انهار
انهار
مطالب خواندنی

نیت احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – کیفیت نیّت در تشرّف مجدد به حج تمتّع

سؤال: اینجانب برای بار دوم عازم حج تمتّع هستم لذا سوال این است که نیّت حج باید کدام یک از واجب یا مستحبی یا نیابتی باشد؟

جواب:در فرض سوال نیّت استحباب می کند و اگر از طرف کسی نایب شده باشد، نیّت حج نیابتی می کند.

٢ – نیّت احرام حج

سؤال: در احرام حج شخص محرم باید هنگام نیت چه بگوید ؟

جواب:نیّت احرام چنین است که قصد مى کند امورى را که بر محرم حرام است بر خود حرام بشمرد، و به دنبال آن به اعمال عمره یا حج بپردازد، و کافى است با در نظر گرفتن این معنى، به زبان، یا در قلبش در احرام حج بگوید: «احرام مى بندم براى حجّ واجب قربة الى الله .»

٣ – نیّت احرام عمره مفرده

سؤال: در عمره مفرده هنگام احرام چگونه نیت می کنند ؟

جواب:نیّت احرام چنین است که قصد مى کند امورى را که بر محرم حرام است بر خود حرام بشمرد، و به دنبال آن به اعمال عمره یا حج بپردازد، و کافى است با در نظر گرفتن این معنى، به زبان، یا در قلبش در عمره مفرده بگوید: «احرام مى بندم براى عمره مفرده قربة الى الله.»

٤ – واجبات احرام

سؤال: چه چیزهایی در احرام واجب است؟

جواب:نخستین اعمال عمره و حج «احرام» است و واجبات احرام سه چیز است: «نیت»، «گفتن لبیک» و «پوشیدن لباس احرام»

٥ – نیّت احرام عمره تمتّع

سؤال: کسی که می خواهد عمره تمتّع بجا بیاورد باید چگونه نیت کند ؟

جواب:نیّت احرام چنین است که قصد مى کند امورى را که بر محرم حرام است بر خود حرام بشمرد، و به دنبال آن به اعمال عمره یا حج بپردازد، و کافى است با در نظر گرفتن این معنى، به زبان، یا در قلبش بگوید: «احرام مى بندم براى عمره تمتّع از حجّ واجب (یا مستحب) براى خودم (یا براى کسى که از طرف او نیابت دارم) قربة الى الله» و منظورش از «احرام مى بندم» بناگذارى بر تحریم کارهاى مزبور بر خویش است .

٦ – نذر احرام زن قبل از میقات بدون اجازه شوهر

سؤال: زنى بدون اجازه شوهرش نذر نموده، و قبل از رسیدن به میقات با نذر محرم مى شود. آیا احرام وى و اعمال پس از آن صحیح است؟

جواب:اگر نذر او منافاتى با حقّ شوهرش ندارد، احرامش صحیح است.

٧ – چگونگی نیت کردن برای احرام

سؤال: یکى از حاجیها به هنگام احرام به شکل زیر نیّت نموده است:

«محرم مى شوم براى عمره تمتّع (یا حج تمتّع)، قربة الى الله» با توجّه به این که برخى از فقهاء فرموده اند: «نیّت احرام لازم نیست»، احرام ایشان چه حکمى دارد؟

جواب:احرام از امور قصدى است، و حقیقت آن بناگذارى بر تحریم تروک احرام بر خویشتن است، و باید نیّت کرد، و اگر مقصود او از جمله مذکور همین معنى باشد کافى است.

٨ – وظیفه کسی که نیت احرام را فراموش کند

سؤال: هرگاه کسى که به دیگران «نیّت احرام» و «تلبیه» را تلقین مى کرده، فراموش کند که خودش نیّت نماید، وظیفه اش چیست؟

جواب:اگر به قصد انجام عمره یا حج تلبیه نگفته، محرم نشده است، و باید ـ در صورت امکان ـ به میقات بازگردد و محرم شود، و اگر بازگشت به میقات ممکن نیست، به خارج حرم مى رود و در آنجا مجدّداً احرام مى بندد.

٩ – آگاهی از بطلان احرام پس از گذشتن از میقات

سؤال: چنانچه پس از خروج از میقات متوجّه شود که تلبیه را نگفته، یا نیّت نکرده، یا به جهت دیگرى احرامش درست نبوده، و از طرفى نمى تواند از نیمه راه به میقات برگردد، بلکه باید به مکّه بیاید، و از آنجا به میقات بازگردد. وظیفه چنین شخصى چیست؟

جواب:اگر مى تواند به میقات بازگردد، هر چند بعد از رفتن به مکّه باشد، باید چنین کند، ولى چون وارد شدن به مکّه بدون احرام جایز نیست، از أدنى الحلّ به نیّت عمره مفرده محرم مى گردد، و پس از اعمال عمره مفرده، به یکى از مواقیت معروف مى رود، و براى «عمره تمتّع» به طور صحیح محرم مى شود.

١٠ – پشیمانی از احرام پس از محرم شدن

سؤال: هرگاه شخصى در میقات، یا محاذات آن، یا ادنى الحل، یا شهر مکّه، و خلاصه هر جا که وظیفه اش بوده محرم شود، و سپس پشیمان گردد، آیا مى تواند احرامش را بر هم بزند؟

جواب:نمی تواند از احرام خارج شود حتی اگر لباس احرام را از تن بیرون کند و لباس دوخته بپوشد و قصد بیرون آمدن از احرام کند، احرامش به هم نمی خورد و آنچه به سبب احرام بر او حرام شده حلال نمی شود،و اگر کاری کند که موجب کفاره است باید کفاره بدهد و راه خروج از احرام فقط انجام عمره یا حج است که نیت آن را کرده است.

١١ – پشیمانی از احرام پس از محرم شدن

سؤال: هرگاه شخصى در میقات، یا محاذات آن، یا ادنى الحل، یا شهر مکّه، و خلاصه هر جا که وظیفه اش بوده محرم شود، و سپس پشیمان گردد، آیا مى تواند احرامش را بر هم بزند؟

جواب:نمی تواند از احرام خارج شود حتی اگر لباس احرام را از تن بیرون کند و لباس دوخته بپوشد و قصد بیرون آمدن از احرام کند، احرامش به هم نمی خورد و آنچه به سبب احرام بر او حرام شده حلال نمی شود،و اگر کاری کند که موجب کفاره است باید کفاره بدهد و راه خروج از احرام فقط انجام عمره یا حج است که نیت آن را کرده است.

١٢ – خارج شدن از احرام برای کسی که حجش فاسد شده

سؤال: کسى که حجّش را باطل کرده، چگونه از احرام خارج شود؟

جواب:اگر حجِّ فاسد شده را به اتمام برساند، یا در بعضى از موارد که وظیفه او تبدیل به عمره مفرده است، عمره مفرده را به پایان برساند، از احرام خارج مى شود.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -