انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیازهای زندگی

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال333 - آیا انسان می‏تواند با نیّت از حساب مشترک پول مخمّس و غیر مخمّس نیازمندیهای زندگی را تأمین نماید؟

پاسخ: می‏تواند با نیّت از آن حساب پرداخت کند.

سؤال334 - در شهر ما مرسوم شده که جهیزیه را (معمولاً اقلام گران قیمت مثل فرش و کمد و...) را مرد تهیه می‏کند آیا اگر شخص وسیله‏ای به قصد وسایل زندگی آینده‏اش خریداری نماید به آن خمس تعلق می‏گیرد؟

پاسخ:اگر راهی غیر از این ندارد که لوازم آینده زندگی را به تدریج بخرد چنانچه از منافع آن سال باشد و از شأنش زیاد نباشد اشکال ندارد.

سؤال335 - شک در تعلّق خمس (البته بعد از تحقیق و تفحض) چه حکمی دارد؟

پاسخ:خمس ندارد.

سؤال336 - اینجانب طلاجاتی به ارزش یک میلیون تومان را دارا می‏باشم آیا به آنها خمس تعلّق می‏گیرد؟

پاسخ: اگر جهت زینت مورد نیاز باشد و از شأن شما اضافه نباشد خمس ندارد.

سؤال337 - بنده بعلت درآمد شغلی قادر نیستم لوازم خانگی از قبیل یخچال و فرش و غیره را یکجا بخرم لذا فرشی بطور قسطی خریدم و از آن استفاده می‏کنم و فرشی را که مال پدرم بود جمع کرده کنار گذاشتم و هم اکنون بلااستفاده مانده به کدام یک از فرشهإ؛جج‏ت ظظ خمس تعلق می‏گیرد؟

پاسخ: به هچیکدام از دو فرش خمس تعلّق نمی‏گیرد.

سؤال338 - اگر کسی باغی دارد که هم از میوه آن برای نیازمندیهای خود استفاده می‏کند و هم با درآمد آن کسب و تجارت می‏نماید، خمس آن را چگونه محاسبه نماید؟

پاسخ:هر مقدار که بمصرف نیازمندیهای بین سال نماید از مؤونه حساب می‏شود و هر چه از سال اضافه آورد باید خمس آن را بدهد.

سؤال339 - آیا به وسیله نقلیه که هم کارهای شخصی خود را انجام می‏دهد و هم با آن کار می‏کند، خمس تعلّق می‏گیرد؟

پاسخ:به آن مقدار از آن وسیله که با آن کار می‏کند خمس تعلّق می‏گیرد و به آن مقدار که جهت نیاز شخصی مورد استفاده قرار می‏دهد و با موقعیت او تناسب دارد خمس تعلّق نمی‏گیرد.

سؤال340 - آیا مخارجی که برای اعیاد و وفیات مذهبی هزینه می‏شود، هر چند زیاد باشد جزء مؤونه سال محسوب می‏شود؟

پاسخ: بلی از مؤونه حساب می‏شود.

سؤال341 - کتابهائی که انسان می‏خواهد در آینده از آنها استفاده نماید و فعلاً مورد نیازش نیست و مطمئن است که نمی‏تواند آنها را بعداً یکجا تهیه کند، آیا به این کتاب‏ها خمس تعلّق می‏گیرد؟

پاسخ:خیر، خمس تعلق نمی‏گیرد.

سؤال342 - کسی که خانه یا ماشین یا سایر چیزهایی که مورد نیازش بوده فروخته و خانه جدید یا وسایل مورد نیاز دیگری خریده آیا به پول آنها خمس تعلّق می‏گیرد؟

پاسخ:در فرض سؤال اگر اشیائی را که خریده است باندازه احتیاج و موقعیت اجتماعی او باشد خمس تعلّق نمی‏گیرد.

سؤال343 - اگر خانه کوچکی دارد که تا کنون از آن استفاده می‏کرده و حال بر اساس نیاز خانه وسیع‏تری تهیه کرده و خانه کوچک را اجاره می‏دهد تا چند سال دیگر که فرزندش ازدواج کرد به او بدهد آیا این خانه مورد تعلّق خمس است؟

پاسخ:در فرض سؤال خمس به آن تعلق می‏گیرد.

سؤال344 - آیا به پولی که بطور قرض الحسنه در ضمن قرار داد اجاره به صاحبخانه داده می‏شود خمس تعلّق می‏گیرد؟

پاسخ: اگر نتواند خانه را از راه دیگری اجاره نماید به مبلغ مذکور خمس تعلق نمی‏گیرد.

سؤال345 - کسیکه از اوّلِ تکلیف خمس نداده و الان می‏خواهد خمس بدهد آیا بر منزل و تمام وسائل آن و همچنین بر دو چرخه، موتورسیلکت، ماشین و حیوانات اهلی مثل گاوِ شیرده و امثال آنها خمس تعلّق می‏گیرد؟ در حالیکه همه این چیزها نیاز روزانه انسان است؟

پاسخ:اگر از درآمد بین سال تهیه کرده که سال بر آن نگذشته باشد و مطابق شأنش باشد خمس ندارد.

سؤال346- اینجانب سر سال خمسی‏ام رسیده است و می‏خواهم خمس اموال خود را حساب کنم، امّا مبلغی برای سال آینده بدهکار هستم، آیا این مبلغ مذکور را هم اکنون کسر نمایم یا از درآمد سال آینده حساب می‏شود؟

پاسخ: بدهکاری شما آنچه مربوط به امسال است می‏توانید کسر نمائید و آنچه مربوط به سالهای آینده است در همان سالها باید کسر شود.

سؤال347- شخصی مقداری کتاب خریده و هنوز همه کتابها را مطالعه نکرده و به مرور زمان مطالعه می‏کند، اگر سر سال رسید خمس به آن تعلق می‏گیرد یا خیر؟

پاسخ:در صورتی که کتابها مورد نیازش بوده خمس به آنها تعلّق نمی‏گیرد


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -