سؤال 44 -آيا براى مراجع تقليد شرايطى علاوه بر آنچه كه در رسالههاى عمليه قيد شده است از جمله موافقت و همراهى با اساس نظام جمهورى اسلامى لازم است يا خير؟
جواب:اساس جمهورى اسلامى حاكميّت احكام اسلام است و اين معنائى نيست كه شخص مسلمان با آن موافقت نداشته باشد و انتظار همه همين است كه احكام اسلام حاكميّت پيدا كند و شرائط مجتهد جامع الشرائط و مرجع تقليد همان است كه در رسالههاى عمليه مذكور است. و اللّه العالم.
سؤال 45 -كسانى كه باقى بفتواى مجتهد ميت هستند جوازاً يا وجوباً در مسأله پرداخت سهم سادات كه به فتواى ميت مانند سهم امام عليه السلام اجازه مرجع تقليد لازم داشته ميتوانند اين مسأله را بفتواى مرجع حى عمل كنند؟
جواب:در فرض مذكور با بقاء بر تقليد ميّت كه اجازه مجتهد يا مرجع تقليد را لازم ميدانسته فعلاً بايد با اجازه مجتهد يا مرجعى كه به او در مسأله بقاء رجوع كرده سهم سادات عظام را بپردازد.
سؤال 46 -در رساله فرمودهايد كسى كه وصيت مىكند لازم نيست بالغ باشد حتّى ده سال داشته باشد كافى است حال اين دهساله در مسألۀ اختلافى به فتواى كدام مجتهد عمل كند با اينكه بالغ نشده و تقليد بر او واجب نيست؟
جواب:در نفوذ وصيّت طفل دهساله تقليد او از مجتهد شرط نيست بلى وصى و وارث او در اين مسأله طبق فتواى مجتهدى كه از او تقليد مىنمايند عمل مىكنند و اللّه العالم.
سؤال 47 -نظر حضرتعالى دربارۀ ولايت فقيه چيست؟
جواب:به نظر حقير ولايت فقيه جامع الشرائط در زمان غيبت ولى عصر عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف فى الجمله ثابت و مسلّم است و تفصيل آن در رسالۀ «ولاية الفقهاء في عصر الغيبة» بيان گرديد. و اللّه العالم.
سؤال 48 -فرق بين حكم و فتوى چيست؟
جواب:فتوى عبارت از بيان حكم كلى است كه مجتهد آن را از كتاب و سنت استفاده كرده ولى حكم انشاء و دستورى است در موضوع خاص جزئى كه مجتهد جامع الشرائط صادر مىكند. و اللّه العالم.
سؤال 49 -حكم حاكم را تا چه حد نافذ مىدانيد؟
جواب:حكم مجتهد جامع الشرائط نافذ است و بر همه عمل بآن لازم است مگر آنكه كسى اشتباه و خطاى او را در مبانى حكم بداند و بطور كلّى نفوذ حكم او در مواردى است كه اگر مكلف خودش هم عالم بآن شود، مكلّف بعمل بمضمون آن حكم مىباشد.
سؤال 50 -نظر شما در مورد حدّ اطاعت از مرجع تقليد چيست؟
جواب:فتاواى مرجع تقليد براى مقلّد واجب العمل است و اگر در موردى حكم كند آن هم واجب العمل است.
سؤال 51 -عمل به استفتاى يك مجتهد آيا تنها براى مقلدينش عمل بوظيفه است يا سايرين هم مىتوانند به استناد استفتاى او عمل كنند؟
جواب:فقط براى مقلّدين خود آن مجتهد حجت است.
سؤال 52 -براى شخص محتاط آيا داخل كردن فتاوى فقهاء گذشته هم لازم است؟
جواب:بلى براى رعايت احتياط كامل بايد فتاوى علماء جامع الشرائط تقليد در گذشته نيز ملاحظه شود. و اللّه العالم.