انهار
انهار
مطالب خواندنی

ورزش بانوان

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١حکم شرعی ورزش بانوان

سؤال: لطفاً به سؤالات زیر در مورد ورزش بانوان پاسخ فرمایید:
1ـ فعّالیّتهاى ورزشى براى دختران مدارس ابتدایى، بدون رعایت حجاب اسلامى چه حکمى دارد؟
2ـ ورزش بانوان با رعایت حجاب اسلامى در انظار عمومى (اجتماع مردان و زنان) چه حکمى دارد؟
3ـ در ورزشهاى انفرادى غیر تماسى (تنیس، بدمینتون و مانند آن) مسابقه یا تمرین خانمها با آقایان چه حکمى دارد؟
4ـ آیا رعایت حجاب خانمها در سالنهاى ورزشى مخصوص بانوان، لازم است؟
5ـ موتور سوارى و دوچرخه سوارى خانمها با پوشش کامل اسلامى در خیابانها و معابر عمومى چگونه است؟
6ـ آیا قبل از سنّ تکلیف، بازى کردن دختران با پسران مجاز است؟
7ـ مربّیگرى مردان براى تعلیم بانوان تا چه حدّى مجاز است؟
8 ـ حرکات هوازى و موزون زنان (که منجر به حرکات عضلات بدن مى گردد،) بدون حضور نامحرم چه حکمى دارد؟
9ـ ورزش کردن زنان با محارم خود چه حکمى دارد؟
10ـ تماشاى ورزش مردان توسّط خانمها چه محدودیّتهایى دارد؟

جواب:شکّى نیست که ورزش براى همه قشرها، اعم از مرد و زن، پیر و جوان لازم، و یکى از ضرورى ترین کارها براى حفظ سلامت محسوب مى شود. از این گذشته، ورزش مى تواند به عنوان سرگرمى سالم بسیارى از اوقات فراغت را پر کند، و انسان را از سرگرمى ناسالم بازدارد. ولى مسلّم است که باید جهات شرعى هم در ورزش مردان و هم در ورزش زنان رعایت شود، و مسابقات ورزشى هرگز ایجاب نمى کند که ما فرهنگ اسلامى را رها کرده، دنبال فرهنگ دیگران برویم. به طور کلّى زنان مى توانند در محیطهایى که مخصوص به خودشان است، با استفاده از لباسهاى مناسب، و با حفظ حجاب یا بدون حجاب شرعى، با توجّه به این که جنس مخالفى در آنجا نیست، ورزش کنند. داوران و مربّیان آنها نیز از میان خود زنان برگزیده شوند، همان گونه که در مردان چنین است، و از ورزشهایی استفاده کنند که آسیب و زیانى به آنها نمى رساند.

٢ پوشیدن لباس ورزشی برای دختران

سؤال: اگر مدرسه اى ابلاغ کند که دختران در مدرسه دخترانه براى ورزش باید لباس مخصوص ورزش بپوشند، چه باید کرد؟

جواب:پوشیدن لباس ورزشى براى دختران، در صورتى که در محیط مخصوص خودشان باشند، مانعى ندارد.

٣پوشیدن لباس ورزشی در محیطه بسته

سؤال: پوشیدن لباسهایى که فقط تنه را مى پوشاند براى بانوان در مقابل بانوان دیگر در مکانهاى ورزشى مخصوص بانوان که هیچ مردى حضور ندارد چه حکمى دارد؟

جواب:در فرض مسأله مانعى نیست، مگر در موارى که مفاسد خاصّى ظاهر گردد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -