انهار
انهار
مطالب خواندنی

حق الناس (مرجع تقلید آیةالله خامنه ای)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
 

 

سوال باسلام. 1- پسری مجردم. در خانواده ای به دنیا آمدم که پدر دایم الخمر بود و بی مسولیت و در محله ای بزرگ شدم که صالح نبودند از همان سن 5 سالگی تا 10 سالگی سوءاستفاده جنسی قرار داشتم و در دو مورد توسط مرد 40 و45 ساله مورد آزار و اذیت جنسی کامل قرار گرفتم. به دلیل همین موضوع بلوغ جنسی زود رس داشته و از رو ی نا آگاهی و عدم راهنمایی صحیح از علاقه مندی به جنس مخالف وحشت زده شدم و بطور ناخود آگاه علاقه شدید به جنس موافق پیدا کردم و مرتکب عمل کثیف لواط شده ام ولی کاملا پشیمانم و ترک کردم ولی تمام روانشناسان و پزشکان گفتند: بخاطر حل این مشکل و رهائی از وحشت میل به جنس مخالف باید حتما عمل لواط تا سه ماه تکرار شود. خودم نمیخواهم انجام دهم ولی از نظر جنسی تحت فشارم و چون دچار مشکل روحی هستم در ازدواج ناتوانم لطفا بگویید چه کنم مرتکب به این عمل به شرط مداوا بشوم یا خیر؟
2- در دوران نوجوانی به خاطر هزینه تحصیل دزدی کردم مبلغ آن را هم میدانم ولی اگر به صاحبش برگردانم موجب رسوایی می شود میتوانم عوض آنر صدقه بدهم نمی خواهم حق الناس بر گردنم باشد؟
3-غیبت و افترا به چند خانم همکار زده ام و باعث شده ام کارفرما نظرش در مورد آنها عوض شود خود خانها متوجه عمل من نشده اند ولی کار فرما فهمید دروغ گفته ام نمی توانم به خانها اعتراف کنم چون رسوایی پیش می آید آیا می توانم توبه کنم و حق الناسی بر گردنم نباشد یا باید از خود آنها حلالیت بگیرم؟
4- از کار فرمای خود و به عنوان پرداخت حقوق اضافی به کارکنان پول گرفتم ولی خودم برداشتم و به کارکنان ندادم اگر اعتراف کنم رسوایی پیش می آید میتوانم همان مبلغ را صدقه بدهم بدون اعتراف یا باید حلالیت بگیرم؟
5- به چند نفر تهمت زده ام و باعث شده ام آبرویش نزد خانواده اش برود ولی بعدها فهمیدن دروغ گفته ام آیا توبه کنم کافیه یا باید حلالیت بگیرم؟ خواهش میکنم کمکم کنید میخوام پاک شوم التماس میکنم کمکم کنید تا سعادت آخرت را داشته باشم.
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
جواب پسرم؛ 1- حرف روانشناسان و پزشکانی که به شما توصیه به لواط کرده اند! حرف بیجایی است و آنها مجاز نیستند شما را به چنین عمل منکر و کثیفی وادار کنند و شما بدانید که خدای متعال شفای انسان را در حرام قرار نداده است.
2- مبلغی را که سرقت کرده اید باید به هر شکل ممکن به صاحبش برگردد و صدقه دادن دین شما را ادا نمیکند. میتوانید یا به حسابشان بریزید یا برایشان پست کنید یا در پاکتی به کسی امین بدهید که به آن شخص برساند.
3- اگر با غیبت و افترا موجب صدمه زدن به آبروی دیگران شده اید توبه و استغفار کنید ولی اگر کارفرما فهمیده که شما دروغ گفته اید و حقی از خانم ها ضایع نشده و از بین نرفته باشد حق الناسی از آنها به گردن ندارید اما باید از آنها به خاطر آزردگی شان حلالیت بطلبید.
4- اگر پول متعلق به کارکنان باشد به کارکنان برسانید به همان شیوه ای که در پاسـخ شماره دو توضیح داده شد.
5- به شیوه ای که در پاسـخ شماره سه بیان شد عمل کنید. یاحق


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  


پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -