انهار
انهار
مطالب خواندنی

پوشش زنان در نماز

بزرگ نمایی کوچک نمایی

معناى حجاب در اسلام و میزان آن در مردان و زنان

سؤال65. حجاب از نظر اسلام چیست و چه نوع پوششى براى زن و مرد حجاب محسوب مى‏شود؟

پاسخ: حجاب، پوشاندن محل‏هایى از بدن زن یا مرد است که در مسأله 1937 رساله ذکر گردیده و هر چه بدن را بپوشاند حجاب است؛ ولى حجاب کامل براى زن چادر است. 

عدم توجه زن به پیدا بودن مو هنگام نماز

سؤال66. اگر زن در بین نماز، مویش بیرون آید و عمدا توجهى به آن ننماید، آیا نمازش باطل است؟

پاسخ: بله، باطل است.

آشکار شدن مو در نماز

سؤال67. اگر مقدارى از بدن یا موى زن هنگام نماز آشکار شود و قبل از تمام شدن نماز یا بعد از آن متوجّه گردد، حکم نمازش چیست؟

پاسخ: اگر بعد از نماز بفهمد نمازش صحیح است و اگر بین نماز بفهمد، باید فورا آن را بپوشاند و نماز او صحیح است؛ ولى احتیاط مستحب در فرض اخیر این است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.

عدم لزوم پوشاندن چهره‏ى آرایش شده زنان در نماز

سؤال68. با وجود استثنا بودن صورت زنان، اگر زنان با کارهایى از قبیل زیرابرو برداشتن و زایل کردن موهاى ریز صورت، زینت بکنند، پوشاندن صورت در نماز واجب مى‏شود؟

پاسخ: خیر.

پوشاندن چانه توسط زن

سؤال69. آیا لازم است در هنگام نماز، زن چانه‏اش را بپوشاند؟

پاسخ: آن مقدارى که جزو صورت است، لازم نیست.

باز بودن ساق زن با وجود نبودن نامحرم هنگام نماز خواندن

سؤال70. آیا در صورت نبودن نامحرم، باز بودن ساق پا در نماز اشکال دارد؟

پاسخ: جایز نیست.

پوشاندن پشت پا براى زنان

سؤال71. پوشانیدن پشت پاشنه‏ى پاها در خانم‏ها براى خانم‏ها، هنگام نماز خواندن واجب است؟

پاسخ: اظهر این است که قدمین تا مچ پا مستثنى است و مقدارى از آن، براى اطمینان از پوشانده شدن مقدار واجب، باید پوشانده شود، اگرچه احوط پوشاندن پشت پاشنه است.

پوشاندن کف پاى زن در نماز

سؤال72. در موقع نماز، لازم است کف پاى زن پوشیده باشد یا خیر؟

پاسخ: احتیاط مستحب پوشاندن کف پا است.

متوجه شدن زن به عدم پوشش برخى اندام‏هایش پس از نماز

سؤال73. اگر زن بعد از نماز متوجه شود برخى اندام‏هایش پوشش نداشته است، نمازش چه حکمى دارد؟

پاسخ: نمازش صحیح است.

 

سؤال74. اگر زن در بین نماز متوجه شود قسمتى از اندام‏هایش که باید پوشیده مى‏شده است، عریان مانده و قادر به پوشاندن آن‏ها نباشد، نمازش چه حکمى دارد؟

پاسخ: باید نمازش را قطع کند و با حفظ ساتر و پوشش از اوّل نماز بخواند.

نماز خواندن زن در لباس عروسى و لباس زینت

سؤال75. آیا زن مى‏تواند در لباس عروسى و لباس زینت نماز بخواند؟

پاسخ: بله مى‏تواند به شرط این‏که رنگ و شبح را ساتر باشد.

نماز بانوانى که لباس مردانه مى‏پوشند

سؤال76. آیا پوشیدن لباس‏هاى مردانه و نماز خواندن با آن‏ها براى بانوان اشکال دارد؟

پاسخ: اگر داخل در لباس شهرت باشد، پوشیدن آن حرام است آیا نماز را هم باطل مى‏کند؟! و در غیر این صورت، مورد احتیاط است؛ اگرچه پوشیدن آن مُضرّ به صحّت نماز نیست و در رابطه با معناى لباس شهرت به مسأله‏ى 711 رجوع شود.

حکم پوشاندن موهاى مصنوعى زنان

سؤال77. آیا پوشاندن موهاى مصنوعى براى زن در نماز و از نامحرمان واجب است؟

پاسخ: در نماز واجب نیست و پوشاندن آن‏ها از نامحرم به عنوان اوّلى اگر مصداق زینت نباشد، واجب نیست.

کیفیّت پوشش زن در نماز

سؤال78. آیا پوشش زن در نماز باید طورى باشد که از هیچ طرف بدن او دیده نشود؟ و آیا پوشاندن زینت و زیورهاى صورت و دست در نماز در حالى که نامحرمى نیست، لازم است؟

پاسخ: فرق میان زن و مرد، در میزان عورت است که در زن تمام بدن او به غیر از موارد استثنا لازم است پوشانده شود و در مرد فقط موارد ذکر شده در مسأله 661 است؛ پس در کیفیّت ستر و پوشش مرد و زن با همدیگر تفاوتى ندارند و پوشاندن زینت و زیور در نماز واجب نیست.

نماز با چادر بدن‏نما

سؤال79. آیا نماز خواندن با چادرهاى بدن‏نما صحیح است؟

پاسخ: اگر پوشش صدق نکند، صحیح نیست.

نماز با جوراب‏هاى زنانه

سؤال80. آیا جوراب‏هاى زنانه که مورد استفاده بانوان مى‏باشد، کفایت از پوشش آن‏ها جهت اداى نمازشان مى‏کند؟

پاسخ: اگر پوست پا و رنگ و شبح پیدا نباشد، اشکال ندارد.

نماز با چادرى که زیر آن لباس بى‏آستین و جوراب باشد

سؤال81. اگر خانمى در منزل با چادر کلفت و بلند نماز بخواند؛ ولى زیر چادر لباس بى‏آستین پوشیده و بى‏جوراب باشد، نماز او چه حکمى دارد؟

پاسخ: با مراعات آن چه در مسأله‏ى 662 رساله آمده، مانعى ندارد.

نماز با غیر چادر

سؤال82. اگر خانمى با لباس محفوظ ـ مثل مانتوى گشاد و شلوار و روسرى ـ نماز بخواند و یا با بلوز و شلوار و روسرى ـ بدون چادر ـ نماز بخواند، آیا نمازش صحیح است؟

پاسخ: با مراعات آن چه در مسأله‏ى 662 رساله آمده است، مانعى ندارد.

تذکّر به پیدا بودن مو در نماز

سؤال83. اگر در حال نماز موى سر خانمى ظاهر شده و متوجّه نباشد، آیا لازم است به او بگویند؟

پاسخ: لازم نیست به او بگویند.

 آشکار بودن زیورآلات زن در نماز

سؤال84. اگر زیور آلات زن هنگام نماز، روى لباس باشد، اشکال دارد؟

پاسخ: خیر، اشکال ندارد. 

لزوم پوشش زن هنگام نماز در جایى که نامحرم نیست

سؤال85. اگر در جایى نامحرم نباشد، باز هم براى زن پوشاندن غیر وجه و کفّین لازم است؟

پاسخ: براى نماز واجب است.

زنى که قادر به پوشاندن، اندام‏ها در حین نماز نیست


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

ویژه نامه ماه مبارک رمضان




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -