مطالب خواندنی

شرط دوازدهم: استعمال آب ضرر نداشته باشد

بزرگ نمایی کوچک نمایی
شرط دوازدهم: آنکه استعمال آب برای او مانعی نداشته باشد1.
1- بهجت: چنانکه در مسائل تیمّم خواهد آمد.
مسأله288-کسی که می ترسد که اگر وضو بگیرد، مریض شود یا اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند نباید وضو بگیرد1. ولی اگر2 نداند که آب برای او ضرر دارد3 و وضو بگیرد4 و بعد بفهمد که ضرر داشته5، وضویش صحیح است6، اگرچه احتیاط مستحبّ آن است که با آن وضو نماز نخواند و تیمّم کند و چنانچه با آن وضو نماز خوانده دوباره آن را اعاده نماید7.
1- گلپایگانی، صافی: و باید تیمّم کند...
سیستانی: وظیفه ندارد که وضو بگیرد...
فاضل: چنانچه وضو بگیرد، وضویش بنابراحتیاط واجب باطل است...
2- گلپایگانی، صافی، سیستانی: و اگر...
نوری: بلکه اگر...
3- بهجت: وترس از استعمال آب هم نداشته باشد و وضو بگیرد، اگرچه بعد بفهمد ضرر داشته، وضوی او صحیح است. و اگر ترس ضرر را داشت ولی به امید ضرر نداشتن، وضو گرفت و بعد فهمید ضرر نداشته، وضویش صحیح است.
4- خوئي، تبریزی: اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته، ولی ضرر به حدّی که شرعاً حرام است نبوده باشد وضوی او صحیح است.[پایان مسأله]
سیستانی: اگر واقعاً ضرر داشته وضوی او باطل است.[پایان مسأله]
مظاهری: ولی اگر وضو بگیرد وضوی او صحیح است، گرچه احتمال دهد یا یقین داشته باشد که برای او ضرر دارد. [پایان مسأله]
5- گلپایگانی، صافی: احتیاط واجب آن است که علاوه بر وضو تیمّم نیز بنماید، و اگر با آن وضو نماز را بجا آورده تیمّم نیز بنماید و نماز را اعاده کند؛ و اگر بعد از وضویی که با جهل به ضرر گرفته ضرر رفع شد، احتیاطاً دوباره وضو بگیرد.
نوری: احتیاط واجب آن است که تیمّم کند و با آن وضو نماز نخواند و اگر با ان وضو نمازی بجا آورده، دوباره آن را انجام دهد.
6- سبحانی: [پایان مسأله]
7- فاضل: احتیاط مستحبّ آن است که دوباره آن را اعاده نماید.
*****
مکارم: مسأله- اگر خوف ضرر دارد، یا می ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه بماند، باید تیمّم کند. هرگاه وضو بگیرد بعد بفهمد آب برای او ضرر داشته، وضوی او صحیح است.
زنجانی: مسأله- کسی که می ترسد که اگر وضو بگیرد تشنه بماند نمی تواند وضو را ترک کند و احتیاط مستحب آن است که تیمّم هم بنماید؛ بلی،اگر می ترسد که اگر وضو بگیرد مبتلا به مرض صعب العلاج شود، نباید وضو گرفته و باید تیمّم کند و چنانچه به این حد نرسد، ولی وضو برای او مشقّتی داشته باشد که متعارف مردم آن را تحمل نمی کنند، می تواند وضو را ترک کند و تیمّم نماید  اما اگر مشقّت را تحمل نمود و وضو گرفت وضوی او صحیح است. و اگر نداند که وضو برای او ضرر شدید دارد و وضو بگیرد و بعد بفهمد ضرر شدید داشته، صحّت وضوی او محلّ اشکال است.
وحید: مسأله- کسی که می ترسد که اگر وضو بگیرد مریض شود نباید وضو بگیرد، و کسی که می ترسد اگر آب را به مصرف وضو برساند تشنه می ماند چنان چه آن عطش موجب مرضی بشود نباید وضو بگیرد. و اگر موجب مرضی نشود مخیّر است که وضو بگیرد یا تیمّم کند. و اگر نداند که آب برای او ضرر دارد و وضو بگیرد اگر چه بعد بفهمد ضرر داشته ولی ضرر، ضرر حرام نبوده وضوی او صحیح است.
مسأله 289 -اگر رساندن آب به صورت و دستها به مقدار کمی که وضو با آن صحیح است ضرر ندارد و بیشتر از آن ضرر دارد، باید با همان مقدار وضو بگیرد1.
این مسأله در رساله آیت الله مظاهری نیست.
1- مکارم: یا مثلاً اگر آب سرد ضرر دارد باید آب را گرم کند.

  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -