سؤال: فرضا مسلمانى در يكى از كشورهاى اسلامى يا غير اسلامى سكونت دارد جنگى از قبيل جنگهاى امروزى كه جنبه سياسى و اقتصادى دارد رخ مى دهد وظيفه اين فرد مسلمان مخصوصا موقعى كه الزام به شركت در آن باشد چيست؟
جواب: جنگ با مسلمين - مگر در مقام دفاع از نفس يا عرض يا مال - جائز نيست.
سؤال: شهدائى كه احكام شهيد بر آنها جارى است، چه كسانى اند؟.
جواب: هر كس در زمان غيبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دين و دفاع از اسلام - نه جهات ديگر - كشته شود حكم شهيد بر او جارى است.
سؤال: انسان، چه مرد و چه زن، كوچك يا بزرگ - ولو كافر - اگر در راه اهداف اسلام و مسلمين كشته شود شهيد است يا نه؟ و اگر شهيد است بايد غسلش داد يا نه؟.
جواب: غسل و كفن و دفن كافر، جايز نيست و مسلمان مقتول در ميدان جنگ كه با اذن پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم يا امام عليه السلام بوده غسل ندارد و كفن نمىشود، بلكه با همان لباس بايد دفن شود و همينطور كسى كه در راه حفظ بيضه اسلام در معركه قتال در زمان غيبت كشته شود و در غير اين صورت، واجب است او را غسل دهند و كفن نمايند هر چند ثواب شهيد داشته باشد.
سؤال: در مواقعى كه بين كيان و بيضه اسلام و رضايت پدر و مادر تعارض پديد آيد وظيفه فرزندان در اين هنگام چيست؟.
جواب: در صورت احتياج به دفاع از اسلام رضايت پدر و مادر در صورت امتناع از اذن شرط نيست و دفاع از اسلام مقدم است والله العالم.
سؤال:اگر در خط مقدم جبهه فعلى ايران كسى كشته شود آيا شهيد است و مىشود او را با لباس خودش بدون غسل و تيمم و كفن، دفن نمود يا خير؟ و مس او موجب غسل است يا نه؟.
جواب: اگر مؤمن طرفدار حق، در معركه و خط مقدم جبهه كشته شود شهيد محسوب است و احتياج به غسل و تيمم و كفن ندارد و با لباس خود دفن مىشود. بلى اگر برهنه باشد بايد او را كفن نمايند و اگر كسى او را مس كند غسل مس ميت بر او واجب نيست.
سؤال:اشخاص ديگرى غير از رزمندهها مثل مبلغ، مداح، خطاط، دكتر، آشپز، ميكانيك، و غيرهم كه به جبهه مىروند اگر در آنجا كشته شوند شهيد محسوب مىشوند و احكام شهيد را دارند يا خير؟.
جواب: اگر در ميدان جنگ كشته شوند حكم شهيد را دارند.
سؤال:بفرمائيد در جنگ هاى اين زمان كه از فاصله چند كيلومترى، خمپاره يا گلوله توپ يا غير اينها مىآيد و رزمنده يا غير رزمنده كشته مىشود تا چه حدودى ميدان جنگ محسوب است؟.
جواب: تا حدودى كه در نظر عرف ميدان جنگ حساب مىشود.
سؤال: بعضى افراد مىگويند كه خداوند تمام گناهان شهيد را مىآمرزد او را مىبخشد آيا اگر شخصى قضاء نماز و روزه داشته و مستطيع بوده و مالى كه خمس يا زكات به آن تعلق مىگيرد داشته شهيد شود نماز و روزه او قضا دارد و بقيه واجباتش را كه انجام نداده بايد براى او انجام بدهند يا خير؟.
جواب: بلى بايد دين خلقى و خدائى شهيد ادا شود و قضاء حج و نماز و روزه و سائر واجبات ساقط نمىشود.
سؤال: آوردن غنائم جنگى تا چه حد جايز است؟
جواب: غنائم جنگى از مسلمين عراقى اگر از قبيل اسلحه و آلات جنگى باشد بايد به دولت جمهورى اسلامى تسليم شود و اگر از قبيل لباس و پول و اشياء ديگر باشد، مجهول المالك است و اختيار آن با حاكم شرع جامع الشرائط است.
سؤال: آيا مىتوان با لباس يا ساعت يا چيز ديگرى كه متعلق به دشمن است و در جبهه به غنيمت گرفته شده نماز خواند يا نه؟.
جواب: اگر به قصد رساندن به مصرف شرعى باشد مىتواند در آن نماز بخواند و اگر براى خود برداشته باشد، نماز در آن اشكال دارد.