انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١نگاه به مو و بدن زنان مسلمان بد حجاب

سؤال:با توجه به اینکه برخی از زنان و دختران مسلمان حد پوشش واجب را رعایت نمی کنند، آیا نگاه به قسمت هایی که نمی پوشانند جایز است؟

جواب: چنانچه به نهي از منکر ديگران توجه نمي کنند با دو شرط مي توان به آنها نگاه کرد: نخست اين که به قصد لذّت نباشد و ديگر اينکه خوف وقوع در گناه نرود؛ ولی به هر حال نگاه نکردن جز در موارد ضرورت أولی است.

 

٢نشان دادن عکس های کودکی به نامحرم

سؤال:لطفا بفرمایید نظر شما در ارتباط با نشان دادن عکس هایی که در کودکی گرفته شده به فرد نامحرم چیست؟ (البته زمانی که آن فرد به سن تکلیف رسیده است)

جواب: اشکالی ندارد مگر منشاء مفاسد خاصی شود.

 

٣نگاه کردن به تصاویر و فیلم های برهنه

سؤال:حکم نگاه کردن بدون ریبه به تصویرها و فیلمهایى که مواضعى از بدن را نمایش مى دهند که معمولا پوشانده مى شود، چیست؟
همچنین نگاه به تصویر و فیلم عورتین بدون ریبه چه حکمى دارد؟
آیا شناختن صاحب تصویر و فیلم، دخالت در حکم دارد؟
شناختن از نظر شرعى به چه معنا است؟ آیا صرف دانستن اسم و رسم کافى است؟

جواب: در مورد فیلم هایى که اعضاى بدن را نشان مى دهد چنانچه به قصد شهوت نگاه نکنند، و خوف مفسده اى نباشد، اشکال ندارد; ولى نسبت به عورتین مطلقاً جایز نیست. و اگر زنانى باشند که معمولا خود را مستور مى دارند، نگاه کردن به عکس هاى برهنه آنان مجاز نمى باشد. و منظور از شناخت، تنها شناخت اسمى نیست، بلکه مشخّصات بیشترى لازم است.

 

٤نگاه کردن به ترانه های تصویری غیر مجاز

سؤال:نگاه کردن به ترانه های تصویری غیر مجاز که در آنها زنها و دخترها با هم یا با پسرها می رقصند بدون اینکه کوچکترین شهوتی به انسان دست دهد چه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

 

٥نگاه به حجم بدن زن نامحرم

سؤال:نگاه کردن به حجم بدن زن نامحرم چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال دارد .

 

٦ویرایش و میکس فیلم و عکس مجالس مختلط

سؤال:تنظیم (ویرایش و میکس) فیلم و عکس مجالس (عروسی و تولد) که گاهی فیلم از مجالس مختلطی است که مسائل دینی در آن رعایت نمی شود چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که صاحبان فیلم و عکس را بشناسند، جایز نیست و اگر آن ها را نشناسند و منشأ فسادی نگردد، جایز است و در صورتی که مجلس حرام باشد درآمد حاصل از آن اشکال دارد.

 

٧پوشاندن کف و روی پا

سؤال:پوشیدن جوراب نازک برای خانم ها به طوری که فقط رو و کف پاها مشخص باشد چه حکمی دارد؟

جواب: این مقدار اشکالی ندارد هر چند بهتر است آن را بپوشانند.

 

٨دیدن فیلمهای مستهجن همراه با همسر

سؤال:آیا دیدن فیلمهای مستهجن برای زن وشوهر اشکال دارد ؟

جواب: جائز نیست و غالبا آثار نامطلوبی در آینده بر زندگی مشترک آنها می گذارد.

 

٩تماشای تصاویر زنان برهنه کفار

سؤال:تعدادی از دوستان بنده به سایت های آموزش مسائل جنسی خارجی مراجعه می کنند در این سایت های خارجی عکس های عمل زناشویی دو فرد غیر هم جنس به صورت برهنه کامل قرار دارد بنده به ان ها می گویم دیدن ان ها حرام است ولی برای بنده دلیل می آورند و می گویند در رساله و استفتائات خود اقای مکارمی که از آن تقلید می کنی نوشته است که:
1- دیدن زن نامحرم کافر به طور برهنه مادر زاد حرام نیست.
2- چون شما آن زن یا افراد را نمی شناسی پس حرام نیست.
3- چون برای ما منشا فسادی ندارد یعنی ما بعد از آن کاری نمی کنیم حرام نیست.
4- چون تصاویر آن زنان برهنه کافر را ما به طور غیر مستقیم می بینیم پس باز هم حرام نیست. بنده نیز همین چهار دلیل را در رساله و استفتائات اقای مکارم دیده ام. پیرامون این مطلب توضیح دهید.

جواب: ما در هیچ کجا ننوشته ایم که دیدن زنان برهنه کافر یا عکس آنها جایز است. آنچه نوشته ایم جایز است این است که اگر آنها سربرهنه باشند و منشاء فسادی نباشد نگاه بدون قصد لذت مانعی ندارد. ولی دیدن عکس های مستهجن قطعا جایز نیست.

 

١٠نگاه کردن به عکس و فیلم سکسی خارجی

سؤال:نگاه کردن به عکس سکسی یا فیلم سکسی خارجی ( غیر مسلمان )‌چه حکمی دارد؟

جواب: جائز نیست.

 

١١نگاه کردن به عکس و فیلم سکسی خارجی

سؤال:نگاه کردن به عکس سکسی یا فیلم سکسی خارجی ( غیر مسلمان )‌چه حکمی دارد؟

جواب: جائز نیست.

١٢نگاه به تصاویر بازیگران ایرانی بی حجاب

سؤال:در یک سری سایت ها در اینترنت عکس یک سری از بازیگرهای ایرانی زن بی حجاب وجود دارد آیا دیدن آنها اشکال دارد با خیر

جواب: در صورتی که آنها را بشناسید اشکال دارد همچنین در صورتی که نگاه به آنها به قصد لذت باشد یا مفسده ای بر آن مترتب گردد.

 

١٣نوارهای ویدئویی مبتذل

سؤال:متأسّفانه نوارهاى ویدیوئى محتوى فیلم هاى مبتذل، اعم از موسیقى، آواز، رقص زنان یا مردان، یا زن و مرد، بلکه بالاتر نوارهایى که عمل زناشویى را نمایش مى دهد، به وفور در بازار یافت مى شود! و از طرفى، در بعضى از محافل شایع شده که چون به صورت پخش غیر مستقیم است اشکالى ندارد، یا اگر محرّک نباشد، حرام نیست! لطفاً در این زمینه به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:
1ـ خرید و فروش و نگهدارى این نوارها، و نگاه کردن به این فیلمها چه حکمى دارد؟
2ـ آیا بین پخش مستقیم و غیر مستقیم در فرض مزبور تفاوتى است؟
3ـ آیا جمع آورى و از بین بردن آنها واجب است؟ در صورت وجوب، این کار، بر عهده چه کسى است؟
4ـ در صورتى که از شخصى به دلیل خرید، یا فروش، یا نگه دارى، این گونه نوارها، یا دیدن فیلمهاى محتوى آن، به دادگاه شکایت کند، مجازات آن چیست؟

جواب: خرید و فروش و نگهدارى و نگاه کردن به این گونه فیلمها حرام است; خواه مستقیم باشد یا غیر مستقیم، و بر حاکم شرع لازم است که آنها را جمع آورى کرده و از بین ببرد، و این کار تعزیر دارد.

 

١٤پوشاندن پشت پا برای زنان

سؤال:اگر پشت پای دختر پیدا باشد چه حکمی دارد؟ آیا باید جوراب بپوشد؟

جواب: بهتر است آن را بپوشاند.

 

١٥نگاه به عکس و فیلم زن نامحرم بدون قصد ریبه

سؤال:نگاه کردن به عکس و فیلم (اگرپخش مستقیم و زنده باشد) زنان نامحرم (بدون رعایت حجاب کامل) بدون قصد ریبه چه حکمی دارد

جواب: در صورتی که بدون قصد لذت باشد و خوف وقوع در گناه نرود اشکالی ندارد.

 

١٦نگاه کردن به تصاویر مستهجن

سؤال:نگاه کردن به تصاویر مستهجن در صورتى که هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حکمى دارد البته از نظر فقهى مراد است نه از لحاظ اخلاقى؟

جواب: جایز نیست زیرا تصاویر مستهجن منشأ فساد است.

 

١٧نگاه کردن به عکسهای مبتذل

سؤال:آیا دیدن عکسهای مبتذل برای ما گناهی دارد یا نه و آیا کبیره است یا صغیره و من در این باره توبه کرده ام و می خواهم کمی به من دلداری دهید.

جواب: دیدن عکس های مبتذل جائز نیست. حال که موفق به توبه شده اید سعی کنید که با اعمال نیک آینده گذشته را جبران کنید تا ان شاء الله خداوند شما را مشمول عفو خود قرار دهد.

 

١٨تماشای فیلمهایی که حجاب را رعایت نمی کنند

سؤال:نگاه کردن به فیلم های ایرانی که تازه ساخته می شوند و حجاب را رعایت نمی کنند درست است یا نه

جواب: در صورتی که هنرپیشه زن را نشناسید و منشأ فسادی نشود اشکالی ندارد.

 

١٩نگاه کردن به چهره زیبای همجنس

سؤال:نگاه به صورت زیبای همجنس و لذت از آن چه صورتی دارد ؟ آیا این لذت حتما جنسی است ؟

جواب: هر گاه لذت جنسی باشد جائز نیست اما اگر مشکوک است مانعی ندارد و در هر حال بهتر است احتیاط کند در دام شیطان نیفتد.

٢٠حکم دیدن پا یا شکم برهنه زنانی که مقید به پوشش آن نیستند

سؤال:دیدن پا یا شکم برهنه ی زنانی که مقید به پوشش آن نیستند چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتی که به نهی از منکر دیگران توجهی نمی کنند و بدون قصد لذت نگاه شود و خوف وقوع در گناه نرود اشکال ندارد. البته این مسئله در مورد شکم صدق نمی کند.

 

٢١نگاه به بدن محارم

سؤال:نگاه به بدن محارم تا چه حد امکان دارد

جواب: نگاه به بدن محارم به آن مقداری که در میان محارم معمول است مانعی ندارد و به بیشتر از آن نگاه نکنید.
و معمولا سر و گردن و کمی از سینه و کمی از دستها و پاها را در برابر محارم نمی پوشانند.

.

٢٢تماشای تصاویر مستهجن توسط زن و شوهر

سؤال:استفاده از نوارهاى تصویرى مبتذل و مستهجن توسّط زن و شوهر، جهت تهییج قوّه شهویّه، بدون این که مفاسد دیگرى بر آن مترتّب گردد چه حکمى دارد؟ آیا کسى که این گونه نوارها را به منظور فوق نگهدارى مى کند، قابل تعزیر است؟

جواب: اشکال دارد و قابل تعزیر است; ولى در مرحله اوّل در این گونه موارد در مقام تعزیر باید به اخطارهاى لفظى قناعت کرد.

 

٢٣نگاه به عورت به منظور آموزش پزشکی

سؤال:گذراندن واحدهاى زنان و زایمان براى دانشجویان پزشکى و پرستارى الزامى است آیا این الزام، نگاه کردن به عورت زن را براى آموزش تجویز مى کند؟

جواب: تنها در صورت ضرورت چنین آموزشى، جایز است.

 

٢٤نگاه زوجه به بدن همسر فوت شده

سؤال:آیا پس از مرگ زن ، شوهرش می تواند به مو یا بدن برهنه زن مرده خود نگاه کند؟

جواب: به این مقدار اشکالی ندارد.

 

٢٥معاینه بکارت عروس

سؤال:اگر از باب احتیاط، عروس برای بررسی بکارت به دکتر زن و در صورت نبودن زن به دکتر مرد مراجعه کند با توجه به لزوم لمس، آیا این کار جایز است؟

جواب: هرگاه ترک این کار مظّنه مفاسد و اختلافات مهمّى بوده باشد جایز است در این صورت باید حتى الامکان از طبیب زن اگرممکن است از غیر طریق رؤیت مثلا بااستفاده از لمس غیرمستقیم به وسیله دستکش و مانند آن انجام گیرد.

 

٢٦تماشای فیلم های غیر واقعی از پیامبران

سؤال:فیلم هایی در مورد پیامبران وجود دارد که نام آن با اصل عصمت پیامبران مطابقت ندارد مانند «آخرین وسوسه مسیح» آیا تماشای این فیلم ها مجاز است؟

جواب: با توجه به اینکه اینگونه فیلم ها اهانت به مقام پیامبران بزرگ الهی است مشاهده آنها جایز نمی باشد.

 

٢٧نگاه کردن به انگشتر زنان

سؤال:آیا نگاه کردن به انگشتر زنان و روی پا بدون جوراب یا جوراب بدن نما اشکال دارد؟

جواب: نگاه بدون قصد لذت اشکالی ندارد.

 

٢٨نگاه کردن به زنی که موهای خود را تراشیده

سؤال:اگر نامحرم موهای خود را کچل کند نگاه کردن به اوچه حکمی دارد؟

جواب: جایز نیست.

 

٢٩نگاه به زنان بی حجاب در فیلم های زمان کودکی

سؤال:دیدن فیلم‌هایی که در زمان کودکی گرفته شده و زنان بی حجاب نیز حضور دارند در حال حاضر چه حکمی دارد؟

جواب: در صورتیکه زنان متدینی باشند که نمی خواهند عکس شان فاش شود نگاه کردن به آنها جایز نیست.

 

٣٠نشان دادن عکس های کودکی به نامحرم

سؤال:لطفا بفرمایید نظر شما در ارتباط با نشان دادن عکس هایی که در کودکی گرفته شده به فرد نامحرم چیست؟ (البته زمانی که آن فرد به سن تکلیف رسیده است)

جواب: اشکالی ندارد مگر منشاء مفاسد خاصی شود.

 

٣١نگاه کردن به عکسهای زن مطلقه و متوفی

سؤال:زن و شوهرى با هم عکس گرفته اند ولى مرد و زن حجاب کامل و کافى ندارند سپس زن و یا مرد، مرده و یا از هم جدا شده اند آیا بعد از فوت و یا طلاق مى توانند به عکسى که قبلا گرفته اند نگاه کنند؟

جواب: در هر دو مورد احتیاط آن است که نگاه نکنند.

٣١نگاه کردن به عکسهای زن مطلقه و متوفی

سؤال:زن و شوهرى با هم عکس گرفته اند ولى مرد و زن حجاب کامل و کافى ندارند سپس زن و یا مرد، مرده و یا از هم جدا شده اند آیا بعد از فوت و یا طلاق مى توانند به عکسى که قبلا گرفته اند نگاه کنند؟

جواب: در هر دو مورد احتیاط آن است که نگاه نکنند.

٣٢عکس گرفتن در مجالس عروسی

سؤال:آیا خواهران مذهبى مى توانند در عروسى ها و عقدها که نوعاً بدحجاب و آرایش کرده هستند، جلو دوربین قرار بگیرند توسط خواهران عکاس عکس آنها گرفته بشود؟ ناگفته نماند ظاهر کردن چنین عکسهایى به دست مردان نامحرم مى باشد.

جواب: عکس گرفتن از زنان به وسیله زنان اشکالى ندارد، مگر این که به دست مردان بیگانه بیفتد و آنهارا بشناسند و یا منشأ فساد شود.

 

٣٣دیدن دست حنا شده بانوان

سؤال:حناى دست زن را اگر نامحرم ببیند و موجب ریبه نباشد چه صورت دارد؟

جواب: ظاهراً مانعى ندارد.

 

٣٤نگاه کردن به زنان عشایر

سؤال:نگاه کردن به صورت زنان چادرنشین که معمولا قسمتى از موى سر آنها نیز دیده مى شود براى مرد نامحرم چه حکمى دارد؟ توضیح این که ایشان به این نوع پوشش عادت کرده اند و اگر تذکر داده شود نمى پذیرند.

جواب: اگر قصد تلذّذ و ریبه نباشد اشکالى ندارد.

٣٥نگاه غیر عمدی به نامحرم

سؤال:امروزه زنهاى آرایش کرده در جامعه زیاد ظاهر مى شوند، آیا نگاه کردن به آنها بدون قصد شهوت جایز است؟ و اگر جایز نیست حکم نگاه غیر عمدى چیست؟

جواب: نگاه غیر عمدى اشکال ندارد و رفت و آمد چنین زنهایى در کوچه و خیابان نمى تواند مانع رفت و آمد مردان مسلمان گردد اگر چه بدانند بدون قصد، نگاهشان به آنها مى افتد.

 

٣٦ظاهر کردن عکس توسط نامحرم

سؤال:آیا جایز است عکسى که بدون حجاب اسلامى گرفته شده را به عکاس نامحرم براى ظاهر کردن داد؟

جواب: در صورتى که عکاس صاحب آن عکس را نشناسد و منشأ مفاسد خاصّى نشود مانعى ندارد.

 

٣٧نگاه کردن به بانوانی که بر روی صورت خود تاتو کرده اند

سؤال:اخیراً برخى از بانوان نسبت به ابرو یا دور لب، عملیّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ کردن دور ابرو و لب با خال کوبى) که طبعاً زینت تلقّى مى شود. و گاه پوشاندن آن نیز مقدور نمى باشد. لطفاً بفرمایید که این عمل مشمول آیه شریفه (وَ لا یُبْدینَ زینَتهنَّ) مى باشد، یا نه؟ نگاه به صورت چنین زنانى چه حکمى دارد؟

جواب: آیه (لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ) با توجّه به جمله «اِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها» زینتهاى موجود در صورت و دستها تا مچ را شامل نمى شود. ولى اگر این زینت تند و زننده باشد، و منشأ مفاسدى شود، جایز نیست.

 

٣٨نگاه کردن به اعضای بدن زن کافر

سؤال:نگاه کردن به اعضاى بدن زن کافر غیر ذمّى چه حکمى دارد؟

نگاه کردن به اعضایى که معمولا در عرف آنها مکشوف است، بدون قصد لذّت اشکالى ندارد.

 

٣٩ازاله موهای زائد بدن توسط دیگری

سؤال:در بعضى از حمّام هاى داخل شهر یک نفر کیسه مى کشد، و موهاى زائد بدن را زائل مى کند. با توجّه به این که نگاه به عورت جایز نیست، آیا این کار جایز است؟

جواب: نگاه به عورت دیگرى، خواه براى زائل کردن مو باشد، یا چیز دیگر، جایز نیست. ولى زایل کردن موهاى زیر بغل و مانند آن، به وسیله همجنس مانعى ندارد.

٤٠معاینه دستگاه تناسلی توسط سازمان های نظامی

سؤال:در سازمانهاى نظامى کشور، اعمّ از ارتش، سپاه پاسداران، نیروى انتظامى و برخى دیگر از سازمانهاى دولتى از این قبیل، براى استخدام نیروى جدید، ابتدا بایستى شخص را از هر جهت معاینه کامل بدنى نمایند، تا از سلامت جسمى شخص اطمینان حاصل گردد. در این آزمایشات تمامى اعضاى بدن، از جمله دستگاه تناسلى، مورد معاینه قرار مى گیرد. آیا پزشک همجنس اجازه دیدن و لمس آن قسمت از بدن را جهت معاینه و احراز سلامتى دارد؟

جواب: در مواردى که ضرورت دارد مجاز است. و منظور از ضرورت این است که معاینه بدنى براى آن کار لازم است، و بدون معاینه بدنى استخدام نمى کنند، و شخص هم نیاز به استخدام دارد.

 

٤١نگاه کردن به عکس قبل از ازدواج همسر

سؤال:من در سن 20 سالگی با زنی که 18 سال سن داشت ازدواج کردم،نگاه من به عکس 16سالگی همسرم که بی حجاب است وآن هم با قصد ریبه چه حکمی دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

.

٤٢نگاه زن به مرد نامحرم

سؤال:چه مقدار از بدن مرد را زن نامحرم می تواند به طور مستقیم و غیر مستقیم ببیند؟

جواب: آن مقدار که بطور معمول آنرا نمی پوشانند مانند سر، گردن و کمی از سینه و دستها تا کمی بالاتر از آرنج و پاها تا نصف ساق.

 

٤٣تماشای فیلم های غیر واقعی از پیامبران

سؤال:فیلم هایی در مورد پیامبران وجود دارد که نام آن با اصل عصمت پیامبران مطابقت ندارد مانند «آخرین وسوسه مسیح» آیا تماشای این فیلم ها مجاز است؟

جواب: با توجه به اینکه اینگونه فیلم ها اهانت به مقام پیامبران بزرگ الهی است مشاهده آنها جایز نمی باشد.

 

٤٤حکم نگاه به ناخن و موی مصنوعی

سؤال:اگر ناخن مصنوعی یا موی مصنوعی را نامحرم ببیند چه حکمی دارد ؟

جواب: موی مصنوعی اشکال دارد ولی ناخن مصنوعی اشکال ندارد مگر موجب مفسده خاصی شود.

 

٤٥نگاه به تصاویر مستهجن به دستور پزشک

سؤال:من یک جوان متاهل هستم. چهار سال است ازدواج کرده ام. به خاطر مشکل عدم میل جنسی و به تبع آن بچه دار نشدن با پزشک صحبت کرده ام، به علت بیماری روده که دارم نمی توانم به راحتی هر دارویی را استفاده کنم.
می خواستم ببینم اگر به عکس و یا فیلم هایی که در آنها، کفار به صورت عریان هستند ( در صورت که یقین داشته باشم برای من مفسده ای ندارد و عکس هم عکس کفار باشد) آیا می توانم به بدن یا آلت آنها نگاه کنم. پزشک من می گفت اگر این راه از نظر شرعی جایز باشد از راههایی است که به حل مشکل من کمک میکند.

جواب: در صورتیکه به تجویز پزشک حاذق متدین تنها راه درمان باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

 

٤٦دیدن تصویر زنان بی بند و بار زمان طاغوت

سؤال:دیدن تصویر زنان بی بند و بار طاغوت که معروف هم هستند و حالا زنده اند در صورتی که حجاب ندارند مانند فرح دیبا در کتاب و یا فیلم چه حکمی دارد؟

جواب: اگر ایجاد مفسده نکند و بدون قصد لذت نگاه کند اشکال ندارد.

 

٤٧لمس و نظر به باطن بدن بیمار غیر همجنس

سؤال:آیا لمس و نظر باطن بدن نامحرم، اعم از ریه ها، ناى، مرى، قلب، معده، روده، مثانه و رحم، حکم ظاهر را دارد؟

جواب: لمس و نظر به باطن حکم ظاهر را ندارد; ولى بهتر آن است تنها به موارد ضرورت قناعت شود.

 

٤٨تطهیر عورت شخص بیمار توسط پرستار

سؤال:آیا مى توان بیمارى که امکان تطهیر عورتین وى توسّط خودش وجود ندارد، را تطهیر کرد؟

جواب: چنانچه مستلزم نگاه و لمس نباشد، یا اینکه به وسیله همسرش انجام گیرد اشکالى ندارد. در غیر این صورت تنها در موارد ضرورت جایز است.

 

٤٩نگاه عمدی به دستان مردان

سؤال:من شنیدم که نگاه کردن به دستان آقایانی که بلوز آستین کوتاه می پوشند حرام است حتی اگر سهوا و بدون غرض باشد آیا این درست است؟

جواب: احتیاط آن است که نگاه عمدی نکنید ولی نگاه بدون اختیار اشکالی ندارد.

 

٥٠نگاه کردن به موی سر خانمی که قصد ازدواج با او را دارد

سؤال:میخواستم بدانم آیا دیدن موی خانمی که قصد ازدواج با او را دارم و با این ازدواج موافقت کرده است حرام میباشد؟

جواب: این کار قبل از عقد جایز نیست مگر این که واقعاً بخواهد آشنایی بیشتری به صفات و خصوصیات همسر آینده داشته باشد آن هم فقط به مقدار ضرورت جایز است.

٥١نگاه با لذت به محارم

سؤال:اگر کسی به قصد لذت به مادر زن خود نگاه کند یا وی را ببوسد چه حکمی دارد؟

جواب: به یقین حرام است.

٥٢حکم نگاه با لذت به صورت انسان دیگر

سؤال:اگر انسان همان طور که از دیدن یک باغ و گلستان لذت میبرد از نگاه کردن به صورت انسان دیگر (مرد یا زن) لذت ببرد حرام است و مصداق قصد ریبه و لذت به حساب مى آید؟

جواب: غالبا این گونه نگاهها جنبه لذت جنسى دارد لذا اشکال دارد.

٥٣نگاه کردن به زنان چادرنشین

سؤال:نگاه کردن به صورت زنان چادرنشین که معمولا قسمتى از موى سر آنها نیز دیده مى شود براى مرد نامحرم چه حکمى دارد؟ توضیح اینکه آنها به این نوع پوشش عادت کرده اند و اگر تذکر داده شود نمىپذیرند

جواب: اگر قصد لذت و ریبه نباشد اشکالى ندارد.

 

٥٤منظور از ریبه و لذت در نگاه به نامحرم

سؤال:آیا نگاه کردن به وجه و کفّین زن نامحرم بدون قصد لذت اشکال دارد؟ و منظور از قصد ریبه و لذّت چیست؟

جواب: اشکال ندارد و منظور از ریبه آن است که بترسد به گناه بیفتد و منظور از لذّت هم لذّت جنسى است.

 

٥٥تماشای زنان بدون حجاب از تلویزیون

سؤال:نگاه کردن به فیلمهایى که زنهاى بى حجاب و آرایش کرده در آن بازى مى کنند و بعضاً از تلویزیون پخش مى شود چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که منشأ مفاسد خاصى بشود حرام است.

 

٥٦تماشای فیلمهای ایرانی و خارجی از تلویزیون

سؤال:مشاهده فیلمهاى ایرانى در خارج و خارجى از سیماى جمهورى اسلامى ایران چه حکمى دارد؟

جواب: مشاهده فیلمهاى ایرانى در صورتى که صحنه و آهنگهاى نامشروعى در آن نباشد جایز است چه براى کسانى که در داخل هستند یا در خارج و در غیر این صورت جایز نیست و در مورد فیلمهاى خارجى چنانچه صحنه هاى نامشروع سانسور مى شود مانعى ندارد.

 

٥٧نگاه استاد و دانشجو به یکدیگر

سؤال:در کلاسهاى دانشگاه اساتید مرد و زن تدریس مى کنند، نگاه کردن دانشجویان مرد به استاد زن و بالعکس چه حکمى دارد؟

جواب: در صورتى که نگاه هوس آلود نباشد در مورد وجه و کفّین اشکالى ندارد.

 

٥٨لزوم رعایت حجاب در کلاس درس

سؤال:حکم مشاهده دستها و موهاى سر و صورت زن، بیش از مقدار شرعى که در هنگام نوشتن روى تخته سیاه ظاهر مى گردد چگونه است؟ (البتّه به منظور تفهیم استاد و دریافت و درک دانشجویان).

جواب: باید حجاب را طورى مراعات کنند که زاید بر وجه کفّین ظاهر نشود.

 

٥٩نگاه دانشجو به تصاویر کتب پزشکی

سؤال:نگاه کردن به عکسهاى عریان موجود در کتب پزشکى که آموزش آن براى دانشجویان ضرورى است و گاهى ریبه آور است، چه حکمى دارد؟

جواب: بدون قصد لذّت و ریبه اشکالى ندارد و هرگاه چنین حالتى خود به خود حاصل شود تنها در موارد ضرورت و به مقدار ضرورت نگاه کنند.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -