سؤال 1 - فرضا مسلمانى در يكى از كشورهاى اسلامى يا غير اسلامى سكونت دارد جنگى از قبيل جنگهاى امروزى كه جنبه سياسى و اقتصادى دارد رخ مىدهد وظيفه اين فرد مسلمان مخصوصا موقعى كه الزام به شركت در آن باشد چيست؟.
جواب: جنگ با مسلمين - مگر در مقام دفاع از نفس يا عرض يا مال - جائز نيست.
سؤال 2 - شهدائى كه احكام شهيد بر آنها جارى است، چه كسانىاند؟.
جواب: هر كس در زمان غيبت به هنگام وجوب جهاد بر مسلمانان، در راه حفظ دين و دفاع از اسلام - نه جهات ديگر - كشته شود حكم شهيد بر او جارى است.
سؤال 3 - انسان، چه مرد و چه زن، كوچك يا بزرگ - ولو كافر - اگر در راه اهداف اسلام و مسلمين كشته شود شهيد است يا نه؟ و اگر شهيد است بايد غسلش داد يا نه؟.
جواب: غسل و كفن و دفن كافر، جايز نيست و مسلمان مقتول در ميدان جنگ كه با اذن پيغمبر صلى الله عليه وآله و سلم يا امام عليه السلام بوده غسل ندارد و كفن نمىشود، بلكه با همان لباس بايد دفن شود و همينطور كسى كه در راه حفظ بيضه اسلام در معركه قتال در زمان غيبت كشته شود و در غير اين صورت، واجب است او را غسل دهند و كفن نمايند هر چند ثواب شهيد داشته باشد.
سؤال 4 - يهود و نصارى كه اكنون موجودند مىتوان آنها را اهل كتاب دانست يا نه؟.
جواب: بلى كسانى كه معتقد به نبوت آن دو پيغمبر بزرگ باشند و تورات و انجيل را كتاب خود بدانند اهل كتاب، محسوبند.
سؤال 5 - انسان به چه صورت، كافر ذمى مىشود؟.
جواب: كافر ذمى كفار اهل كتابند مثل يهود و نصارى كه تحت شرائط مخصوصى در پناه اسلام قرار مىگيرند تا جان و مال آنها محفوظ بماند. بلى جائز است كه به كافر غير ذمى نيز به شرحى كه در كتب مفصله فقهيه، مذكور است پناه داد.
سؤال 6 - كفارى كه الآن در ايران وجود دارند كافر ذمى، محسوب مىشوند يا نه؟.
جواب: ذمى بودن آنها موقوف بر احراز شرائطى است كه در كتب فقهيه مذكور است.
سؤال 7 - كار كردن براى اهل كتاب و غير اهل كتاب از فرق مختلفه چه حكمى دارد؟.
جواب: در اين وقت كه آتش جنگ، بين اهل كتاب و مسلمانها برقرار است هرگونه عملى كه موجب تقويت آنها باشد جائز نيست.
سؤال 8 - معامله با كليمى ها چه حكمى دارد؟.
جواب: اگر از معامله با آنان در حال جنگ با مسلمين، نفعى عائد جند يهود شود كه موجب تقويت آنها باشد آن معامله، حرام و باطل است.
سؤال 9 - خوردن اموال كفار، چه حربى و چه ذمى به هر عنوان، دزدى يا به طرق ديگر جائز است يا اين كه خورنده اموال آنها مديون است؟.
جواب: اتلاف اموال كافر حربى جائز است و موجب ضمان نيست و اموال اهل ذمه اگر به شرائط اهل ذمه عمل كنند محترم و اتلاف آن موجب ضمان است.
سؤال 10 - اگر مسلمان، كفر بگويد و استغفار نكند آيا كافر ذمى است يا از اقسام كفار ديگر؟.
جواب: كافر ذمى نيست لكن اگر قبلا كافر بوده و بعد مسلمان شده و بعد از اسلام، كفر گفته مرتد ملى است و اگر توبه كند شرعا توبه او مقبول است و اگر مسلمانى است كه در حال انعقاد نطفه او پدر و يا مادر او مسلمان بوده مرتد فطرى است كه شرعا سه حكم بر او مترتب است: يكى آن كه زن او بدون احتياج به طلاق از او جدا مىشود و ديگر آن كه اموال او منتقل به ورثه مسلمان او مىشود و سوم آن كه اجراء حد، بر او لازم است. و به هر حال اگر توبه كند توبه او قبول است.
سؤال 11 - در مواقعى كه بين كيان و بيضه اسلام و رضايت پدر و مادر تعارض پديد آيد وظيفه فرزندان در اين هنگام چيست؟.
جواب: در صورت احتياج به دفاع از اسلام رضايت پدر و مادر در صورت امتناع از اذن شرط نيست و دفاع از اسلام مقدم است والله العالم.
سؤال 12 - اگر در خط مقدم جبهه فعلى ايران كسى كشته شود آيا شهيد است و مىشود او را با لباس خودش بدون غسل و تيمم و كفن، دفن نمود يا خير؟ و مس او موجب غسل است يا نه؟.
جواب: اگر مؤمن طرفدار حق، در معركه و خط مقدم جبهه كشته شود شهيد محسوب است و احتياج به غسل و تيمم و كفن ندارد و با لباس خود دفن مىشود. بلى اگر برهنه باشد بايد او را كفن نمايند و اگر كسى او را مس كند غسل مس ميت بر او واجب نيست.
سؤال 13 - اشخاص ديگرى غير از رزمندهها مثل مبلغ، مداح، خطاط، دكتر، آشپز، ميكانيك، و غيرهم كه به جبهه مىروند اگر در آنجا كشته شوند شهيد محسوب مىشوند و احكام شهيد را دارند يا خير؟.
جواب: اگر در ميدان جنگ كشته شوند حكم شهيد را دارند.
سؤال 14 - بفرمائيد در جنگ هاى اين زمان كه از فاصله چند كيلومترى، خمپاره يا گلوله توپ يا غير اينها مىآيد و رزمنده يا غير رزمنده كشته مىشود تا چه حدودى ميدان جنگ محسوب است؟.
جواب: تا حدودى كه در نظر عرف ميدان جنگ حساب مىشود.
سؤال 15 - بعضى افراد مىگويند كه خداوند تمام گناهان شهيد را مىآمرزد او را مىبخشد آيا اگر شخصى قضاء نماز و روزه داشته و مستطيع بوده و مالى كه خمس يا زكات به آن تعلق مىگيرد داشته شهيد شود نماز و روزه او قضا دارد و بقيه واجباتش را كه انجام نداده بايد براى او انجام بدهند يا خير؟.
جواب: بلى بايد دين خلقى و خدائى شهيد ادا شود و قضاء حج و نماز و روزه و سائر واجبات ساقط نمىشود.
سؤال 16 - آوردن غنائم جنگى تا چه حد جايز است؟.
جواب: غنائم جنگى از مسلمين عراقى اگر از قبيل اسلحه و آلات جنگى باشد بايد به دولت جمهورى اسلامى تسليم شود و اگر از قبيل لباس و پول و اشياء ديگر باشد، مجهول المالك است و اختيار آن با حاكم شرع جامع الشرائط است.
سؤال 17 - آيا مىتوان با لباس يا ساعت يا چيز ديگرى كه متعلق به دشمن است و در جبهه به غنيمت گرفته شده نماز خواند يا نه؟.
جواب: اگر به قصد رساندن به مصرف شرعى باشد مىتواند در آن نماز بخواند و اگر براى خود برداشته باشد، نماز در آن اشكال دارد.