١ – اعتبار حدود عرفات و مشعر و منی
سؤال: آیا حدودى که براى «عرفات» و «مشعر» و «منى» مشخّص شده، و علاماتى که نصب کرده اند، جهت مناسک حج اعتبار دارد؟
جواب: آرى معتبر است.
٢ – کسی که بعد از درک وقوف عرفات بی هوش شده
سؤال: شخصى وقوف اختیارى عرفات را درک کرده (از ظهر روز نهم تا غروب آفتاب در عرفات بوده) ولى قبل از رفتن به مشعر بى هوش شده است. اگر تا آخر اعمال حج به هوش نیاید تکلیف چیست؟ اگر بعد از بى هوشى او را به کشورش منتقل کرده باشند چه حکمى دارد؟ و چنانچه بعد از ایّام تشریق (بعد از سیزدهم ذى الحجّه) در ماه ذى الحجّه به هوش آید و در مکّه یا کشورش باشد، چه کند؟
جواب: درک وقوف اختیارى عرفه براى صحت حجّ او کافى است. پس اگر به هوش آید بقیّه اعمال را بجا مى آورد، و اگر نتواند بجا آورد نایب مى گیرد، به شرط آن که وقت اعمال باقى باشد. در غیر این صورت، صحّت حجّ او مشکل است، و براى خروج از احرام احتیاطاً عمره مفرده بجا مى آورد.
٣ – صعود به جبل الرحمة قبل از نیت وقوف عرفات
سؤال: آیا قبل از نیّت وقوف به عرفات صعود به «جبل الرحمة» (کوهى که در وسط عرفات است) کراهت دارد، یا پس از آن؟
جواب: فقط در وقت وقوف کراهت دارد.
٤ – نماز خواندن در جبل الرحمه
سؤال: احتراما مستدعی است نظر مبارک را در خصوص بجا آوردن نماز در جبل الرحمه بیان بفرمایید.
جواب: باطل نیست ولی وقوف بر جبل الرحمه در روز عرفه خلاف احتیاط است .
٥ – اعتبار حدود عرفات و مشعر و منی
سؤال: آیا حدودى که براى «عرفات» و «مشعر» و «منى» مشخّص شده، و علاماتى که نصب کرده اند، جهت مناسک حج اعتبار دارد؟
جواب: آرى معتبر است.