انهار
انهار
مطالب خواندنی

نگاه کردن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

نگاه به صورت همجنس 

سؤال:نگاه به صورت زيباروي همجنس و لذت از آن اشکال دارد؟ و اگر بدون لذت باشد چطور؟

جواب:در صورت لذت حرام است و در صورت عدم مفسده جایز است.

راهکار کنترل نگاه به نامحرم 

سؤال:با توجه به این که در جامعه ما بی حجابی و بدحجابی و آرایشهای غلیظ غوغا می کند، چه راهکاری را برای کنترل چشم و نگاه پیشنهاد می کنید؟

جواب:همانطور که قرآن فرموده است چشم ها را به زیر انداختن.

نگاه كردن دانشجويان زن به استاد مرد و بالعكس 

سؤال:در دانشگاه اساتيد مرد و زن تدريس مى كنند، نگاه كردن دانشجويان زن به استاد مرد و بالعكس چه حكمى دارد؟

جواب:اگر پوشیده باشد و احتمال مفسده هم نباشد جایز است.

نگاه به عكسهاى عريان موجود در كتب پزشكى 

سؤال:نگاه كردن به عكسهاى عريان موجود در كتب پزشكى كه آموزش آن براى دانشجويان الزامی است و گاهى لذت آور است، چه حكمى دارد؟

جواب:در صورت ضرورت جایز است، البته به اندازه رفع ضرورت.

نگاه به زناني که تاتو کرده اند 

سؤال:اخيراً برخى از بانوان نسبت به ابرو يا دور لب، عمليّات تاتو انجام مى دهند، (پر رنگ كردن دور ابرو و لب با خال كوبى) آیا این عمل زینت حساب می شود و پوشاندن آن واجب است؟ نگاه کردن به تاتو چه حکمی دارد؟

جواب:نگاه حرام است و پوشانیدن واجب است.

نگاه به محل روئيدن موهاي زايد 

سؤال:در بعضی از آرایشگاهای زنانه موهای زائد بدن را می زنند. آیا دست زدن و نگاه کردن زنی که این کار را انجام می دهد اشکال دارد؟

جواب:جایز نیست.

نگاه کردن به زنان نامحرم 

سؤال:نگاه كردن به عكس و فيلم زنان نامحرم بدون قصد ريبه چه حكمي دارد؟

جواب:این گونه نگاه ها انسان را در پرتگاه هوی و هوس می برد، چنانچه در روایات اهل بیت«علیهم السلام» آمده است.

نگاه به زنان چادر نشين 

سؤال:نگاه كردن به صورت زنان چادرنشين كه معمولا قسمتى از موى سر آنها نيز ديده مى شود براى مرد نامحرم چه حكمى دارد؟

جواب:اگر با شهوت نباشد و احتمال مفسده هم نباشد جایز است.

نگاه كردن به تصاوير مستهجن 

سؤال:نگاه كردن به تصاوير مستهجن در صورتى كه هيچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حكمى دارد؟ 

جواب:اگر بدآموزی نداشته باشد جایز است ولی نگاه نکند بهتر است.

نگاه کردن به مادر زن 

سؤال:آیا اگركسي به قصد لذت به مادر زن خود نگاه كند يا وي را ببوسد اشکال دارد؟

جواب:جایز نیست.

ديدن مو يا پاي کساني که مقيد به حجاب نيستند 

سؤال:ديدن مو یا دست يا پای برهنه زناني كه مقيد به پوشش آن نيستند چه حكمي دارد؟ 

جواب:حرام است.

نگاه به دست مردان 

سؤال:آیا نگاه كردن به دستان آقاياني كه بلوز آستين كوتاه مي پوشند حرام است؟ و آیا فرقی بین دیدن زن و مرد دارد؟

جواب:فرقی میان زن و مرد نیست.

نگاه کردن به قصد ازدواج 

سؤال:اينجانب به قصد ازدواج موي خانمي كه قصد ازدواج با او را دارم را می بینم آیا کار حرامی انجام داده ام؟

جواب:جایز است.

حدّ نگاه به بدن محارم 

سؤال:نگاه به بدن محارم تا چه حد امكان دارد؟ 

جواب:در حد متعارف.

نگاه کردن زنان به بدن ورزشکاران 

سؤال:نگاه کردن زنان به بدن ورزشکارانی نظیر کشتی گیران، فوتبالیستهاو... در تلویزیون اشکال دارد؟

جواب:جایز نیست.

نگاه زن به بدن مرد نامحرم 

سؤال:چه مقدار از بدن مرد را زن نامحرم مي تواند ببيند؟ 

جواب:به اندازه ای که متعارف است، نظیر صورت و دست ها تا مچ.

نگاه به فيلم مستهجن و اطمينان به عدم آلودگي به گناه 

سؤال:اينجانب مرد متأهلي هستم و اطمينان كامل دارم كه نگاه كردن به فيلم هاي مبتذل و مستهجن،باعث آلوده شدنم به هيچ يك از گناهان جنسي(مانند زنا،لواط واستمناء) نخواهد شد. در فرض فوق آيا براي من جايز است كه «به قصد شهوت و لذت» به اينگونه فيلم ها نگاه كنم؟ 

جواب:حرام است و خطرناک


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -