انهار
انهار
مطالب خواندنی

حج بیماران و معلولین

بزرگ نمایی کوچک نمایی

١ – وظیفه مسلوس نسبت به طواف و نماز آن

سؤال: وظیفه مسلوس (کسى که بى اختیار قطرات بول از او خارج مى شود) نسبت به طواف و نماز طواف چیست؟

جواب: اگر در زمان خاصّى بیماریش تخفیف پیدا مى کند، به گونه اى که مى تواند در آن زمان طواف و نماز طواف را با وضو و بدنِ پاک به جا آورد، باید این اعمال را در آن زمان انجام دهد و اگر چنین وقتى ندارد، در صورتى که زحمت زیادى نداشته باشد، هر بار که وضویش باطل شد تجدید وضو کند، و اگر زحمت زیاد دارد، براى طواف یک وضو، و براى نماز هم یک وضو مى گیرد، و نایب گرفتن لازم نیست.

٢ – وظیفه محرمی که مبتلا به خروج ریح است

سؤال: مُحرمى که مبتلا به خروج ریح است (یعنى مرضى دارد که نمى تواند از خارج شدن باد جلوگیرى کند) و در طول سال شاید یکى دو ماه بیماریش تخفیف پیدا کند، ولى نوعاً به فاصله یکى دو دقیقه وضویش باطل مى شود، تکلیفش چیست؟

جواب: چنانچه نتواند در اثناء طواف وضو بگیرد، یا این کار زحمت زیاد داشته باشد، مى تواند براى طواف به یک وضو اکتفا کند، و براى نماز طواف وضوى دیگرى بگیرد. هر چند در اثناء طواف و نماز، وضویش باطل شود، و نیازى به نایب گرفتن نیست.

٣ – نائب گرفتن برای افراد سالخورده که سَلَسِ بول دارند

سؤال: پیرمردى سَلَسِ بول دارد و خود را براى طواف از تنجیس لباس و مسجد حفظ نمى کند و به راهنمایى و ارشاد دیگران توجه ندارد; آیا مى تواند براى طواف نایب بگیرد؟

جواب: باید نایب بگیرد.

٤ – وظیفه مبطون در طواف و نماز آن

سؤال: مدّتى است، که به علّت بیمارى و در اثر عمل جرّاحى، مبطون هستم و خروج مدفوع را احساس نمى کنم. بدین جهت از کیسه مخصوصى استفاده نموده، و براى وضو و نماز طبق رساله عمل مى کنم. با توجّه به این که سال آینده، انشاء الله، به زیارت خانه خدا نائل مى شوم، وظیفه ام در رابطه با مراسم حج چیست؟

جواب: چنانچه زمانى باشد که بتوانید طواف و نماز طواف را بدون خروج آن انجام دهید، باید همان زمان را انتخاب نموده، و اعمالتان را انجام دهید و اگر چنین چیزى امکان پذیر نیست، و به هیچ وجه خروج آن را احساس نمى کنید، طواف را با یک وضو، و نماز طواف را با وضوى دیگر انجام دهید.

٥ – وظیفه کسی که در خلال سعی بیمار شده و قادر به ادامه اعمال نیست

سؤال: شخصى در دور پنجم سعى عمره مفرده بیمار شده، و نتوانسته اعمال عمره را به پایان برساند. بیمارى اش شدّت یافته، و به ایران منتقل مى شود، و پس از بهبودى نتوانسته به مکّه بازگردد، وظیفه او چیست؟

جواب: در صورتى که خودش نتواند به مکّه بازگردد، شخصى را نایب مى کند که سعى ناتمام او را تمام نموده، و سپس آن را اعاده نماید، و بعد از آن به منوب عنه اطّلاع دهد تا تقصیر کند، و نایب پس از تقصیر منوب عنه طواف نساء و نماز آن را انجام مى دهد.

٦ – نجاست لباس احرام برای بیماران

سؤال: این جانب به علّت قطع بودن نخاع و عدم کنترل بول و... نمى توانم بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارم، وظیفه ام چیست؟

جواب: آن مقدار که مى توانید محافظت کنید و آنچه موجب عسر و حرج است اشکالى ندارد.

٧ – رمی جمرات در شب برای معذورین

سؤال: براى امثال من رمى جمرات در روز مقدور نیست، آیا در شب مى توانیم رمى جمرات کنیم و در صورت مثبت بودن، آیا همراهان من هم مى توانند در شب رمى جمرات کنند؟

جواب: مى توانید در شب رمى کنید امّا همراهان اگر توانایى دارند در روز رمى کنند.

٨ – رمی جمرات افراد دارای عذر در شب دوازدهم

سؤال: افراد پیر و داراى عذر را بعد از نیمه شب دوازدهم از منى به جمرات آورده، اعمال فردا را انجام مى دهند و سپس به مکّه برده شده و اعمال بعدى را همان شب انجام مى دهند و غیر داراى عذر نیز چنین کرده اند جز انجام رمى جمرات که فردا براى انجام آن بازگشته اند، آیا اعمال آنها درست است؟

جواب: انجام دادن اعمال مکّه (طوافین و سعى) براى غیر داراى عذر در شب دوازدهم بلکه در شب یازدهم بعد از نیمه شب نیز جایز است.

٩ – طواف و سعی از طبقه دوم برای معلولین

سؤال: أخیراً مأمورین سعودى مانع طواف افراد معذور (که با ویلچر طواف مى کنند) در طبقه همکف مى شوند. طواف چنین اشخاصى در طبقه بالا چه حکمى دارد؟ اگر نماز طواف و سعى را هم در همان طبقه بجا آورند چه صورت دارد؟

جواب: در فرض سؤال طواف آنها در طبقه بالا اشکالى ندارد. و در مورد نماز طواف و سعى، اگر اجازه ندهند از پایین انجام گیرد، یا اجازه مى دهند ولى مشقّت و عسر و حرج دارد، آن هم اشکالى ندارد.

١٠ – نیابت از کسی که یک پای او قطع شده

سؤال: شخصى که یک پاى او قطع شده به نیابت از دیگرى به حج آمده است، آیا نیابت او صحیح است؟

جواب: نیابت او مانعى ندارد.

١١ – نیابت از کسی که یک پای او قطع شده

سؤال: شخصى که یک پاى او قطع شده به نیابت از دیگرى به حج آمده است، آیا نیابت او صحیح است؟

جواب: نیابت او مانعى ندارد.

١٢ – حج کسی که کیسه بول همراه دارد

سؤال: با توجّه به این که همراه خود کیسه مخصوص بول دارم و چون با حرکت بدن بول خارج مى گردد براى طواف و نماز طواف چه کنم؟

جواب: یک وضو براى طواف و یک وضو براى نماز کافى است

١٣ – وظیفه بیمارانی که نمی توانند لباس احرام خود را پاک نگهدارند

سؤال: اینجانب به علّت قطع نخاع و عدم کنترل بول و مشکلات دیگر، نمى توانم بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارم، وظیفه ام چیست؟

جواب: آن مقدار که مى توانید محافظت کنید، و آنچه موجب عُسر و حرج است اشکالى ندارد.

١٤ – حج زنی که در حال احرام وضع حمل نموده

سؤال: زنی در عرفات حال احرام وضع حمل نموده است حکم حج او و بچه اش را بیان فرمایید.

جواب: حج او اشکالی ندارد. اما اگر کاری بر خلاف احرام انجام داده باید کفاره دهد و فرزند او فرد سعادت مندی خواهد بود ان شاء الله.

١٥ – وظیفه مسلول در طواف

سؤال: حکم مسلول در طواف چیست؟

جواب: یک وضو بگیرد برای طواف و یک وضو برای نماز بگیرد و اگر فاصله نبود با همان وضو نماز را بخواند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -