انهار
انهار
مطالب خواندنی

دستور العمل های آمیزش و زمان زفاف

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بسم الله الرحمن الرحیم
دستور العمل های آمیزش و زمان زفاف
زفاف و هم بستر شدن در بعضی ایام و ساعات نهی شده و بهتر است زوجین در این ایام و ساعات از مقاربت و نزدیکی پرهیز نموده و اجتناب نمایند.
مانند: شب اول، وسط و آخر هر ماه، شب چهارشنبه ای آخر ماه، شب نیمه شعبان، شب عید فطر، روز عید قربان، یک یا دو روز مانده به آخر رجب، شب یا روزی که یکی از آیات الهی چون خسوف، کسوف، زلزله، حوادث ترسناک، حادث شده است، زیر نور مستقیم خورشید و بدون پوشش،زیر آسمان و بدون پوشش، زیر درخت میوه دار و با ثمر، در کشتی، بعد از ظهر، بین اذان و اقامه، سرشب، شبی که فردایش قصد سفری دارد که بیش از سه شب و سه روز طول می کشد، روزی که از سفر برگشته است.
    
کراهت همخوابگی در موارد ذیل
ایستاده، پشت و رو به قبله، عریان بودن هر دو، بعد از احتلام یا جنابت و قبل از وضو یا غسل، بی وضو، در حال سیری و پری شکم، با انگشتر منقش به اسماء مقدسه، نبودن آب برای غسل ، با حنای بسته شده، نیز نگاه کردن به دستگاه تناسلی زن، حرف زدن، قرائت قرآن و غذا خوردن در حال جماع.
همخوابی در جائی که کسی آنها را ببیند یا صدایشان را بشنود، و پاک کردن خود با یک دستمال.
آثار زیانبار و گرفتار شدن به بلا بخاطر همخوابی در ساعات و شبها و روزهایی که نهی شده است!
نزول عذاب الهی بر زوجین،  افتراق و جدایی آنها، قطع نسل هر دو مگر در سنین بالا، خیر ندیدن از فرزندان خود، گنگ (لال)، کور، کج چشم، خنثی، شوم، احمق، شش انگشتی، خونریز، سرگردنه گیر، تهیدست، حریص بر مال، بخیل، منافق، بدعت گذار، اسراف کار، شهره در فسق و فجور، دیوانه، کور دل، جادوگر، معیوب در مو یا صورت، مبتلا به جذام و برص ، همکار ظالمان و ...[۱]
    
زفاف در این ایام و ساعات نهی شده است:
شب چهار شنبه، شبی که قمر در عقرب است، چند شب آخر ماه که قمر در محاق است (ماه دیده نمی شود) وسط روز هنگام زوال خورشید.
امام صادق (علیه السلام) می فرماید: نباید انسان شب چهار شنبه را شب زفاف خود قرار دهد.[۲]
امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: آنکه شب ورود و بقاء قمر در برج عقرب زفاف کند از زندگی خیری عایدش نمی شود.[۳]
امام عسکری علیه السلام می فرمایند: ازدواج در شب محاق ماه موجب سقط فرزند می گردد.[۴]
امام باقر علیه السلام زفاف در گرمای روز که خورشید در وسط آسمان است را موجب اختلاف و تفرقه می شمارد.[۵]
وقت مناسب برای زفاف و همبستر شدن ( مقاربت و نزدیکی ):
مقاربت در شبهای دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه، جمعه و نیز روز پنج شنبه هنگام زوال و روز جمعه بعد از عصر.[۶]
در روایات آمده:
(۱) نطفه ای که در شب دوشنبه منعقد شود با قرآن مأنوس خواهد شد و آن را حفظ خواهد نمود و به آنچه خداوند برای او محقق کند راضی خواهد بود.
(۲) نطفه ای که در شب سه شنبه منعقد شود، چه بسا در راه خدا شهید شود بعد از آنکه شهادتین بر زبان خواهد آورد، وی قلبی رئوف خواهد داشت، سخن گو و خوش زبان خواهد بود و مردم از زبان او در آزار نمی باشند.
(۳) نطفه ای که در شب پنج شنبه منعقد شود حکیم و عالم خواهد شد و یا از حکّام خواهد شد.
(۴) نطفه ای که در روز پنج شنبه هنگام زوال منعقد شود، تا پیری از شیطان فاصله خواهد گرفت و دنیا و آخرت خود را آباد خواهد کرد.
(۵) نطفه ای که در شب جمعه منعقد شود، سخنور و خطیب خواهد شد، و اگر مقاربت بعد از نماز عشاء صورت گیرد چه بسا از نیکان برجسته شود.
(۶) نطفه ای که در روز جمعه بعد از عصر منعقد شود، عالمی معروف و مشهور شود.[۷]
    
آداب آمیزش و نزدیکی:
با وضو بودن.
در مکان پوشیده بودن.
ادرار کردن مرد پیش از آمیزش و پس از آن.[۸]
انجام آمیزش در شب های دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه.[۹]
پوشاندن خود و همسر هنگام آمیزش با پارچه یا روانداز.
آمیزش همراه با آرامش فکری و آسودگی خاطر.[۱۰]
آمیزش در محل مناسب و دور از چشم دیگران.
بسم الله گفتن در آغاز آمیزش.[۱۱]
    
دستور العمل های آمیزش:
زوجین باید بدانند عمل به این دستور العمل مستلزم ریاضت و سختیست و شخص باید برای انجام آن نهایت اخلاص را دارا بوده و نسبت به آن اهتمام ورزیده و رعایت پاکی و طهارت ظاهری و باطنی را بنمایند تا دَرِ رحمت الهی به رویشان گشوده شود.
لازم به ذکر است؛ مراتب انجام این دستور العمل به ترتیب و گام به گام شماره گذاری شده و زوجین جایز است برای رسیدن به مقصود مطلوب، مقامات را رعایت نمایند و اعمال را به شکل مرتب بجای آورند.
باید توجه داشته باشند، این دستور العمل به مراتب از دو دستور العمل بعد، برتر و کامل تر بوده و رعایت این گونه موارد، فواید احسن و آثار نیکویی را به همراه دارد - ‌إن شاء الله.
(۱) بهتر است انعقاد نطفه و تولد فرزند در اوقات و ایام مبارک باشد.[۱۲]
(۲) چلّه و اربعین گیری.[۱۳]
(۳) ختم قرآن در زمان چله گیری.[۱۴]
(۴) خواندن زیارت عاشورا در طول مدت اربعین گیری هر روز به نیّت شادی ارواح طیبه شهدای کربلا و بالأخص آقا اباعبدلله الحسین (علیه السلام).
(۵) خواندن حداقل هفته ای یک مرتبه (شب سه شنبه) دعای توسل.[۱۵]
(۶) ترک گناه در طول مدت اربعین گیری.[۱۶]
(۷) مهربانی زن و شوهر در طول مدت اربعین گیری.[۱۷]
(۸) روزه گرفتن حتی المقدور در طول اربعین گیری.[۱۸]
   
دستور العمل شب چهلم:
زن و شوهر باید در نظر داشته باشند که این شب، شب مبارک و مقدّسی است، یعنی شبی است که قرار است ریشه و پایه یک انسانی پی ریزی گردد و از عدم به مرحله وجود پای نهد، لذا باید زن و شوهر، نهایت لطافت ، ظرافت، حساسیت، مراقبت و دقّت را داشته باشند و نسبت به آداب این شب بسیار پای بند بوده و آنی از یاد خدا و ذکر خدا غافل نباشند و اینکه این شب را تنها باشند ( نه مهمانی داشته باشند و نه مهمانی بروند ).[۱۹]

[۱] بحار الأنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۸۱ به بعد؛ وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۸۸؛ مستدرک، ج ۱۴، ص ۲۹۸.
[۲] وسایل الشیعه، ج ۱۴، ص ۶۴.
[۳] وسایل الشیعه، ص ۸۰.
[۴] وسایل الشیعه، ص ۸۰.
[۵] المقنعه، ص ۵۱۴ ؛ الوسیله، ص ۳۱۳، بحارالنوار، ج ۱۰۳، ص ۲۸۱.
[۶] لذا مقاربت در غیر از این اوقات نهی شده و ممکن است پیامد و عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد.
[۷] بحار الأنوار ج ۱۰۳، ص ۲۸۲.
[۸] عروة الوثقی ، م ۱۰، ۱۱، ۱۸ و ۲۰.
[۹] در زمانی که زن میل به آمیزش داشته باشد.
[۱۰] زیرا ناراحتی فکری و هراس، تمتّع کامل را ناممکن می سازد.
[۱۱] در روایت آمده است، هر گاه همسران می خواهند با هم همبستر شوند «بسم الله الرحمن الرحیم»  بگویند، مراقب باشند چونکه در آن هنگام احتمال انعقاد نطفه آینده وجود دارد، از هر گونه گناه دور باشند، حتی فکر گناه نکنند تا به اصطلاح، شیطان در نطفه ی آنان شریک نگردد.
آقا أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می فرمایند: هر گاه کسی قصد آمیزش دارد، بگوید: «بسم الله و بالله اللهم جَنِّبنی الشّیطان ما رَزَقتَنی»؛ به نام خدا و برای خدا، خدایا دور ساز شیطان را از آنچه به من روزی می دهی.وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۳۶
[۱۲] برای اینکار، زوجین تقویم سال را برداشته و روز یا شب انعقاد نطفه و نزدیکی را به همراه ۹ ماه زمان حمل بارداری و تولد فرزند مشخص نمایند به گونه ای تنظیم نمایند که شب جماع و نزدیکی بعد از گذشت 3 روز از عادت ماهانه زن باشد.
[۱۳] در این چهل روز زوجین تصمیم بگیرند که همیشه دائم الوضو بوده و حتی الامکان با هم نزدیکی و مقاربت نداشته باشند.(چله گیری در بالا بردن قوای جنسی و میل به نزدیکی در شب موعود و انعقاد بسیار مؤثر و موجب تقویت اسپرم مرد بوده و همچنین تخمک زن را هم در باروری تقویت می نماید).
[۱۴] مرد ختم قرآن را به نیّت حضرت رقیه ( سلام الله علیها ) انجام دهد و زن ختم قرآن را به نیّت حضرت علی اصغر (علیه السلام) بجا آورد. بهتر است ختم قرآن به گونه ای باشد که آغازش در شب اول اربعین گیری بوده و پایان و ختمش در شب آخر اربعین گیری و شب آغاز انعقاد نطفه و نزدیکی باشد و در پایان ثوابش را به روح پاک و مطهر حضرت علی اصغر و حضرت رقیه (علیهما السلام ) هدیه فرمایند. ( این عمل می تواند روح معنویت انسان را بالا برده و در تزکیه و تصفیه روح و نفس مؤثر باشد و همچنین باب رحمت الهی را بر روی انسان باز نماید).
[۱۵] و بعد از پایان دعا خواسته و حاجات خود را مدّ نظر بیاورند و از خداوند طلب فرزندی صالح و سالم را بنمایند. ( این عمل موجب میشود رحمت الهی و رضایت ۱۴ معصوم را به همراه داشته باشد و فتح باب رحمت سریع تر انجام گیرد. انشاءالله.
[۱۶] تا حتی الامکان از معصیت و گناه و یا از مجالس های گناه به شدت دوری کنند و در خوردن غذاها و آشامیدنیها دقیق بوده و مواظب باشند که از لقمه حرام به شدّت دوری نموده و یا حتی از غذاهای شبه ناک هم دوری کنند . ( پیشنهاد می شود زوجین، در طی این مدت از مهمانیها خود داری فرمایند مگر به اندازه ضرورت ) چرا که گناه و معصیت و همچنین غذاهای حرام، تأثیر بسیار سوء و بدی بر روی جنین گذاشته و انسان را از رسیدن به خواسته مطلوب باز میدارد.
[۱۷] در فاصله این مدت بلکه در همه ایام نسبت به هم مهربان و دلسوز بوده و تواضع و فروتنی را در زندگی خود پیشه سازند و همدیگر را به صبر و پایداری نسبت به اِعمال این دستور العمل یاری کنند و این را هم بدانند که نبایستی از دعا و مناجات با یکتا قادر متعال غافل بوده بلکه او را بایستی سرمنشاء فیض لایزال دانست و بر او توکّل نمود.
[۱۸] زوجین محترم تصمیم بگیرند در طول مدت اربعین گیری تا حتی المقدور روزه دار باشند. (یک اربعین شامل چهار دهه میباشد) پیشنهاد می شود که زوجین در هر دهه ۳ روز روزه باشند بلکه در دهه چهارم در صورت مقدور بودن هر ده روز را روزه باشند به گونه ای که فشار بر آنها عارض نشود و حتی الامکان در روز چهلم حتما روزه باشد. انجام این عمل موجب تخلیه و تحلیه درونی بوده و نورانیت قلب و شفافیت دل، حکمت و خوشنودی پروردگار را به همراه دارد، که این امور می تواند نقش بسیار عمده و به سزایی را در نیکویی انعقاد نطفه ایجاد نموده و زوجین را به سمت خواسته مطلوب، سریع سوق دهد.
[۱۹] تا انشاءالله خداوند از سر خوان و کرم و فضلش فرزندی را به آنان عطا فرماید که موجب روشنی چشم، عزّت و سرافرازی پدر و مادر گردد.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -