انهار
انهار
مطالب خواندنی

پوشش

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1529 -حفظ پوشش براى زنان تا چه حدّى نياز است، پوشانيدن چقدر صورت نياز است؟

و اگر اين شخص زيبايى ظاهرى داشته باشد و هر چقدر پوشش دهد بازهم عيان شود وظيفه چيست؟

جواب:بسمه تعالى -بر زن واجب است تمام بدن را از نامحرم بپوشاند و اگر خلقة زيبايى او به نحوى باشد كه اگر قرص صورتش را نپوشاند جلب توجه نامحرمان مى‌كند واجب است شرعا آن را مانند زنهايى كه پوشيه مى‌زنند بپوشاند، و همچنين زنى كه صورتش آرايش داشته باشد، و اللّه العالم.

سؤال1530 -آيا رعايت كامل حجاب از سوى دختران كم توان ذهنى واجب است؟

جواب:بسمه تعالى -به مقدارى كه مى‌توانند ياد بگيرند بايد رعايت كنند، و اللّه العالم.

سؤال1531 -آيا رعايت كامل حجاب در پيش افراد كم توان ذهنى شديد واجب است؟

جواب:بسمه تعالى -بايد حجاب را رعايت كنند، و اللّه العالم.

سؤال1532 -پوشيدن لباس نسبتا تنگ براى مردان چه حكمى دارد، همچنين لباس آستين كوتاه؟

جواب:بسمه تعالى -مؤمن با پوشيدن لباسى كه خلاف وقار است نفس خود را ذليل نمى‌كند، و اللّه العالم.

سؤال1533 -پوشيدن مانتويى كه جلب نظر مى‌كند براى خانمهايى كه از نعمت چادر محرومند به چه ترتيب است؟ و نظر شما در مورد پوشيدن مانتو و مقنعه به چه نحو است؟

جواب:بسمه تعالى -چنانچه زن لباسى بپوشد كه زينت حساب مى‌شود بايد آن لباس را هم از نامحرم بپوشاند، و اللّه العالم.

سؤال1534 -پوشيدن كفشهايى كه صداى مهيج دارد براى خانمها به چه ترتيب است؟ و همچنين براى آقايان به چه ترتيب است؟

جواب:بسمه تعالى -پوشيدن كفشى كه موجب جلب نظر اجانب شود براى زن اشكال دارد، و پوشيدن كفش هرچند صدا داشته باشد براى مرد مانعى ندارد لكن براى مؤمن سزاوار نيست كفش يا لباسى بپوشد كه وقار او را از بين مى‌برد، و اللّه العالم.

سؤال1535 -نظر حضرتعالى در مورد استفاده از طلاى سفيد براى مردان خصوصا در نماز چيست؟

جواب:بسمه تعالى -پوشيدن طلا براى مردان حرام است چه طلاى سفيد باشد يا طلاى زرد، بلى پوشيدن پلاتين كه جنس ديگرى است مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال1536 -اگر كسى جهلا از طلاى سفيد به عنوان حلقه و انگشتر استفاده مى‌كرده و مدتى هم نماز خوانده، حكم نمازش چه مى‌باشد؟

جواب:بسمه تعالى -اگر غافل از حرمت پوشيدن آن بوده و احتمال حرمت آن را نمى‌داده نمازش اعاده ندارد، و اللّه العالم.

سؤال1537 -نپوشيدن جوراب در داخل كفشى كه پا از درون آن نمايان است حكم آن براى خانمها چگونه است؟ و همچنين براى آقايان لطفا بفرماييد.

جواب:بسمه تعالى -بر زنان واجب است پاى خود را از نامحرم بپوشانند، و اللّه العالم.

سؤال1538 -آيا شركت دختران و بانوان با مردان در ارگانهاى مختلف در امور محوّله و نشست با هم كه ناچار از تماس و برخورد با هم مى‌باشند مشروع است يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -اگر همراه با اختلاط با مردان اجنبى باشد كه چه بسا منجر به گناه مى‌شود جايز نيست و حفظ عفاف بر زنان واجب است و عدم اختلاط با مردان از حفظ عفاف است، و اللّه العالم.

سؤال1539 -زنى كه مى‌خواهد به تحصيل خود ادامه دهد كه براى خود شغل حلال انتخاب كند ولى فعلا ادامۀ تحصيل ملازم با اين است كه با نامحرم روبرو بشود مثلا نزد مرد درس بخواند و يا با مردها در يك كلاس درس بخوانند همچون تحصيل جايز است يا خير؟

جواب:بسمه تعالى -حكم آن از جواب سابق واضح شد، و اللّه العالم.

سؤال1540 -آيا خانمها مى‌توانند در خانه براى شوهر آرايش به سبكهاى غربى و مدلهاى غربى اعم از لباس، چهره، مو انجام دهند؟

جواب:بسمه تعالى -جايز است هرچند اين مقدار تشبّه به كفار هم شرعا مذموم است، و اللّه العالم.

سؤال1541 -آيا ماليدن كرم بودار و همچنين عطر و بوينده‌هاى ديگر براى خانمها و دختر خانمها به چه صورت است؟

جواب:بسمه تعالى -اگر در بيرون منزل باشد خالى از اشكال نيست، و اللّه العالم.

سؤال1542 -خانمى كه جوراب رنگ پا مى‌پوشد كار اين خانم چگونه است؟ كسانى كه جوراب

نازك مى‌فروشند آيا كار آنها اشكال دارد يا وسايلى از اين قبيل مى‌فروشند؟

جواب:بسمه تعالى -پوشيدن چيزى كه موجب جلب نظر نامحرم مى‌شود جايز نيست، و فروختن وسايلى كه در حلال هم استفاده مى‌شود مانعى ندارد، و اللّه العالم.

سؤال1543 -آيا پوشيدن لباس سياه در عزاى ميت، كراهتى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -كراهت پوشيدن لباس سياه ثابت نيست و در عزاى ائمه عليهم السّلام استحباب دارد، و اللّه العالم.

سؤال1544 -حكم پوشيدن پيراهن مشكى در مراسم عزاى سيد الكريم عبد العظيم حسنى رحمه اللّه و فاطمۀ معصومه و ايام معصوميه را بيان فرماييد.

جواب:بسمه تعالى -در مواردى كه شعار مذهب است مستحب است، و در غير آن كراهت پوشيدن لباس مشكى ثابت نيست، و اللّه العالم.

سؤال1545 -پوشش زن در مقابل افراد ديوانه چگونه و به چه ترتيب بايد باشد؟

جواب:بسمه تعالى -بر زن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند، چه نامحرم عاقل باشد يا ديوانه، و اللّه العالم.

سؤال1546 -آيا چادر مشكى براى حجاب كراهت دارد، و در چه مواردى كراهت دارد؟

جواب:بسمه تعالى -چادر مشكى كراهت ندارد بلكه حجاب بهتر است، و كسانى هم كه پوشيدن لباس مشكى را مكروه مى‌دانند چادر و عباى مشكى را استثناء مى‌كنند و در آنها كراهت نيست، و اللّه العالم.

سؤال1547 -پوشش زينت و زيورهاى صورت و دست در نماز جايى كه نامحرمى نيست آيا لازم است؟

جواب:بسمه تعالى -در فرض سؤال پوشاندن زينت و زيورهايى كه در صورت و دستها است لازم نيست، و اللّه العالم.

سؤال1548 -پوشيدن لباس مرد براى زن و همچنين بالعكس چه حكمى دارد؟ (بجز لباس چيزهاى ديگر چطور؟)

جواب:بسمه تعالى -پوشيدن مرد لباس زن را-كه بگويند خود را بصورت زن در آورده است-و نيز

عكس آن اشكال دارد، و اللّه العالم.

سؤال1549 -آيا البسه‌اى كه مروّج فرهنگ منحط غربى است استفاده از آن جزء موارد منكر محسوب مى‌شود؟

جواب:بسمه تعالى -ترويج و اشاعۀ البسه و هر چيزى كه زمينۀ انحطاط جامعۀ اسلامى را فراهم مى‌آورد جايز نيست، و اللّه العالم.

سؤال1550 -پوشيدن جوراب نازك و مرسوم كه از آن پاى خانمها ديده مى‌شود اگر در معرض ديد نامحرم واقع شوند چه حكمى دارد؟

جواب:بسمه تعالى -اگر ساق پا پيدا باشد جايز نيست بلكه اگر خود پا هم پيدا باشد اشكال دارد، و اللّه العالم.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -