انهار
انهار
مطالب خواندنی

مشاهد مشرّفه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 112 - آيا دار السياده و دار الحفاظ كه متصل به حرم حضرت امام رضا عليه السلام است حكم حرم و مسجد را دارد يا نه؟ و جنب و حائض مىتوانند داخل آنها بشوند يا نه؟

جواب: اگر مسجد نباشد حكم حرم را ندارد.

سؤال 72 - آستانه‌هاى سنگى و اختراعى كه در روستاها بنام اولاد ائمه اطهار عليهم السلام احياء كرده‌اند، و در هيچ تاريخى در كتابهاى علماء بزرگ ديده نشده كه آنها صحيح باشد و ضمنا بعضى از مردم روستا مىروند همين سنگها را زيارت مىكنند و آنها را مىبوسند آيا اين بدعت نيست؟.
جواب: قبورى كه در روستاها مورد اقبال و توجه مؤمنين قرار مىگيرد، اگر قبور مؤمنين و صلحاء و سادات و ذرارى رسول اكرم صلى الله عليه وآله و سلم باشد زيارت آنها مستحب است و چه بسا خداوند متعال دعاء نزد قبور آنها را مستجاب بفرمايد و اجتماع نزد آن قبور، تعظيم شعائر و احياء سنن اسلامى است و بدعت و تشريع نيست و يك يك از شعائر دينى را به اسم تشريع و بدعت نبايد از بين برد، و هيچ كس سنگها را زيارت نمىكند، بلكه، همان امامزاده‌اى را كه فكر مىكنند، قبرش آنجا است زيارت مىكنند و سنگها را از جهت علاقه به صاحب قبر مىبوسند و سخنان مذكور در سؤال از افتراءات وهابيه است كه براى ضربه زدن به شيعه رائج كرده‌اند و متأسفانه در افراد بى اطلاع اثر گذاشته در صورتى كه خود ائمه عليهم السلام قبور اجدادشان را مىبوسيدند خداوند مؤمنين را از شر شيطان حفظ فرمايد

*****
سؤال 73 - آيا مىتوان امامزاده‌هائى را كه داراى تاريخ و مشخصات نيستند، و فقط در ميان مردم مشهور به امامزاده هستند مرمت كرد، و تكليف نذوراتى كه مردم جهت اين گونه امامزاده‌ها مىنمايد چيست؟.
جواب: در فرض سؤال مرمت آن اشكال ندارد و نذورات آن را به مصرف تعمير و خدمه آن برسانند.

سؤال 74 - تا چه حدى مىتوان قبورى را كه در حرم و صحن امامزادگان هستند، جهت ايجاد نمازخانه و محوطه زيارتگاه و جهت محل رفت و آمد زائرين برداشت و مسطح نمود؟.
جواب: مسطح نمودن قبور با رضايت اولياء ميت، مانعى ندارد، و بدون رضايت اولياء، تصرف در مصالح و اعيانى كه صورت قبر دارد جائز نيست

سؤال 75 - خادمين بقاع متبركه و امامزادگان تا چه حد حق استفاده از نذورات و كمكهاى مردم را جهت امور زندگى خود دارند؟.
جواب: اگر متولى شرعى دارد، بايد حقوق، با نظر متولى باشد و الا با حاكم شرعى است


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -