انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی تبریزی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

كفارات

سؤال١٧٣٨--آيا براى اداى كفاره كافى است كه انسان آن پول را به افراد امينى كه با فقرا ارتباط دارند برساند و آنها به تعداد عيالات و افراد تحت تكفل آن فقير براى هركدام قيمت يك وعده غذا ( دو قرص نان سنگك كه ١٠ سير بيشتر مى‌شود) بدهند و بگويند كه براى مصرف در نان است؟ در مصرف آن به خود آن فقير اعتماد كنند؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد با پول طعام بخرد و به فقير بدهد يا اينكه به كسى پول بدهد كه اطمينان دارد اين كار را انجام مى‌دهد، و الله العالم.

سؤال ١٧٣٩- در صورتى كه مكلّف اطمينان داشت كفارۀ نقض عهد ٣ روزه است، نقض عهد كرد، سپس معلوم شد بيشتر بوده بطورى كه اگر قبلاً مى‌دانست بى‌شك يا عهد نمى‌كرد و يا نقض نمى‌كرد، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ بايد كفارۀ نقض عهد را بپردازد؛ ندانستن حكم مترتب بر نقض عهد تأثيرى ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٧۴٠- كسى هم نقض قسَم كرد و هم كفارۀ ماه رمضان به گردن دارد، از آن هنگام سالها گذشته، اينك نمى‌داند چند قَسَم نقض نموده و چقدر كفاره بدهكار است، همچنين شك دارد آيا فلان كارش روزه را باطل كرده يا نه، از اين رو گذشتۀ كارهايش روشن نيست، چه بايد بكند؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه در تعداد موجبات كفاره شك دارد، مقدارى كه يقين يا

اطمينان دارد مرتكب شده، كفارۀ آن را بپردازد؛ و نيز اگر شك دارد در افطار عمدى روزۀ ماه رمضان موجب كفارۀ جمع را مرتكب شده يا كفارۀ تخييرى، مى‌تواند به اتيان يكى از اطراف كفارۀ تخييرى اكتفا كند، و الله العالم.

سؤال ١٧۴١- نذر او به اين شكل بود: اگر فلان كار را كرد بلافاصله مبلغى را به فقير بدهد؛ آن كار خلاف را كرد، ولى جريمه را نداد، آيا كفاره دارد؟

جواب: باسمه تعالى؛ در فرض مزبور-چنانچه نذر شرعى منعقد شده-بايد كفاره بپردازد، و الله العالم.

سؤال ١٧۴٢- نذر كرد اگر آن كار خلاف شرع را كرد، فرداى همان روز روزه بگيرد؛ در صورت انجام آن كار، و روزه نگرفتن، تكليف چيست؟

جواب: باسمه تعالى؛ اگر نذر شرعى منعقد شده بايد كفاره بپردازد، و الله العالم.

سؤال ١٧۴٣- براى آنكه خود را از گناه دور بدارد، نذر زيادى كرده و قَسَم نيز خورده، اكنون كفاره‌هاى زيادى به گردن دارد؛ نيز او نمى‌دانست اگر قسَم را زير پا بگذارد، كفاره به گردنش مى‌آيد، اكنون كه بعضى از قسَم‌ها را به ياد ندارد، چه كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ ندانستن ترتّب كفاره بر نقض قسَم و نذر، مانع ترتّب كفاره نمى‌شود؛ هر مقدار كه متمكن است، بپردازد، و نسبت به بقيه استغفار كند بعد اگر متمكن شد بپردازد، و اگر متمكن نشد استغفار كافى است، و الله العالم.

سؤال ١٧۴۴- كسى كه بدون تحقيق و جستجو، در حالى كه روزه بر او واجب بود، خورده، آيا گذشته از قضا، كفاره هم بدهكار است؟

جواب: باسمه تعالى؛ كفاره ندارد، و الله العالم.

سؤال ١٧۴۵- اگر كفارۀ روزه تا يك سال پرداخته نشود، اضافه مى‌شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ همان كفارۀ اول است، و الله العالم.

سؤال ١٧۴۶- شخصى بدون اذن و وكالت زيد، كفارۀ او را بدهد، آيا كفايت مى‌كند؟

جواب: باسمه تعالى؛ چنانچه بدون وكالت و اذن صورت گيرد، مجزى نيست، و الله العالم.

سؤال ١٧۴٧- كفاره‌هاى مردم كه جمع‌آورى مى‌شود، روا مى‌دانيد در همانجا صرف مسجدها و مدارس دينى و فقيران شود؟

جواب: باسمه تعالى؛ كفاره براى فقير است و بايد صرف آنها شود، و صرف در غير آن مورد جايز نيست، و الله العالم.

سؤال ١٧۴٨- زنى كه روزۀ خود را براى بچۀ در رحم يا بچۀ شيرخوار مى‌خورد، آيا كفارۀ آنها بر گردن اوست يا شوهرش؟

جواب: باسمه تعالى؛ كفاره و فديۀ زن به عهدۀ خود اوست، و چيزى جز نفقۀ واجبه بر شوهر نيست، و الله العالم

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -