انهار
انهار
مطالب خواندنی

ائمه معصومین و نوید از حضرت مهدی علیهما السلام

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 
1) حضرت جواد از پدران گرانقدرش آورده است که امیر مومنان علیهما السلام فرمود:
«برای قائم ما غیبتی بسیار طولانی است و من شیعیان را می نگرم که در غیبت او بسان گله بدون شبان سرگردانند دنبال چراگاهند و نمی یابند.
آگاه باشید که هر کس از اینان بر دین خویشتن استوار باشد و قلبش بخاطر غیبت طولانی آن حضرت سخت نگردد چنین کسی با من است و در قیامت در درجه من.
آنگاه فرمود: قائم از ماست! هنگامی که ظهور می کند بیعت هیچ کس را بر عهده ندارد و به همین جهت هم، ولادت او در نهان انجام می گیرد و از نظرها غایب می گردد.
2)  و نیز حضرت رضا علیه السلام از پدرانش آورده است که امیرمومنان علیهما السلام به امام حسین علیه السلام فرمود:
«حسین جان! نهمین فرزند تو قائم بحق است و آشکارکننده دین و گسترش دهنده عدالت.»
امام حسین علیه السلام می فرماید: «گفتم یا امیرالمومنین! این خبر براستی تحقق یافتنی است؟»
فرمود: آری! بخدایی که محمد را فرمان رسالت داد و او را بر همه انسانیت برگزید این کار شدنی است اما پس از غیبت طولانی و سرگردانی و نابسامانی بسیار، مردمی که در آن شرایط زندگی می کنند جز خالصانی که در اوج یقین هستند و خدا از آنان به ولایت ما پیمان گرفته و در دلهایشان ایمان را مرقوم داشته و به روحی از جانب خویش آنان را تایید فرموده است؛ جز اینان، کسی بر دین خویشتن استوار نمی ماند.»
3) امام حسن علیه السلام فرمود: مردم! آیا نمی دانستید که هر کدام از ما خاندان وحی و رسالت تحت سیطره و حاکمیت طاغوت زمانش زندگی می کند و بناچار فشار ستم بر او تحمیل می گردد جز قائم ما، همو که روح خدا عیسی بن مریم به امامت او نماز می گذارد چرا که خداوند ولادت او را مخفی و شخصیت او را نهان می دارد تا هنگامی که به دستور او ظهور کند، بیعت قدر تمداری را به گردن نداشته و تحت حاکمیت ظالمی زندگی نکند.
او نهمین معصوم از نسل برادرم حسین است و فرزند بهترین زنان. خداوند در پشت پرده غیبت عمر او را به بلندای آفتاب طولانی می سازد و آنگاه به قدرت خویش او را در چهره جوانی، کمتر از 40 سال ظاهر می سازد تا همگان بدانند که خداوند بر هر کاری تواناست. (بحار، ج51، ص132)
4) از امام حسین علیه السلام آورده اند که فرمودند:
«اگر مهدی علیه السلام ظهور کند و برای اصلاح جهان بپا خیزد مردم او را انکار می کنند و نمی شناسند زیرا می پندارند که او پیر و کهنسال است در صورتی که آن حضرت در اوج جوانی ظهور می کند.(عقد الدّرر)
5) سعید بن جبیر از حضرت سجاد علیه السلام آورده است که فرمود:
در قائم ما سنت هایی از پیامبران بزرگ الهی است سنت و نشانی از پدرمان آدم، سنت و نشانی از نوح، سنت و نشانی از ابراهیم، سنت و نشانی از موسی، سنت و نشانی از عیسی، سنت و نشانی از ایوب، و سنت و نشانی از از محمد صلی الله علیه و آله وسلم است،
و اما نشان او از آدم و نوح؛ طول عمر اوست؛
و نشان از ابراهیم، ولادت نهانی و دوری گزیدن از مردم است؛
و نشان از موسی، خوف و تقیه از ستمکاران عنان گسیخته؛
و نشان از عیسی اختلاف مردم در مورد اوست؛
و نشان از ایوب گشایش و نجات پس از بلا و گرفتاری است؛
و نشان از محمد صلی الله علیه و آله و سلم قیام با شمشیر عدالت است.
6) ابو حمزه ثمالی آورده است که در یکی از روزها در محضر درس امام باقر علیه السلام بودم هنگامی که حاضران رفتند امام باقر علیه السلام فرمود:
«اباحمزه! از رخدادهایی که خداوند وقوع آن را قطعی ساخته است قیام قائم ماست. هر کس در آنچه می گویم تردید کند با حال کفر به خدا او را ملاقات خواهد کرد.
آنگاه افزود: پدرو مادرم فدای و
جود گرانمایه او باد که همنام من و هم کنیه من است و هفتمین امام پس از من.
پدرم فدای کسی باد که زمین را لبریز از عدل و داد می کند همانگونه که به هنگامه ظهورش از ستم و بیداد لبریز است.
اباحمزه هر کس سعادت دیدار او را داشت و همانگونه که به پیامبر و علی علیهما السلام سلام و درود می گوید بر ان حضرت درود گفت و فرمانبردار او گردید بهشت بر او واجب می گردد و هر کس به آن وجود گرانمایه سلام نگفت خداوند بهشت را بر او حرام ساخته و او را در آتش سوزان جای خواهد داد و چه بدجایی است جایگاه ستمکاران.
7)از امام صادق علیه السلام آورده اند که فرمود: هر کس به همه امامان اهل بیت علیهم السلام ایمان آورد و مهدی آنان را نپذیرد بسان کسی است که به همه پیامبران خدا ایمان آورده اما رسالت آخرین آنان محمد صلی الله علیه و آله وسلم را انکار کرده باشد.
 از او پرسیدند: ای پسر پیامبر! مهدی علیه السلام که از فرزندان شما خواهد بود کیست؟
فرمود: پنجمین امام از نسل موسی است او از نظرها غایب می گرد و آوردن صریح نام مقدسش برای شما روا نیست.
8) یونس بن عبد الرحمن آورده است که بر امام هفتم علیه السلام وارد شدم و گفتم:
سرورم آیا شما قائم به حق هستید؟
فرمود: آری! من قائم به حق هستم اما قائمی که زمین را از دشمنان خدا پاک می سازد و آن را همانگونه که به هنگامه ظهورش از ستم و بیداد لبریز است از عدل و داد سرشار و مالامال می سازد او پنجمین امام از نسل من است.
او به فرمان خدا و برای حفظ جان خویش، غیبتی طولانی خواهد داشت به گونه ای که گروههایی راه ارتداد در پیش می گیرند و گروهی در دین خدا و اعتقاد به امامت ثابت قدم می مانند.
آنگاه فرمود: خوشا بحال شیعیان ما آنانکه در عصر غیبت قائم ما به ریسمان ولایت و محبت اهل بیت چنگ زده و بر دوستی ما پایداری نموده و به بیزاری از دشمنان ما استوارند. آنان از ما هستند و ما از آنان، آنان به امامت ما خشنودند و ما به پیروی آنان از اهل بیت پیامبر خویش. براستی خوشا بحال آنان! بخدای سوگند که انان در روز رستاخیز با ما و در درجه ما خواهند بود.
9) ابوالصلت هروی آورده است که به امام رضا علیه السلام گفتم:
سرورم نشانه قائم شما به هنگامه ظهور چیست؟
حضرت فرمودند: یکی از نشانهایش این است که با وجود عمر طولانی بصورت جوانی شاداب و پرشکوه ظاهر می گردد به گونه ای که هر کس بر او نظاهر کند او را کمتر از چهل سال می نگرد و از دیگر نشانه هایش این است که گذشت روزگار تا آخرین لحظات زندگی او را پیر نمی سازد.
10) حضرت عبدالعظیم حسنی آورده است که به محضر امام جواد علیه السلام شرفیاب شدم و تصمیم گرفتم که از ایشان بپرسم آیا قائم آل محمد است یا دیگری؟ اما پیش از اینکه سخن آغاز نمایم ایشان فرمودند:
اباالقاسم! قائم از خاندان وحی و رسالت حضرت مهدی است هموست که در دوران غیبتش باید مردم انتظار ظهورش را برند و پس از ظهورش فرمان او را به جان بخرند و سومین فرزند از نسل من است.
بخدایی که محمد صلی الله علیه و آله وسلم را به رسالت برانگیخت و ما را به امامت برگزید اگر از عمر این جهان تنها یک روز باقی مانده باشد خداوند آن روز را طولانی خواهد ساخت تا او ظهور نموده جهان را پرا ز عدل و داد سازد همانگونه که به هنگامه ظهورش از ستم و بیداد لبریزی است.
خداوند کار قیام او را در یک شب تاریخی و جاودانه فراهم خواهد ساخت همانگونه که کار رسالت و نبوت موسی بن عمران را به هنگامی که به سوی آن آتش رفت تا برای خاندان خویش از آن برگیرد اصلاح فرمود و ان جناب در حالی بازگشت که به رسالت برانگیخته شده بود.
11) مرحوم شیخ صدوق از «ابی دلف» آورده است که گفت: خود از حضرت هادی علیه السلام شنیدم که فرمود: امام پس از من فرزندم حسن است و پس از او پسرش «قائم» همو که زمین را از عدل و داد و لبریز می سازد همانگونه که در آستانه ظهورش از ستم و بیداد لبریزی است.
12) و نیز «احمد بن اسحاق» که از شایستگان است آورده است که خود شنیدم که حضرت عسگری علیه السلام فرمود:
خدای را سپاس که مرا از این جهان بیرون نبرد تا جانشین و امام پس از مرا به من نشان داد. پسرم در چهره، خلق و خوی شبیه ترین مردم به پیامبر خداست. خداوند او را در دوران غیبتش حفظ خواهد کرد و آنگاه او را فرمان ظهور خواهد داد و آن گرانمایه زمین را لبریز از عدل و داد خواهد ساخت همانگونه که از ستم و بیداد لبریز است.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
منبع: اقتباس از کتاب از ولادت تا ظهور، آیه الله سید محمد کاظم قزوینی

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -