انهار
انهار
مطالب خواندنی

غسل جنابت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
.
غسل جنابت؛ آیت الله تبریزی قدس سره
سئوال 222 ـ این که بعد از خروج منى بدن سست مى شود , یعنى چه ؟
پاسخ: بسمه تعالى چند ثانیه اى احساس ضعف بکند , واللّه العالم .
سئوال 223 ـ وظیفه کسى که پى در پى از او منى خارج مى شودچیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر فرصتى دارد که تطهیر کرد .
غسل کند و نماز بخواند و اگرفرصتى ندارد , با یک غسل نماز بخواند , و در حالى که غسل کرده چیزهایى که بر جنب حرام است , حرمتى ندارد , واللّه العالم .
سئوال 224 ـ آیا شخص جنب مى تواند وارد حسینیه بشود ؟
پاسخ: بسمه تعالى مانعى ندارد , واللّه العالم .
سئوال 226 ـ انسان که از خواب بیدار مى شود مى بیند آبى در حال خواب از مجراى بولش خارج شده و از حیث رنگ و غلظت وبو و غیر ذلک شبیه منى است , و چون خواب بوده هیچ یک ازعلامات منى را حس نکرده , در عین حال به منى بودن آن نیزیقین ندارد , آیا این آب حکم منى دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى در فرضى که اطمینان ندارد , جنب محسوب نمى شود , واللّه العالم .
سئوال 237 ـ ایا در غسل جنابت آب بر بدن جریان پیدا کند , و یا همین که خیس شود کفایت مى کند ؟
پاسخ: بسمه تعالى مانند آب کشیدن نجاسات لازم نیست , ولى فى الجمله جریانى باید باشد , واللّه العالم
سئوال 240 ـ کسى که خواب مى بیند محتلم شده بعد از بیدارى آثارمنى نمى بیند حکمش چیست ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر منى بیرون نیامده جنب نیست , واللّه العالم .
سئوال 241 ـ آیا استمنا براى زنان موجب غسل مى شود یا خیر ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگـر علم یا اطمینان به خروج منى حاصل شود موجب غسل است , و در صورت شک چنانچه آبى که خارج شده همراه باشهوت خاص و سستى بدن باشد حکم منى را دارد , واللّه العالم .
سئوال 242 ـ ایا خواندن سوره هاى داراى سجده واجب بر جنب حرام است ؟
پاسخ: با توجه به این که (( بسمله )) نیز , جزء سوره است , آیاحتى گفتن (( بسمله )) نیز هنگام شروع غسل بر جنب حرام است ؟
پاسخ: بسمه تعالى خـوانـدن آیات سجده سوره هاى مذکور بر جنب جایز نیست وگفتن بسمله در ابتداى غسل جایز است , واللّه العالم .
سئوال 243 ـ اگـر انـسـان در قطعه اى از لباس خود تغییر رنگى که ناشى ازخارج شدن رطوبتى باشد , مشاهده نماید و نداند که رطوبت چه بوده آیا غسل بر او واجب مى شود ؟
پاسخ: بسمه تعالى غـسل واجب نیست مگر آن که جنب شده باشد , و پس از جنابت بول نکرده و غسل نموده و مدتى نـگـذشـته که رطوبت از مجراخارج شده باشد در این صورت رطوبت مشکوک بین منى و غیرآن نـجس بوده و غسل جنابت واجب است و اگر رطوبت پس ازبول خارج شده و استبراء نکرده حکم بول دارد , و نجس است ,واللّه العالم .
سئوال 245 ـ شخص جنب غسل جبیره نموده چند روزى به همان غسل نماز خوانده بعد از برطرف شدن جبیره آیا غسل دوباره لازم است یا نه بیان فرمایید ؟
پاسخ: بسمه تعالى دوباره غسل کردن لازم نیست , واللّه العالم .
سئوال 246 ـ حـدود یـک سال است ـ که تقریبا هر روز ـ هنگامى که ازخواب بیدار مى شوم , رطوبتى در خود مى بینم که کمى غلیظ است , ولى بدنم سست نیست , و نمى شود .از وقتى که چنین مواردى را مـشـاهـده نـموده ام نماز صبح خودم را با تیمم خوانده ام و پس از غسل دوباره آن نمازم را قضا نموده ام , لطفاحکمش را بفرمایید ؟
پاسخ: بسمه تعالى تا زمانى که علم یا اطمینان به جنابت پیدا نکرده اید و رطوبت مشتبه نیز واجد اوصاف منى ـ که در رساله ذکر شده ـ نباشد ,بعد از بیدار شدن از خواب , باید براى نماز وضو بگیرید وچنانچه نمازهاى سابق را بدون وضو خوانده اید باید قضانمایید , واللّه العالم .
سئوال 248 ـ آیا با تیمم بدل از غسل جنابت مى شود نماز خواند یااینکه وضو هم لازم است ؟
پاسخ: بسمه تعالى مى توان نماز خواند و وضو لازم نیست , واللّه العالم .
سئوال 251 ـ اگـر زن بـدون نزدیکى , و تنها با تحریکات موضعى شوهرش ارضا شود غسل جنابت بر زن لازم است ؟
و ایا ابى که پس از ان خارج مى شود حکم منى را دارد ؟
پاسخ: بسمه تعالى اگر علم یا اطمینان به خروج منى داشته باشد موجب غسل است و منى نجس است , و در صورت شـک در منى بودن چنانچه آبى که خارج شده همراه با شهوت خاص و سستى بدن باشد حکم منى را دارد , واللّه العالم

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات

 




پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -