سؤال ١۵۴٩ : ختنۀ زن مستحب است يا نه؟
جواب: باسمه تعالى؛ فى نفسه مستحب است، و الله العالم.
سؤال ٨۵٨ -جوان بالغ جاهل غير مختون به زيارت كعبۀ معظمه رفته طواف حج و طواف عمره و طواف نساء و نماز و ساير اعمال را بجا آورده، بعد از مراجعت به وطن ملتفت شده كه ختنه واجب است، آيا اعمال چنين شخصى صحيح است يا نه؟ و حكم صغير را لطفا بيان فرماييد، و آيا بچۀ مميّز و غير مميّز هم فرق دارد يا خير؟
جواب: بسمه تعالى -در فرض سؤال، حجّش باطل است و بعد از اختتان در صورتى كه استطاعت داشت يا استطاعت پيدا كرد، در سال بعد يا سالهاى ديگر به حج برود. و صغير چنانچه بعد از بلوغ مستطيع شد به حج مىرود و فرقى نيست كه قبل از بلوغ به حج برود يا نرود و حجّش صحيح باشد يا باطل، و اللّه العالم.
سؤال ٢٠٠٧ -در ختنه آيا لازم است كه تمام پوست روى حشفه را ببرد يا اينكه اگر مقدار كمى از پوست را برش دهد كافى است؟ چنانچه در بعض روستاهاى دور افتاده كه دسترسى به دكتر و دارو ندارند و با امكانات قديمى اطفال را ختنه مىكنند نمىتوانند تمام پوست روى حشفه را ببرند چون احتمال عفونت زخم و در نتيجه ضرر به حيات شخص است لذا مقدار كمى از پوست را قطع مىكنند به قدرى كه مسمّاى برش صدق كند، آيا اين قدر كافى است؟ در صورت عدم كفايت اگر كسى با چنين كيفيتى ختنه شده باشد تكليفش چيست؟
جواب: بسمه تعالى -بايد معظم حشفه ظاهر شود، و اگر چنين نيست شخص مكلف بايد آن را و لو با مراجعۀ به طبيب ظاهر كند، و اللّه العالم.
سؤال ٢٠٢٧ -ختنۀ خدايى كدام است؟ و حكمش چيست؟
جواب: بسمه تعالى -اگر صدق كند كه ختنۀ مادرزادى است، ختنه كردن بر او واجب نيست، گرچه احوط آن است كه اگر چيزى از حشفه زير پوست است آن را ظاهر كند، و اللّه العالم