انهار
انهار
مطالب خواندنی

احکام شیردادن

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال1681 ـ آیـا دو سـال تـمام شیر خوردن بچه ، از حقوق اوست که مادر نتواند بی بهانه و دلیلی از آن سرپیچی کند ؟

پاسخ:بسمه تعالی بـنـابر مشهور حد اقل شیر دادن بیست و یک ماه است ، و مادرسزاوارتر است به شیر دادن تبرعا یا اجرتی که دیگران حاضرند بگیرند ، واللّه العالم .

سؤال1682 ـ آیا زنی می تواند فرزند برادر یا خواهر خود را شیر بدهد یانه ؟

پاسخ:بسمه تعالی مانعی ندارد ، واللّه العالم .

سؤال1683 ـ در خصوص شیر دادن به طفل دیگران در چه صورت زن شیر ده بر طفل محرم می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی چـنـانـچه از ان شیر گوشت روئیده موجب حرمت می شود و اگراحتمال انبات لحم را می دهند احتیاط کنند .

واللّه العالم .

سؤال1684 ـ طـفـلـی را بـه فرزندی قبول می کند و برای او شناسنامه تهیه می نماید در این صورت آیا طفل او حساب می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی احکام رضاع در صورت حصول شرائط مذکوره در رساله مترتب می شود ولی هیچیک از احکام ارث و نـفـقه و ولایت ...مترتب نمی شود و شناسنامه بطور مطلق گرفتن جایز نیست باید در شناسنامه فرزند خواندگی قید شود که در نسب خللی وارد نشود ، واللّه العالم .

سؤال1685 ـ اگر زنی پانزده مرتبه بچه ای را شیر بدهد ـ ولی در هر روزیک مرتبه ـ و در بین این پانزده مرتبه شیر زن دیگر را نخورده آولی غذا کاملا نخورده ـ آیا این زن شیر ده ـ مادر رضاعی می شود یا نه ؟

پاسخ:بسمه تعالی پانزده مرتبه شیر دادن با وجود سائر شائط موجب تحقق رضاع شرعی است ، واللّه العالم .

سؤال1686 ـ بـانوی نوه دختری خود را چند ماه شیر داده است ، در این صورت ایا داماد این بانو با دختر او ( یعنی پدر و مادر طفل شیر خوار ) با هم ، نامحرم می شوند ؟

پاسخ:بسمه تعالی در فرض مزبور داماد و همسر وی ( یعنی پدر و مادر طفل ) بریکدیگر حرام ، و باید از هم جدا شوند ، واللّه العالم

سؤال1687 ـ آیا خود این بانوی شیر دهنده ( که مادر بزرگ طفل شیرخوار حساب می شود ) با شوهرش ( که پدر بزرگ طفل است ) نامحرم می شود ؟

پاسخ:بسمه تعالی مادر بزرگ طفل به سبب شیر دادن ، بر پدر بزرگ حرام نمی شود ،واللّه العالم .

سؤال1688 ـ کسی با دختری ازدواج می کند ، سپس با زنی دیگرازدواج می کند .آن گاه معلوم می شود که مادر همسر اول همسر دوم را سه ماه شیر داده است و شرایط شیر دادن هم تکمیل است .به این شـکل ، آن دو زن خواهر رضاعی همدیگرند .اینک این وصلت چه حکمی دارد ؟و آن دو فرزندهم داشته باشند ، تکلیف چیست ؟

پاسخ:بسمه تعالی در صـورتی که محرز شود که مادر زوجه اول زوجه ثانیه را باشرایط رضاع محرم شیر داده نکاح با زوجـه ثـانـیه باطل است وفرزند او هر چند که از وطی به شبهه متولد شده ، ولی با فرزندی که از نکاح شرعی متولد شده فرقی در حکم ندارد ، واللّه العالم .

سؤال1689 ـ غـیـر از مـادر بزرگ که نمی تواند نوه خود را شیر دهد ،همچنین زن پدر که نمی تواند نوه شـوهر خود را شیر بدهد ،طبق نقلی که هست : (( لا ینکح اءب المرتضع فی اولاد صاحب اللبن )) شخص دیگری هم هست که شیر دادن او به مقدارمعتبر ایجاد مشکل کند یا نه ؟

پاسخ:بسمه تعالی حـکـم از اولاد (( صـاحب اللبن )) و (( اب مرتضع )) تجاوز نمی کندخواه اولاد صاحب اللبن مادر مرتضع باشد یا نباشد .در موردجد مرتضع احتیاط در ترک نکاح است ، واللّه العالم


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -