مطالب خواندنی

راه ثابت شدن طهارت

بزرگ نمایی کوچک نمایی

راه ثابت شدن طهارت[1]

(مسأله 222) اگر خود انسان یقین کند که چیزی که نجس بوده پاک شده است، یا دو عادل به پاک شدن آن خبر دهند1، آن چیز پاک است2 و همچنین است اگر کسی که چیز نجس در اختیار اوست بگوید آن چیز پاک شده3، یا مسلمانی چیز نجس را آب کشیده باشد4، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه5.

1- مظاهری: اگر خود انسان اطمینان کند چیزی که نجس بوده پاک شده یا یک نفر ثقه به پاک شدن آن خبر دهد...

2- سیستانی: اگر انسان یقین یا اطمینان پیدا کند که چیزی که نجس بوده پاک شده است، یا دو عادل بر پاک شدن آن شهادت دهند و مورد شهادت آنان سبب پاک شدن باشد آن چیز پاک است مثلاً شهادت دهند به اینکه لباس آلوده به بول، دو مرتبه شسته شده...

وحید: اگر انسان یقین یا اطمینان پیدا کند که چیزی که نجس بوده پاک شده است یا دو عادل یا یک عادل به پاک شدن آن خبر دهند و همچنین اگر شخصی که مورد وثوق باشد به پاک شدن آن خبر دهد و ظنّ بر خلاف گفتۀ او نباشد آن چیزپاک است ...

3- سیستانی: و مورد اتّهام هم نباشد...

وحید: در صورتی که متهم به بی مبالاتی در طهارت و نجاست نباشد ...

4- سیستانی: به منظور پاک شدن آب کشیده باشد...

5-  خوئي، تبریزی: و بعید نیست که خبر دادن یک نفر عادل یا شخص موثق به پاکی آن نیز کفایت کند.

*****

زنجانی: مسأله- پاک شدن چیز نجس به چند راه ثابت می شود:

اول: آنکه انسان خود یقین یا اطمینان کند یا طوری باشد که نوع مردم یقین یا اطمینان به پاک شدن پیدا می کنند و در جایی که نوع مردم اطمینان به طهارت نمی کنند اگر انسان بر خلاف متعارف اطمینان کند، کفایت نمی کند. و شخص وسواسی که بر خلاف معمول افراد در آب کشیدن چیز نجس به زودی اطمینان پیدا نمی کند لازم نیست خودش اطمینان کند؛ بلکه اگر معمول افراد اطمینان کنند کافی است.

دوم: دو مرد عادل خبر دهند؛ و بنابر احتیاط واجب یک نفر عادل کفایت نمی کند.

سوم: آنکه کسی که چیز نجس در اختیار اوست بگوید آن چیز پاک شده.

چهارم: مسلمانی چیز نجس را آب کشیده باشد، اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه.

سبحانی: مسأله- اگر خود انسان یقین کند که چیزی که مجس بوده پاک شده است یا یکنفر عادل به پاک شدن آن خبر دهد آن چیز پاک است . اگر کسی که چیز نجس در اختیار او است بگوید ان چیز پاک شده یا مسلمانی چیز نجس را آب کشیده باشد اگر چه معلوم نباشد درست آب کشیده یا نه نیز پاک است.

مکارم: مسأله- هرگاه دو نفر عادل، یا یک نفر، از پاک شدن چیز نجسی خبر دهند شهادت آنها قبول است، همچنین اگر «ذوالید» یعنی کسی که چیزی را در اختیار دارد بگوید پاک شده است، یا بدانیم مسلمانی آن را آب کشیده ولی نمی دانیم درست آب کشیده یا نه، پاک است.

(مسأله 223) کسی که وکیل شده است لباس انسان را آب بکشد1 ولباس هم در تصرف اوباشد2 اگر بگوید آب کشیدم3، آن لباس پاک است.

این مسأله در رساله آیت الله زنجاني نیست.

1- اراکی، گلپایگانی، خوئی، صافی، سیستانی، تبریزی: اگر بگوید آب کشیدم آن لباس پاک است.

وحید: اگر بگوید آب کشیدم و انسان به گفته او اطمینان پیدا کند یا ثقه باشد و ظنّ بر خلاف گفتۀ او نباشد آن لباس پاک است ولی اگر لباس در اختیار او باشد و متهم به بی مبالاتی در طهارت و نجاست نباشد حصول اطمینان لازم نیست.

2- بهجت: در اختیار او باشد...

گلپایگانی، خوئي، تبریزی، سیستانی، صافی ، نوری: و انسان به گفته او اطمینان پیدا کند...

بهجت: در صورتی که ظنّ به خلاف گفتهٔ او نباشد...

*****

مکارم: مسأله- هرگاه انسانی لباسش را به لباسشویی مسلمان دهد که آن را بشوید و آب کشد قول او قبول است.

مظاهری: مسأله – کسی که وکیل شده است لباس یا چیز دیگری را آب بکشد اگر بگوید آب کشیدم قول او قبول است.

مسأله اختصاصی

مظاهری: مسأله 195- چیزی که از دست مسلمان یا بازار مسلمین گرفته می شود پاک و خوردن آن حلال است، گر چه آن مسلمان لاابالی باشد و تفحص هم لازم نیست.

(مسأله224) اگر انسان حالی دارد که در آب کشیدن چیز نجس یقین پیدا نمی کند می تواند به گمان اکتفا نماید1. ‌         

1- بهجت: و در صورتی که می تواند یقین تقدیری متعارف را تشخیص دهد، آن مقدّم است (یعنی با اینکه یقین پیدا نمی کند، به مقداری بشوید که سایر مسلمانها می شویند، و بیش از آن لازم نیست).

اراکی: اگر به نحو متعارف،‌چیز را آب بکشد کفایت می کند.

فاضل: همانند عرف مردم رفتار نماید و یقین برای او لازم نیست.

زنجانی: رجوع کنید به ذیل مسأله 222.

*****

مکارم: مسأله- کسانی که گرفتار حالت وسوسه می شوند و زود، یقین به نجس بودن چیزی پیدا می کنند و یا به هنگام آب کشیدن چیز نجس به آسانی یقین به پاکی پیدا نمی کنند یقین آنها اعتبار ندارد و می توانند همانطور که دیگران یقین پیدا می کنند قناعت کنند.

سبحانی : مسأله – اگر انسان حالی دارد که در آب کشیدن چیز نجس یقین به طهارت پیدا نمی کند، می تواند به همانگونه که دیگران یقین پیدا می کنند اکتفا کند.

وحید: مسأله – اگر انسان حالی دارد که در آب کشیدن چیز نجس یقین و اطمینان پیدا نمی کند، می تواند به آنچه که افراد متعارف در تطهیر عمل می کنند اکتفا نماید.

سیستانی: مسأله- انسان وسواسی که در آب کشیدن چیز نجس یقین پیدا نمی کند، اگر به همان نحوی که افراد متعارف آب می کشند رفتار نماید کفایت میکند.

مظاهری: مسأله – افراد وسواسی که زود اطمینان به نجاست چیزی پیدا می کنند یا هنگام آب کشیدن چیزی به آسانی اطمینان پیدا نمی کنند نباید به اطمینان خود اعتنا کنند بلکه باید به طور متعارف عمل کنند و اعتنای اینگونه افراد به گمان بلکه به اطمینان خود حرام است و اعمال غیر متعارف آنها موجب خسران دنیا و آخرت است.



[1]- این عنوان در رساله آيت الله زنجاني آمده است.

در رساله آيت الله بهجت آمده:عنوان «پاك شدن اشياء نجس» .


  نسخه مناسب چاپ | خروجی word | ایمیل | 

 
پاسخ به احکام شرعی

فید سایت

 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

پیوندها

حدیث روز

امیدواری به رحمت خدا

عن ابى ذرالغفارى (رضى اللّه عنه) قال: قال النبى (صلى اللّه عليه و آله‏ و سلّم): قال اللّه تبارك و تعالى:

يابن آدم ما دعوتنى و رجوتنى اغفرلك على ما كان فيك و ان اتيتنى بقرار الارض خطيئة اتيتك بقرارها مغفرة ما لم تشرك بى و ان اخطات حتى بلغ خطاياك عنان السماء ثم استغفرتنى غفرت لك.

اى فرزند آدم هر زمان كه مرا بخوانى و به من اميد داشته باشى تمام آنچه كه بر گردن توست مى‏بخشم و اگر به وسعت زمين همراه با گناه به پيش من آئى، من به وسعت زمين همراه با مغفرت به نزد تو مى‏آيم، مادامى كه شرك نورزى. و اگر مرتكب گناه شوى بنحوى كه گناهت به مرز آسمان برسد سپس استغفار كنى، ترا خواهم بخشيد.



کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -