انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: اجزاء و قطعات جدا شده از بدن میت در صورتی که مشتمل بر استخوان باشد غسل دارد حال بر اثر تصادف چند قطعه از بدن جدا شده قطعات را جدا جدا باید غسل داد یا با هم؟

جواب: اگر مجتمعا ممکن باشد مانعی ندارد.

سؤال: شخصی تصادف کرده و فوت کرده و غسل او ممکن نیست ناچار باید او را تیمم دهند صورت او خون آلود است و خون آن بند نمی آید به طوری که دست تیمم دهنده الوده به خون می شود وظیفه چیست؟

جواب: پارچه ای روی صورت بگذارند و غسل دهند.

سؤال: قبرستانی که 24 سال است در آن دفن نمی شود آیا شهرداری می تواند آنجا را فضای سبز کند؟

جواب: هر گاه نبش قبر صدق نکند و وقف برای قبرستان نباشد مانعی ندارد و مادامی که اسکلت بدن به صورت استخوان موجود است نبض صادق است مگر آنکه خاک شده باشد  تا یقین به خاک شدن پیدا نکنند استصحاب حرمت نبش باقی است و در مورد وقفیت تا مادامی که وقف بودن محرز نشده از مباحات است.

سؤال: قبر شخص پس از اندارس متعلق به کیست؟

جواب: اگر زمین قبر از مباحات بوده یا وقف برای دفن اموات و قبرستان مومنین بوده پس اندراس ورثه در آن حقی ندارند و اگر ملک شخصی میت بوده کما فرض الله بین ورثه تقسیم می شود.

سؤال: فرزند اینجانب در اثر تصادف کشته شده و در حدود 10 ماه قبل در محل نامناسبی دفن گردیده که مورد رضایت پدر و مادر نیست آیا اجازه می فرمایید با وسایل مهندسی جدید قبر او را از محل مزبور انتقال دهند بدون نبش قبر؟

جواب: با فرض عدم صدق نبش قبر ظاهرا مانعی ندارد.

سؤال: اشراری که در حین درگیری کشته می شوند یا دستگیر می شوند و به عنوان محارب کشته می شوند آیا نماز و غسل دارند؟

جواب: تجهیز میت مسلمان واجب است مگر دو مورد که استثنا شده یکی شهید و دیگری مقتول به رجم و قصاص.

سؤال: هر گاه بچه که متولد شده دو قلو و بهم چسبیده باشد و پس از مدت کمی بمیرد در دفن آنها استقبال چگونه می شود با اینکه قهرا یکی پشت به قبله می شود ؟

جواب: چون ادله اعتبار استقابل میت اطلاق لفظی ندارد میت را به همان نحو دفن کنند و همچنین مادر و بچه را مادر را رو به قبله بخوابانند.

سؤال: اگر حنوط فراموش شود آیا نبش قبر جایز است؟

جواب: اگر بدن نپوسیده و فاسد نشده و هتک نیست نبش جایز است.

سؤال: استخوان های شهید را پس از سالها از جبهه آورده اند و داخل کیسه ای است آیا غسل و کفن و نماز و حنوط واجب است؟

جواب: هر گاه جم استخوانهای میت بدون گوشت باشد واجب است جمیع اعمال مربوط به میت انجام شود مگر آنچه از شهید ساقط است و احوط در کفن قطعات سه گانه است و استقبال در دفن نیز معتبر است تا حد امکان و اگر او را در همان کیسه بدون غسل و کفن و بدون رعایت قبله دفن کرده اند اگر موجب هتک نیست نبش کنند.

سؤال: زن حامله هنگام وضع حمل مرده در حالی که سر بچه از رحم بیرون آمده و بقیه بدن داخل رحم مانده و مرده است بچه را چگونه غسل دهند آیا باید شکم مادر را پاره کرد و بچه را بیرون آورد؟

جواب: پس از چهار ماه غسل واجب است. نسبت به آنچه سقط شده و بیرون آمده و احوط رعایت غسل سر بچه است.

سؤال: اگر جسد مربوط به مسلمان باشد و ندانیم غسل میت داده شده یا نه غسل مس میت در صورت تماس واجب است یا نه؟

جواب: اگر جسد مسلمان باشد و یقین نداریم که غسل داده شده یا نه محکوم است به عدم غسل و غسل مس میت واجب است.

سؤال: در عروه آمده «لا یجوز نبش القبر المومن» آیا مراد از مومن شیعه است یا سنی را هم شامل می شود؟

جواب: احوط الحاق مسلم به مومن است در حرمت نبش قبر همانطور  که در عبارت فقها مطلق آمده و در وسیله نیز مطلق آمده .

سؤال: اگر کافری را غسل میت دهند و پس از غسل آن را مس کنند آیا غسل مس میت واجب می شود؟

جواب: غسل کافر جایز نیست و اثر ندارد و غسل مس میت به مس آن واجب می شود.

سؤال: برای دفن میت علاوه بر تجهیزات و مخارج کفن و غسل  و دفن مخارج مقدماتی نیز دارد از قبیل عوارض و مالیات و غیره، آیا همه این مخارج از تجهیز میت محسوب می شود تا از اصل ترکه خارج شود و مقدم بر سایر دیون باشد یا نه؟

جواب: آنچه تجهیز میت متوقف بر ان است از اصل ترکه خارج می شود و مقدم است بر دیون و وصیت.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -