انهار
انهار
مطالب خواندنی

احكام نگاه كردن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال 1003- آيا جايز است براى زن نظر نمودن به صورت اجنبى كه مى‏شناسد او را؟

جواب:  بله اشكال ندارد بدون لذت بردن.

سؤال 1004- آيا جايز است براى مرد يا زن نظر نمودن به صبيه مميزه در مابين ناف و دو زانوى او؟

جواب:  اشكال ندارد در صورتى كه براى مرد تهييج شهوت نباشد.

سؤال 1005- نظر كردن به مو و بدن زن ديوانه جايز است يا خير؟

جواب:  نظر مزبور حرام است. واللََّه العالم.

سؤال 1006- آيا جايز است براى مرد نظر كردن به پيرزن بدون تلذذ و ريبه؟

جواب:  در چنين فرضى اشكال ندارد.

سؤال 1007- آيا جايز است براى مرد نظر نمودن به زنهايى كه هيچ گونه اشتهايى در حق آنها نمى‏كرده، مانند زنهاى سياه چهره يا چهره‏هاى آبله‏اى بدون تلذذ و ريبه؟

جواب:  در چنين صورتى اشكال ندارد.

سؤال 1008- آيا در صورتى كه قلباً اعتنايى نباشد و نگاه كردن به مو و گردن و بازوى نامحرم تأثيرى در مرد نداشته باشد باز هم نگاه كردن اشكال دارد؟

جواب:  در صورتى كه آن زنها از آن زنهايى مى‏باشند كه اگر نهى كنيد آنها را از بى‏حجابى اعتنا نمى‏كنند نگاه كردن بدون قصد لذت و شهوت مانعى ندارد و در غير آنها جايز نيست.

سؤال 1009- آيا كشف نمودن زن آنچه را كه واجب دانسته شده پوشش آن مانند موى و ساق پا و مثلاً خارج شدن زن به اين صورت در خيابانها با ديدن مردها او را و لاابالى بودن او، آيا اين امارات كافى است در حكم نمودن بر آن زن از اينكه از كسانى است كه باز داشته نمى‏شود از نهى از تكشف؟

جواب:  اگر اين امارات فايده اطمينان را بدهد به اين صفت، اشكالى ندارد.

سؤال 1010- در منهاج فرموده‏ايد جايز است نظر نمودن به اهل ذمه و زنهايى بى‏بند و بار آيا مراد جواز نظر است به خصوص صورت و دو كف، يا به همان اندازه كه اظهار نموده‏اند از موهاى سر و ساق پا و گردن و امثال آن؟

جواب:  در آنچه اظهار نموده‏اند.

سؤال 1011- مرد يا زن اولادشان نمى‏شود آيا جايز است كه زن نزد مرد نامحرم يعنى طبيب برود كه بدن يا عورت او را معاينه كند و علاج نمايد يا خير و به همين بى‏اولادى بسازد، و يا آنكه مرد نزد طبيب برود كه عورت او را معاينه نمايد جايز است يا خير؟

جواب:  جايز نيست مگر اينكه به حد ضرورت برسد. واللََّه العالم.

سؤال 1012- آيا جايز است براى زنى كه سالها گذشته و جنب نگرديده، اينكه
طبيب او را تفحص نمايد، تا معلوم شود عقيم گرديده يا خير، با اينكه مستلزم كشف عورت او مى‏گردد؟

جواب:  چنين چيزى جايز نيست. س 1013- در بيمارستانها مرسوم است از مريض براى علاج او درجه حرارت مى‏گذارند و سنجش نبض او و فشار او و از اين قبيل امور، و چنانچه مريض امتناع بورزد او را طرد مى‏كنند و نسبت به علاج او اهتمام نمى‏ورزند، آيا جايز است هر يك از زن و مرد نسبت به ديگرى اين امور را انجام دهند؟
جواب:  اگر ضرورت اقتضا كند چنين چيزى را يا حرج باشد اشكال ندارد.

سؤال 1014- در دانشگاههاى پزشكى واجب است بر دانشجو كه تفحص نمايند از زن اجنبيه و رجل اجنبى و اين تفحّص منجر مى‏گردد به كشف عورت چه قبل و چه دبر، و اين امر در اثناى درس او لازم است، آيا جايز است براى دانشجوى پزشكى در اثناى درس اين امر را انجام دهد و آيا اين امر براى طبيب جارى است چنانچه بر دانشجوى پزشكى جارى است؟

جواب:  اين كار بنفسه جايز نيست و لكن اگر متوقف گردد حفظ نفسهاى محترمهء بر عمل مذكور اگر چه در آينده بوده باشد پس در اين صورت جايز است و همچنين حكم نسبت به طبيب.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -