؟
جواب : اين گونه افراد گمراه هستند و اگر بشود آنها را هدايت نمود بايد ارشاد كرد.
اطمينان در اصول دين
سؤال:در رساله توضيح المسائل مرقوم فرمودهايد: «مسلمان بايد به اصول دين اطمينان داشته باشد»:
1) اطمينان چيست؟
2) آيا صرف اطمينان كافي است يا بايد همراه دليل باشد، عموم مردم به توحيد و عدل و نبوّت و امامت و معاد اعتقاد و اقرار دارند ولي نميتوانند بر اين معتقدات دليلي اقامه كنند، چه وظيفهاي دارند؟ آيا كافي است؟
جواب : 1) به علم عادي كه عموم مردم آن را دارند اطمينان گفته ميشود در مقابل علم دقّي فلسفي.
2) همان مقدار كفايت ميكند گرچه خوب است اصول دين عموم مردم اجتهادي باشد.
قصد قربت در تقليد
سؤال:آيا در تقليد قصد قربت شرط است؟
جواب : اصل تقليد يك امر فطري و عقلي است و احتياج به قصد قربت ندارد