انهار
انهار
مطالب خواندنی

متفرقات غسل

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.
متفرقات غسل؛ آیت الله تبریزی قدس سره
سؤال 220 ـ کسى که چند غسل واجب بر گردن دارد , آیا یک غسل معین از همه کفایت مى کند ؟
پاسخ: بسمه تعالى قصد قربت کافى است , واللّه العالم .
سئوال 225 ـ کـسـى که در طهارت , نجاست , وضو , نماز و غسل زیادشک مى کند , به ویژه در غسل که بسیار اب مصرف مى کند ,تکلیف چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر مقدار شک او به حدى باشد که نزد دیگران وسواس یا کثیرالشک به حساب اید به شک خود اعتنا نکند , واللّه العالم .
سئوال 227 ـ بـا غـسلى که قبل از رسیدن وقت نماز انجام مى دهد آیامى تواند نماز بخواند در مورد وضو چطور ؟
پاسخ: بسمه تعالى با غسل جنابت و مس میت و اغسال مستحبى و وضو قبل ازوقت مى تواند نماز خواند , واللّه العالم
سئوال 229 ـ چـرا با غسل جنابت مى شود نماز خواند ولى با غسلهاى دیگر نمى شود , بلکه به وضو احتیاج است ؟
پاسخ: بسمه تعالى بـنـابـر اظهر وضو با غسلهایى که مشروعیت آنها ثابت است لازم نیست و وجوب وضو یا عدم آن در حسب اجتهاد فقها از ادله شرعیه است , واللّه العالم .
سئوال 234 ـ برخى از کشاورزان به آب کشاورزى دارو مى افزایند که مانند اب مضاف به نظر مى رسد , آیا در این گونه آبها غسل ,وضو و تطهیر درست است ؟
پاسخ: بسمه تعالى صحیح است , واللّه العالم .
سئوال 235 ـ این که غسل باید به شکل حدوثى باشد , آیا باید هر جزءرا این گونه شست یا اینکه هر عضو را که به
نحو حدوثى شروع کند , کافى است ؟
پاسخ: بسمه تعالى شستن عضو به نحو حدوثى کفایت مى کند , واللّه العالم .
سئوال 236 ـ چه غسلهایى براى اداى نماز و افعالى که طهارت در آن شرط است , کفایت مى کند ؟
پاسخ: بسمه تعالى هـر غـسـلـى کـه مشروعیت و استحباب آن به طریق معتبر ثابت است مى توان با آن غسل , نماز و افعالى که طهارت در آن شرط است به جا آورد , واللّه العالم .
سئوال 238 ـ پول مسجد را خرج درست کردن حمام نموده اند غسل دراین حمام چه صورت دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى غسل در حمام مذکور درست است .و کسى که پول مسجد رامصرف کرده ضامن است , واللّه العالم .
سئوال 233 ـ دخـتـر بـالغى در مدت پنج سال پس از هر بار پاک شدن ازعادت ماهانه غسل خود را به نام جنابت انجام داده , آیا غسل و اعمالش صحیح است ؟
پاسخ: بسمه تعالى اعمالش صحیح است , واللّه العالم .

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -