انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی سیستانی (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: ادای قرض به ربا خوار جایز است ؟

جواب:  اداء اصل قرض واجب است زیرا اصل قرضش صحیح است و شرط باطل است .

سؤال: در صندوق خانوادگی ماهیانه شرط است که مبلغ ثابتی داده شود ودر همان جلسه کل مبلغ جمع شده از خانواده ها به صورت قرعه کشی به یکی از اعضایکه عضوبوده وپول گذاشته وام می دهند.آیا دریافت وام به این صورت صحیح است؟

جواب:  اشکالی ندارد.

سؤال: اگر چیزی را از کسی قرض بگیریم ودهنده شرط کند که در صورت تأخیر از مقرر وجهی را بعنوان جریمه مازاد برشیء مقروض دریافت کند اشکال دارد؟

جواب:  جایز نیست.

سؤال: وقتی قرض داده می شود از ملک او خارج می شود یا خیر ؟

جواب:  از ملک قرض دهنده خارج و به ملک گیرنده وارد می شود .

سؤال: قرض دادن بشرط اینکه باید در حساب مبلغی به نسبت داشته باشد چه حکمی دارد  

جواب:  پول گذاشتن با شرط قرض دادن بعد از آن جائز نیست ، ولی اگر شرط نکند قرض گرفتن بعد از آن جائز است .

سؤال: آیا می توان پول مدرسه علمیه را به کسی قرض داد ولو بنحو مدت دار یا خیر ؟

جواب:  نباید پول مدرسه رابه کسی بعنوان قرض داد و این کار جایز نیست و گیرنده باید پول را هرچه زودتر برگرداند .

سؤال: اگر مقروض قرض را در وقت معین پرداخت نکرد ، آیا برای تأخیر آن ، گرفتن زیادی جایز است ؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال: آیا می توان دینی را که در ذمه هست تبدیل به طلا نمود بدین معنی که چون ادعی می کند ندارم یکسال با او صبر کنم منوط بر اینکه ذمه او از تومان به طلا تبدیل شود یا جایز نیست ؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال: اگر مدیون نتواند در وقت معین اداء دین کند و چکی از فردی نزد او باشد (مدت دار) یا خود چکی صادر کند (مدت دار) اگر طرفین قبول کنند که مبلغ آنرا کمتر حساب کنند بخاطر مدت آن چه حکمی دارد ؟

جواب:  جایز نیست .

سؤال: اگر قرضها آن قدر کم باشد که بعد از چند سال خجالت بکشد به او برگرداند حکمش چیست ؟

جواب:  خجالت عذر نیست و باید پول آنها را بدهد یا رضایت بخواهد و در مورد آنها که نمی شناسد یا دسترسی ندارد اگر از یافتن آنها مأیوس باشد همان مقدار پول را به فقیر صدقه بدهد و به احتیاط واجب باید از حاکم شرع اجازه بگیرد

سؤال: آیا می توانیم جهت خرید مسکن ، پول با بهره قرض بگیریم ؟

جواب:  می توانید پول را از بانک به عنوان مجهول المالک دریافت کنید و از طرف حضرت آقا به خودتان قرض دهید و پرداخت اقساطی که بانک بعداً از شما با زیاده مطالبه می کند مانعی ندارد .

سؤال: عده ای از مردم جمع می شوند و ماهانه مقدار مشخصی پول می گذارند و به قید قرعه جمع این پول را هر ماه به یک نفر از جمع خودشان می دهند و به همین ترتیب مبلغ مشخص پول را برمی گردانند چه حکمی دارد؟

جواب:  اشکال ندارد و اولین کسی که پول را می گیرد از دیگران قرض می گیرد و تدریجاً ادا می کند و آخرین کس فقط آنچه را قرض داده یک جا باز پس می گیرد و کسانی که در وسط اند به نسبت پولی که داده اند یا نداده اند حکم اولین کس و آخرین کس را دارند.

سؤال: نیاز به یک ماشین دارم. آیا می توانم مبلغ دو میلیون تومان از کسی به عنوان کار کردن بگیرم و پس از یک ماه با توجه به اینکه سود هم خواهم کرد مبلغ ۹۰ هزار تومان به عنوان سود به او بدهم. (لازم به یادآوری می باشد که این دو میلیون را فقط برای یک ماه می خواهم و این کار در ایران توسط بانکهای مختلف برای خرید منزل و ماشین انجام می شود). آیا این راه شرعی است یا خیر؟ آیا راه شرعی دیگر دارد که بتوان از این پول استفاده کرد؟

جواب:  اگر قرض به شرط سود باشد ربا و حرام است و اگر بدون شرط باشد حلال است.

سؤال: از کسی مبلغ زیادی قرض الحسنه گرفته ام بمدت یک ماه که جنسی را خرید و فروش کنم . آن شخص به هیچ عنوان سود و یا بهره از من نخواسته است . در صورتیکه من با خرید و فروش آن جنس (خودرو) نه سود کنم و نه ضرر آیا می توانم بدون خبر او هدیه یا مبلغی تشکر بپردازم ؟ آیا راه تشکر دیگر شرعی که در آن هدیه ای باشد وجود دارد ؟

جواب:  جایز بلکه مستحب است .

سؤال: من خودکاری از کسی قرض گرفتم برای نوشتن در مکانی شلوغ و بعد آن آقایی که این خودکار را به من داد رفت و من او را پیدا نکردم و او را هم نمی شناسم تکلیف من در رابطه با خودکار ایشان چیست؟ آیا می توانم از آن استفاده کنم؟

جواب:  اگر اطمینان دارید که او از خودکار خود صرف نظر کرده است و یا اینکه اطمینان دارید که به تصرف شما راضی است می توانید خودکار را در اختیار خود قرار دهید و به آن تصرف کنید، و الا لازم است که او را صدقه دهید و به احتیاط واجب لازم است که تصدق به اذن حاکم شرع باشد.

سؤال: از کسی مبلغی پول قرض می خواهیم بگیریم یا بدهی شخص پول دهنده شرط می کند بنده یک ونیم برابر آن را در چند قسط از شما می گیریم پول را به شما می دهم.
۱- آیا پول اضافه ای که وام دهنده می گید حلال است یا حرام؟
۲- آیا برای قرض گیرنده شرعاً مشکلی پیش می آید؟

جواب:  ۱- حرام است.
۲- بر او هم حرام است.

سؤال: میخواهم تمام بدهی ها و قرضهایم را پرداخت کنم سعی من بر این است که بدهی را که من میدانم را پرداخت کنم ولی مشکل اینجاست که یقین ندارم که چند نفر از من طلب دارند و چه مقدار؟
در گذشته من بعضی را فریب هم داده ام برای مثال من چیزهایی را خریداری میکردم و از انجا که فروشنده خیلی اطلاع نداشت من پولش را پرداخت نمیکردم .
لطفا بفرمایید که چگونه میتوانم از بار سنگین حقوق العباد خودم را رهایی بخشم؟

جواب:  ان مقداری که مطمئن هستید پرداخت کنید و اگر به صاحبانشان دسترسی ندارید بعد از اجازه گرفتن از طرف انها صدقه بدهید.

برای ارسال سوال جدید اینجا را کلیک کنید


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -