انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقه محتضر و میت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١مهمان شدن بر اطفال صغیر

سؤال: این جانب از اداره زمین شهرى زمینى دریافت کرده ام و لکن گفته مى شود که قسمتى از این زمینها ملک اشخاصى بوده و اکنون نمى دانم صاحبش به این تصرّف راضى است یا خیر وظیفه ما در این مورد چیست، آیا احراز رضایت مالک لازم است؟

جواب: رضایت مالک را به نحوى احراز کنید.

٢در خواست عمومی بخشش دیون میت هنگام دفن

سؤال: هنگامى که کسى از دنیا مى رود، بستگان میّت به افرادى که در مراسم جمع شده اند، مى گویند: «اگر کسى حقّى بر گردن میّت دارد، معاف بدارد، و او را ببخشد» همه حضّار در جواب مى گویند: «هزار هزار بار بخشیدیم» آیا ذمّه میّت ساقط مى شود؟

جواب: هرگاه صاحب حقّ از صمیم دل گذشت کند، ذمّه میّت برى مى شود; ولى اگر بستگان میّت مى دانند که صاحب حقّ در اثر حیا یا اجبار چنین گفته، باید رضایت او را تحصیل کنند.

 

٣اعمالی که برای میت مفید است

سؤال: پدر بنده متأسّفانه دارفانى را وداع نموده است. لطفاً بفرمایید علاوه بر مراسم متداول عزادارى، بهترین عملى که مى توانم براى شادى روح ایشان انجام دهم چیست؟

جواب: جستجو کنید اگر دیونى به مردم دارد قبل از هر چیز دین او را بپردازید، و اگر واجباتى از او فوت شده قضا کنید، و تا مى توانید براى او صدقات و خیرات دهید; یعنى به مردم نیازمند به نیّت پدرتان کمک کنید.

 

٤انتقال اموات به حرم ائمه معصومین (ع)

سؤال: آیا انتقال دادن میّت به عتبات مقدسه ائمّه طاهرین(علیهم السلام) جایز است؟

جواب: اشکالى ندارد.

 

٥روحانی بودن فشار قبر

سؤال: فشار قبر بر روی جسم است یا روح؟

جواب: فشار قبر بر روح در قالب مثالی است.

 

٦پوشیدن لباس مشکی در فوت علما یا بستگان

سؤال: آیا پوشیدن لباس مشکی در وفات بستگان یا وفات علما جایز، مستحب یا مکروه است؟

جواب: مانعی ندارد و در بعضی از موارد مستحب است.

 

٧تأخیر در انجام واجب کفایی

سؤال: در مورد یک واجب کفایی اگر کسی علیرغم توانایی انجام آن صبر کند افراد کافی آن را انجام دهند تا وجوب آن از وی سلب شود، آیا مرتکب گناه شده؟

جواب: در صورتیکه وقت آن نگذرد و تأخیر مانعی نداشته باشد گناهی نکرده.

 

٨ادای قرض در صورت بروز نشانه های مرگ

سؤال: فردى که علائم مرگ را در خود مى بیند و قرض مدت دارى نیز دارد، آیا لازم است که در همان وقت آن را ادا کند؟
اگر هنگام ظهور نشانه هاى مرگ انسان یقین داشته باشد که اطرافیان پس از او حقوقى که بر گردن او است را به نحو شایسته پرداخت مى کنند، آیا لازم است که خود به این امر مبادرت ورزد؟

جواب: در صورتیکه بتواند خودش ادا کند باید اقدام کند والا وصیت می کند.

٩نگاه زوج به بدن همسر فوت شده

سؤال: آیا پس از مرگ زن، شوهرش می تواند به مو یا بدن برهنه زن مرده خود نگاه کند؟

جواب: به این مقدار اشکالی ندارد.

١٠حکم میت مسلمان قبل از غسل

سؤال: آیا میّت مسلمان قبل از غسل نجس است؟

جواب: هر حیوانى که روح از بدنش خارج شود نجس مى باشد، خواه انسان باشد یا غیر انسان ولى بدن انسان با غسل پاک مى شود.

١١حکم میت مسلمان قبل از غسل

سؤال: آیا میّت مسلمان قبل از غسل نجس است؟

جواب: هر حیوانى که روح از بدنش خارج شود نجس مى باشد، خواه انسان باشد یا غیر انسان ولى بدن انسان با غسل پاک مى شود.

١٢اهداء ثواب اعمال واجب به اموات

سؤال: آیا می توان ثواب واجبات و اعمال واجب را به اموات یا حضرات معصومین (علیهم السلام) هدیه کرد؟

جواب: مانعی ندارد.

١٣فسخ نکاح با فوت یکی از زوجین

سؤال: چرا مرد و زن بعد از فوت به یکدیگر نامحرم می شوند؟ یعنی هنگامی که یکی از آن دو می میرد دیگری نمی تواند به بدن او دست بزند؟

جواب: دست زدن به بدن همسر اشکالی ندارد ولی تمام امور مربوط به ازدواج بعد از موت باقی نمی ماند زیرا مرگ باعث فسخ ازدواج و شروع عده است.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -