انهار
انهار
مطالب خواندنی

نفاس

بزرگ نمایی کوچک نمایی
استفتائات خون نفاس (آیت الله العظمی بهجت قدس سره)
نفاس
سؤال1100. نفاس چیست؟
پاسخ:  خون ولادت است؛ همراه با ولادت یا بعد از ولادت، از حین ولادت تا 10 روز.
خون سزارین
سؤال1101. زنى که سزارین مى شود، خونى که مى بیند آیا خون نفاس است یا خیر؟
پاسخ:  خون نفاس است.
تقارن عادت با نفاس
سؤال1102. زنى که عادت ماهانه وقتیه وعددیه دارد، اگر وقت عادت او با روز تولد بچه یکى باشد، خونى که مى بیند حیض است یا نفاس؟
پاسخ:  پس از خروج اوّلین جزء بچه، نفاس است.
غسل نفاس
سؤال1103. گفته مى شود بعد از گذشت ایام نفاس و انجام غسل، روز هجدهم هم مى بایست یک غسل انجام شود، آیا این صحت دارد؟
پاسخ:  یعنى در هشت روز بعد از ده روز ایام نفاس اگر خون دید، احتیاط مستحبى موکّد، جمع بین وظیفه استحاضه و نفاس است و در آخر به قصد وظیفه و امید مطلوبیت غسل نفاس به جا مى آورد که با غسل استحاضه در عمل متحد است.
حکم نفاس در کورتاژ
سؤال1104. از زنى، بچه اى سقط شد وتا یک ماه از آلودگى پاک نشد. سپس او را کورتاژ کرده اند و بقیه اى از بچه را در آوردند. چون بچه در حقیقت الآن به تمامه منفصل شده، آیا آلودگى این مدت تماما نفاس است یا خیر؟ اعمال عبادى که انجام داده چه مى باشد؟
پاسخ:  بلى نفاس است و اگر روزه گرفته قضا کند و محاسبه روزهاى نفاس را از وقت انفصال کامل ولد شروع کند نه از ابتدا.
شک در خون سزارین
سؤال1105. زنى که با سزارین زایمان کرده بعد از این که ایام عادت او گذشت، شک مى کند که خون موجود خون نفاس است یا خون زخم، وظیفه اش چیست؟
پاسخ:  به مسأله ى 445 و 446 رساله رجوع شود.
بیرون آمدن خون از غیر مجراى عادى
 سؤال1106. زنى که غیر طبیعى زایمان مى کند (سزارین) و بچه را از پهلوى مادر خارج مى کنند خونى که از رحم خارج میشود استحاضه است یا نفاس؟
پاسخ: اگر خون از مجراى عادى خارج مى شود، در صورتى که هنگام ولادت یا پس از آن بوده نفاس است و هم چنین از مجراى غیر عادى اگر معلوم شود همان خون است و اگر غیر این باشد استحاضه است، در صورتى که احتمال غیر استحاضه داده نشود مانند زخم و امثال آن.
وجوب وارسى بر زائو
سؤال1107. آیا وارسى بر زائو پس از پاک شدن واجب است؟
پاسخ:  پس از پاک شدن از نفاس بنا بر احتیاط واجب باید استبرا نماید یعنى داخل رحم را وارسى کند که اگر از داخل هم پاک شده است، غسل نفاس کند.
خون قبل از سقط
سؤال1108. اگر زن حامل بر اثر ترسیدن یا ضربه اى که به او اصابت کرده چند روز خون ببیند و بعد سقط کند خون قبل از سقط چه حکمى دارد؟
پاسخ:  به مسأله ى 407 و 401، رساله و به جواب سؤال قبلى مراجعه شود.
حیض پس از زایمان
سؤال1016. آیا زائو مى تواند حیض بشود؟
پاسخ:  پس از زایمان حداقل باید 10 روز فاصله شود تا خون بعد حیض حساب شود.
حکم حیض با بیرون آوردن رحم
سؤال1017. زنى حیض شده روز دوم حیض رحمش را با عمل جراحى درآوردند، آیا غسل حیض واجب است یا غسل استحاضه؟
پاسخ:  به قصد وظیفه ى فعلیّه غسل کند، کافى است.
خون دیدن زن هایى که رحم خود را خارج کرده اند
سؤال1018. زن هایى با عمل جراحى رحم خود را بیرون مى آورند و پس از آن خون هایى مى بینند. آیا خون حیض است؟
پاسخ: اگر شرایط را نداشته باشد خون حیض نیست و محکوم به خون زخم است، خصوصا اگر علامت آن را دارا باشد که خروج از طرف راست باشد همین طور اگر دو روز خون حیض دید. و روز سوم به جهت اخراج رحم دیگر خون ندید، غسل حیض بر او واجب نیست

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -