انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی مظاهری (مدظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

صحّت طلاق اجباري 

سؤال: جوانی هستم که همسرم مدت 7 ماه است که ترک منزل نموده و قصد طلاق دارد. لذا به خاطر این مسئله و نیز شناخت کامل از عدم تمکن مالی اینجانب مطالبه مهریه نموده و با این شرایط پیشنهاد طلاق توافقی کرده است. اینجانب نیز به خاطر فشار و سایر موارد مجبور به این کار شده‌ام. خواهشمند است بفرمائید آیا با توجه به رضایت قلبی اینجانب و نیز در شرایط فشار، آیا با توجه به اينکه مجبور شده‌ام و رضایت قلبی ندارم، این طلاق صحیح است؟

جواب: طلاق صحیح است.

 

 ازدواج دختر بدون اذن پدر 

سؤال: دختری به پسری علاقه مند می شود ولی خانواده او به علت تحصیلات پایین دختر با ازدواج آنها مخالفت می کنند. این دختر و پسر بدون اذن پدر دختر عقد می کنند و مدتی است که با هم ارتباط دارند. عقد آنها در دو صورت موقت یا دائم بودن چه حکمی دارد ؟

 جواب: ازدواج بايد با اذن پدر باشد.

 

 ازدواج دختر با نظر مادر و بدون رضايت پدر 

سؤال: عقد دختری كه با نظر مادر و بدون رضايت پدر واقع شده، چه حكمى دارد؟ 

جواب: رضایت پدر شرط است و اگر بی جا و با بهانه رضایت نمی دهد باید حاکم شرع رضایت بدهد.

 

محرميت دايم محارم سببي 

سؤال: محارم سببى مانند مادر زن و ربيبه بعد از قطع سبب باز هم محرمند؟ 

جواب: محرم هستند.

 

 نامحرم بودن دختر زن بر شوهر قبلي 

سؤال: اگر مردى زن خود را طلاق دهد و زن با مرد ديگرى ازدواج كند و از او دخترى پيدا كند، آيا اين دختر بر مرد اول محرم است؟ 

جواب: نامحرم است.

 

   جهل به مساله ازدواج هم زمان دو خواهر 

سؤال: فردي با جهل به مساله حرام بودن ازدواج همزمان با دو خواهر، با خواهر زن خود صیغه خوانده است ولي الان با علم به مسأله، زن دوم را رها نمى كند. آيا زناشويى با خواهر دوم زنا محسوب مى شود؟ و اگر زن راضى باشد، زانيه مى باشد؟ 

جواب: بلی این کار حرام و زنا است.

   

 

 ازدواج دختر با برادر زن پدر 

سؤال: مردى دو زن دارد، دختر زن اولِ خود را كه دختر خودش نيز هست به عقد برادر زن دوم خود در مى آورد، آيا صحيح است؟ 

جواب: صحیح است.

 

ازدواج با دختري که با برادر او لواط شده 

سؤال: شخصى با پسر بچه اى لواط كرده و بعداً با خواهر او ازدواج کرده است. بعد فهميده بر او حرام بوده است ولى نمى داند لواط، قبل از بلوغ پسر بچه واقع شده يا بعد از بلوغ، حكم ازدواج اين شخص چيست؟ 

جواب: صحیح است.

 

ازدواج موقت شوهر در دوران حاملگي شوهر 

سؤال: آيا مردان متاهل در دوران حاملگي همسر خويش مي توانند به خاطر وضع خاص همسر خود ازدواج موقت كنند؟

 جواب: از خود آن زن ارضا شود.

 

نامرحرم بودن داماد يک زن به زدن ديگر مرد 

سؤال: مردى كه داراى دو زن باشد، آيا داماد يكى از اين زنها به زن ديگر آن مرد محرم است؟ 

جواب: نامحرم است.

 

 نامحرم بودن پسر زن به همسر ديگر شوهر فعلي 

سؤال: اگر زنى به ازدواج مردى درآيد و از شوهر سابق خود پسرى داشته باشد، آيا اين پسر به زن ديگر آن مرد محرم است؟ 

جواب: نامحرم است.

 

 ازدواج با خواهر لواط شونده با علم به حرمت آن 

سؤال: مردي با علم به اين كه با پسری لواط كرده است، با خواهر او ازدواج مي كند، حكم اين ازدواج چيست؟ و اکنون چه وظیفه ای دارد؟ 

جواب: نمی تواند ازدواج کند

 

 ازدواج با همسرمتوفي در زمان عده 

سؤال: مردى زنى را به عقد موقت خود درمى آورد. بعد از يك سال متوجه مى شوند كه زن در هنگام عقد در عده وفات شوهر خود بوده است. فعلاً حكم اين ازدواج چيست ؟ 

جواب: عقد صحیح نبوده است ولی گناه نکرده است و اگر بخواهد به عقد جدید با او ازدواج کند، می تواند.

 

حرمت ابدي يا زن شوهر دار 

سؤال: آيا زنا با زن شوهردار، موجب حرمت ابدى مى شود يا نه؟ 

جواب: اگر ضرورتی نیست این کار را نکنید.

  

 عدم رضايت مادر در ازدواج 

سؤال: آیا اگر مادر راصی به ازدواج نباشد می توان ازدواج کرد؟واگر راضی به ازدواج نشد چه باید کرد؟ 

جواب: می تواند، ولی اگر رضایت او را به دست آورند خیلی به جا است.

 

ازدواج فرزندان زن و مرد با همديگر 

سؤال: مردى با زنى ازدواج كرده است، آیا پسر و دختر این زن و مرد که از همسران قبلی هستند، می توانند با هم ازدواج کنند؟ آیا صحت این ازدواج شرایطی دارد؟ 

جواب: می توانند.

 

لواط در طفوليت و ازدواج با خواهر 

سؤال: اینجانب داراى همسر و چهار فرزند مى باشم و متدين نيز هستم، ولى با برادر همسرم، در زمان طفوليت او، متأسفانه لواط كرده ام، در موقع ازدواج هم ملتفت بودم ولى به خاطر مادرم قبول كردم. بفرماييد تكليف اينجانب چيست؟ 

جواب: عقد صحیح است.

 

 

 ازدواج پدر و پسر با دو خواهر 

سؤال: آيا پدر و پسرمى توانند با دو خواهر ازدواج كنند، پسر يك خواهر را و پدر خواهر ديگر را بگيرد؟ 

جواب: می توانند.

 

   بطلان عقد بدون طلاق قبلي 

سؤال: دخترى به عقد جوانى درآمده و پس از گذشت چند سال از عقد آنان، بدون اينكه عروسى صورت گيرد، به علت بروز مشكلاتي زن از او تقاضاى طلاق مى كند كه با مخالفت مرد مواجه مى شود، دختر نيز بدون طلاق گرفتن، از منزل فرار مى كند و با مرد ديگرى كه خبر از وضعيت اين دختر نداشته ازدواج مى كند .اكنون وظيفه اين زن كه بدون طلاق از زوج اول با دومى ازدواج كرده و داراى دو فرزند مى باشد، چيست؟

 جواب: عقد دوم باطل است.

  

 محرميت دختر خواهر رضاعي 

سؤال: آيا دختر خواهر رضاعى بر انسان محرم است، حكم ازدواج با او چيست؟ 

جواب: محرم است.

 

ازدواج با خواهر خواهر رضاعي 

سؤال: پسر و دخترى چند سال پيش، به احتمال قوى به علت خوردن شير مادران همديگر، برادر و خواهر رضاعى شده اند. حال پسر مى خواهد با خواهر همان دختر ازدواج كند، آيا اين ازدواج جايز است يا خير؟

 جواب: تا یقیین به تحقق رضاع و شرایط نداشته باشد جایز است.

 

 ادعاي زن مبني بر زناي اکراهي 

سؤال: خانمى در اثر زنا حامله شده است و ادعا مى كند كه مجبور بوده است. اما مرد زانى منكر است، آيا زانيه مستحق مهرالمثل مى باشد؟ آيا حد زناى اكراهى بر زانى جارى مى شود يا خير؟

جواب: ادعای زن پذیرفته نیست مگر زنای به عنف اثبات شود.

 

 

 ازدواج دختر بالغه و رشيده به اجبار 

سؤال: ازدواج دادن دختر بالغه و رشيده به اجبار به صورتى كه قطعاً راضى نيست، چه حكمى دارد؟ 

جواب: در فرض مذکور عقد صحیح نیست، ولی همین مقدار که حاضر به عقد شد بعداً بگوید راضی نبودم فایده ندارد و عقد صحیح است، مگر عدم رضایت اثبات شود.

 

خواندن صيغه ازدواج توسط عالم سني 

سؤال: من در كشورى كه عالم شيعه وجود ندارد، دانشجو هستم و قصد ازدواج دارم. آيا می شود عقد را یکی از علماي اهل تسنّن بخوانند يا اينكه رضايت طرفين كافى است یا راه دیگری دارم؟

جواب: با تلفن یکی از علمای شیعه بخواند یا با سایت و نامه وکالت بدهد، یکی از علمای شیعه بخواند.

 

آگاهي نداشتن عاقد به محتواي صيغه 

سؤال: اگر عاقد از شرايط نكاح و معناى صيغه، آگاهى نداشته باشد، آيا عقد نكاح صحيح است؟ 

جواب: عقد صحیح نیست.

 

 قصد انشاء در عقد براي کسي که سواد ندارد 

سؤال: اگر كسى سواد خواندن و نوشتن نداشته باشد و هنگام عقد خواندن، قصد انشاء كند، آيا مى تواند صيغه را جارى كند؟

 جواب: بهتر است یکی از علمای شیعه بخواند.

 

 اجازه مادر در صورت فوت پدر 

سؤال: اگر پدر فوت كند، آيا مادر مى تواند اجازه صيغه دخترش را بدهد؟ 

جواب: اگر جد پدری ندارد، می تواند.

  

 ازدواج موقت بدون اذن پدر در صورت زائل شدن بکارت 

سؤال: اگر زنى بر اثر زنا بكارتش از بين رفته باشد، آيا براى ازدواج موقّت، اجازه گرفتن از پدرش لازم است يا خير؟

جواب: لازم است.

  

 ازدواج اجباري قبل از بلوغ 

سؤال: دخترى قبل از بلوغ توسط پدرش به عقد مردي در مي آيد ولي بعد از بلوغ حاضر به زندگى با او نيست، زيرا در جمعي وارد شده است كه قائل به كفر شيعه هستند و ترس از ضرر جانى دارد. تكليف او چيست؟

 جواب: در فرض مذکور باید ازدواج نکند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -