سؤال 6 -تقليد از كداميك صحيح است: اعلم عادل يا اعدل عالم؟
جواب:اعلم عادل مقدّم است.
سؤال 7 -اگر كسى بزرگِ خانهاى باشد و از مرجعى تقليد كند آيا ميتواند اهل خويش را هم تكليف نمايد كه از او تبعيّت نموده و از مرجع منتخب او تقليد نمايند؟
جواب:هر كس در مسأله تقليد بايد بتكليف شرعى خود عمل كند و اجبار ديگران به تقليد صحيح نيست.
سؤال 8 -كسانى كه تازه بالغ ميشوند و علىرغم تحقيق و بررسى و سؤال از اهل خبره، به نتيجۀ مشخصى نمىرسند تكليف چنين افرادى چيست؟
جواب:اگر اعلميت يكى از فقهاء براى چنين اشخاصى محرز نشده باشد و نيز هيچيك محتمل الاعلمية هم نباشند مخيرند از هر كسى كه واجد شرائط تقليد باشد تقليد كنند.
سؤال 9 -اگر در صورت تقليد از مرجعى معلوم گردد كه مرجع ديگر اعلم است مىتوان به او رجوع كرد يا خير؟
جواب:در صورت مفروضه بنابر احتياط واجب در مسائل اختلافى به اعلم رجوع نمايد.
سؤال 10 -اگر مرجعى كه شخصى از وى تقليد مىكند فوت نمايد اين مرجع در زمان حيات خود تصريح به اجتهاد و عدالت فردى نموده آيا اين تصريح ملزم مقلد او مىباشد كه از ايشان تقليد نمايد؟
جواب:اين تصريح بيش از شهادت بر اجتهاد نيست و موجب الزام شرعى مقلّد او بر تقليد چنين فردى نيست چنانكه شهادت بر اعلميت او هم نيست بلى اگر از قول مرجعى كه داشته علم به اجتهاد يا اعلميت شخصى پيدا كند آن علم حجّت است به هر حال اجتهاد و اعلميّت به علم يا بيّنه غير معارض و يا شياع بشرحى كه در رسائل عمليه است ثابت مىشود. و اللّه العالم.
سؤال 11 -كسانى كه بعد از بلوغ بدون موازين مقرر در انتخاب مرجع اعلم، از كسى تقليد نمودهاند اكنون چه وظيفهاى دارند؟
جواب:در فرض سؤال فعلاً، بايد از اهل خبره تحقيق كنند پس اگر اعلميّت يكى از مجتهدين حىّ براى آنها ثابت شد و يا احتمال اعلميت يكى از آنها را معيناً بدهند بايد از معلوم الاعلميه يا محتمل الاعلميه تقليد كنند و اگر نه علم به اعلميت و نه احتمال آن هيچيك نبود مخيرند در تقليد از هر يك از آنها.
سؤال 12 -اگر شخصى از مجتهدى تقليد مىكند كه براى مسائل شرعى و ارسال حقوق دسترسى بوى ندارد مىتواند به مجتهدى كه در سطح اوست و دسترسى بوى دارد عدول نمايد؟
جواب:چنانچه تقليد محقق شده باشد عدول به مساوى اشكال دارد.