انهار
انهار
مطالب خواندنی

امام حسن مجتبی علیه السلام کیست؟

بزرگ نمایی کوچک نمایی
امام حسن مجتبی علیه السلام کیست؟
امام حسن مجتبی علیه السلام یکی از پنج تن آل عباست که رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم ، عبا را بر سر آنها کشید و آیه تطهیر را که از جانب خدا نازل شده بود خواند و خدا در آن آیه تصریح می کند که آنها را مطهر و پاک گردانده است.
«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا»
امام حسن مجتبی همانست که رسول خدا صلی الله علیه و آله به حکم پروردگار دست او را گرفت و با برادر و پدر و مادرش انها را به مباهله با نصارای نجران آورد. زعیم نصاری با دیدن چهره های نورانی آنها به یاران خود گفت: من چهره هایی می بینم که اگر از خدا بخواهند کوه از جایش برکند بر می کند. مباهله نکنید و گرنه هلاک می شوید.
«انی لاری وجوها او دعو الله ان یزیل الجبل من مکانه لازاله»
بدین طریق با آن پنج بزرگوار آیه : «فمن حاجک فیه من بعد ما جائک من العلم فقل ندع ابناءنا و ابناءکم وو نساءنا و نساءکم و انفسنا و انفسکم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علی الکاذبین» (آل عمران، 61)
امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که خداوند محبت آنها را بر همه واجب کرده و آنرا اجر و پاداش رسالت قرار داده و در آنجا که می فرماید:
«قل لا اسئلکم علیه اجرا الا المودة فی القربی» از رسول خدا سوال می کنند: این «القربی» کیست که خداوند محبتشان را بر ما واجب کرده است؟
در جواب می فرماید: «علی و فاطمه و ابناهما» آنها علی و فاطمه و حسن و حسین اند. (کشاف زمخشری)
امام حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که در شأن آنها آیات سوره هل اتی نازل گردید که تا قیامت در جهان خواهد ماند و خداوند با کلماتی نظیر : «و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیرا» بر آنها ثنا فرمود.
حسن مجتبی علیه السلام از خاندانی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم آنها را بعد از خود عدیل قرآن و پناهگاه فکری و زعامت مسلمانان معرفی کرد و در حدیث متواتر که همه از آن حضرت نقل کرده اند فرمود: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابدا انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»
امام حسن مجتبی علیه السلام از اهل بیتی است که به تصریح رسول خدا صلی الله علیه و آله ، حکایت آنها حکایت کشتی نوح است، هر که بر کشتی نوح سوار شد نجات یافت و هر که تخلف کرد غرق گردید.
«اما مثل اهل بیتی کمثل سفینه نوح من رکبها نجی و من تخلف هنها غرق»
امام حسن مجتبی علیه السلام کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش فرمود: «الحسن و الحسین امامان قاما او قعدا» حسین و حسین دو رهبر و امامند، خواه به امر امامت قیام کنند و یا در اثر ظالمان مسلوب الحق شوند.
امام حسن مجتبی علیه السلام کسی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم درباره او و برادرش در حدیث متواتر فرمود:
«الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه» حسن و حسین آقای جوانان اهل بهشتند.
منبع: خاندان وحی؛ ص 281

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -